
Hra hovorí o prvom mesiaci bieloruskej revolúcie, o jej vzostupoch a pádoch v predvečer nevyhnutnej demokratizácie krajiny po 26 rokoch diktatúry.
Hra hovorí o prvom mesiaci bieloruskej revolúcie, o jej vzostupoch a pádoch v predvečer nevyhnutnej demokratizácie krajiny po 26 rokoch diktatúry. "Každá postava má svoj predobraz v skutočnosti – niektoré zrkadlia bývalých i súčasných vodcov krajiny, iné zas odvážnych bieloruských občanov, ktorí sa rozhodli bojovať s totalitným režimom za cenu svojej slobody a svojich životov," priblížila Fačková s tým, že autor hľadá odpovede na otázku, v čom je bieloruská revolúcia iná než tie v Československu v rokoch 1968 a 1989, v Rusku v roku 1991 či na Ukrajine v roku 2014: "Rozpráva o tragickej eskalácii násilia a o represiách, pri ktorých vládnuca garnitúra bodákmi a obuškami potláča túžbu bieloruského národa po slobode, a o tom, ako solidarita, pravda a viera v ľudské hodnoty nevyhnutne vedú k víťazstvu nad zlom."
Podľa autora hra zrkadlí reálnu situáciu, ktorá sa odohrávala v Bielorusku v mimoriadne náročnom období. "Snažil som sa ňou ukázať emócie, ktoré v tom čase prežívali obyvatelia Bieloruska. Všetky udalosti v hre odrážajú realitu a všetky charaktery majú svoj skutočný predobraz. Počas jej písania som použil tiež množstvo dokumentárnych textov," opisuje Kurejčik.
Vznik projektu Insulted. Belarus(sia) inicioval na jeseň v roku 2020 americký prekladateľ, spisovateľ a publicista John Freedman. Cieľom bolo prostredníctvom divadelnej hry upozorniť na situáciu počas revolúcie v Bielorusku. "Kurejčikova hra je ojedinelým prípadom dramatického diela, ktoré vzniká v reálnom čase a hovorí o udalostiach, ktoré sa v šialenom tempe menia každým ťuknutím do klávesnice počítača," hovorí Freedman k hre, ktorú počas poslednej Noci divadiel predstavili divákom aj niektoré slovenské divadlá vrátane koprodukcie medzi Divadlom Astorka Korzo '90 a Štúdiom 12.
"Veľmi si vážim odozvu z mnohých krajín. Moja hra bola predstavená v 30 krajinách, preložená do takmer 20 jazykov – od Taiwanu, cez Hong Kong po Los Angeles, od Nairobi a Štokholmu až po Bratislavu. Mnoho ľudí cítilo solidaritu s ľuďmi z Bieloruska," dodal Kurejčik s tým, že momentálne je v projekte zapojených vyše 600 režisérov a hercov z celého sveta. Hru videlo v rôznych formách viac ako 300.000 ľudí.