Legendárny album vydaný pred 40 rokmi zažije svoju koncertnú premiéru.
Autor TASR
Bratislava 13. augusta (TASR) - Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie odkazuje symbolicky názvom i dramaturgickým konceptom na rovnomenný album legendárnej skupiny Collegium Musicum. Okrem fenomenálnych britských vokalistov The Hilliard Ensemble, série sólových recitálov domácich i zahraničných umelcov ponúkne preto tento ročník i jednu z najočakávanejších hudobných produkcií roka. Festival vyvrcholí 23. septembra v bratislavskej Design Factory koncertom, na ktorom zaznie prvýkrát od svojho vzniku koncertná podoba albumu Zelená pošta Pavla Hammela a Mariána Vargu.
Na koncerte bude spoluúčinkovať aktuálna zostava súboru Collegium Musicum: Fedor Frešo (basová gitara), František Griglák (elektrická gitara), Martin Valihora (bicie) a ako hosť Peter Preložník (klávesy).
Jeden z najvýznamnejších albumov slovenskej hudby vyšiel pôvodne v roku 1972 vo vydavateľstve Opus v produkcii Fedora Freša. Okrem dvojice hlavných protagonistov na nej účinkovali aj Vargovi spoluhráči z formácie Collegium Musicum Fedor Frešo (basová gitara, spev), Dušan Hájek (bicie) a Rastislav Vacho (gitara), v dvoch skladbách hosťoval známy český gitarista Radim Hladík zo skupiny Blue Effect.
„Nahrávalo sa v Experimentálnom štúdiu Československého rozhlasu. Vtedy sme si už mohli dovoliť tvoriť priamo v štúdiu, bez prípravy. Robili sme to veľmi dlho, hrali sme sa s tým, špekulovali so zvukmi,“ spomína na vznik albumu v knihe Mariána Jaslovského Collegium Musicum Pavol Hammel.
Pestrý zvukový svet Zelenej pošty dotvorili štúdiový sláčikový orchester Československého rozhlasu či Bratislavské dychové kvinteto, otvárajúce album Vargovou skladbou Domáca úloha (pôvodne klasickou kompozíciou z čias konzervatoriálnych štúdií), ale napríklad aj na svoju dobu neobvyklé využitie stereoefektu v úvode piesne Tenis. Zelená pošta obsahuje aj jednu z najpôsobivejších skladieb slovenskej populárnej hudby – Smutnú rannú električku, ktorá vznikla zhudobnením rovnomennej básne Miroslava Válka.
„Listoval som si vo Válkovej zbierke Dotyky a hneď mi bolo jasné, že toto by som chcel urobiť. Nielen kvôli obsahu, hoci ten existencionalistický tón mi bol bytostne blízky, tá báseň sa sama núkala na zhudobnenie, jej rytmus bol dopredu daný, stačilo si ju nahlas čítať,“ povedal o vzniku skladby Marián Varga v knihe rozhovorov O cestách, ktoré nevedú do Ríma s Petrom Uličným. S výnimkou Válkovej básne sa na albume textársky podieľali Kamil Peteraj a Boris Filan.
Album Zelená pošta, vydaný pred 40 rokmi, priniesol desať pôvodných piesní, sú nimi Domáca úloha, Z ďatelín, Tenis, Smutná ranná električka, Krajina bielych dievčat, Páví ples, Cesty bláznov, Nechtiac, Slnečnice a Pošta. Koncertná premiéra albumu Zelená pošta na festivale Konvergencie bude súčasne oficiálnym ukončením Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností 2012. Po Bratislave budú nasledovať vystúpenia v Banskej Bystrici (25.9.) a v Košiciach (29.9.). Na 21. novembra je naplánovaný koncert v Prahe.
Na koncerte bude spoluúčinkovať aktuálna zostava súboru Collegium Musicum: Fedor Frešo (basová gitara), František Griglák (elektrická gitara), Martin Valihora (bicie) a ako hosť Peter Preložník (klávesy).
Jeden z najvýznamnejších albumov slovenskej hudby vyšiel pôvodne v roku 1972 vo vydavateľstve Opus v produkcii Fedora Freša. Okrem dvojice hlavných protagonistov na nej účinkovali aj Vargovi spoluhráči z formácie Collegium Musicum Fedor Frešo (basová gitara, spev), Dušan Hájek (bicie) a Rastislav Vacho (gitara), v dvoch skladbách hosťoval známy český gitarista Radim Hladík zo skupiny Blue Effect.
„Nahrávalo sa v Experimentálnom štúdiu Československého rozhlasu. Vtedy sme si už mohli dovoliť tvoriť priamo v štúdiu, bez prípravy. Robili sme to veľmi dlho, hrali sme sa s tým, špekulovali so zvukmi,“ spomína na vznik albumu v knihe Mariána Jaslovského Collegium Musicum Pavol Hammel.
Pestrý zvukový svet Zelenej pošty dotvorili štúdiový sláčikový orchester Československého rozhlasu či Bratislavské dychové kvinteto, otvárajúce album Vargovou skladbou Domáca úloha (pôvodne klasickou kompozíciou z čias konzervatoriálnych štúdií), ale napríklad aj na svoju dobu neobvyklé využitie stereoefektu v úvode piesne Tenis. Zelená pošta obsahuje aj jednu z najpôsobivejších skladieb slovenskej populárnej hudby – Smutnú rannú električku, ktorá vznikla zhudobnením rovnomennej básne Miroslava Válka.
„Listoval som si vo Válkovej zbierke Dotyky a hneď mi bolo jasné, že toto by som chcel urobiť. Nielen kvôli obsahu, hoci ten existencionalistický tón mi bol bytostne blízky, tá báseň sa sama núkala na zhudobnenie, jej rytmus bol dopredu daný, stačilo si ju nahlas čítať,“ povedal o vzniku skladby Marián Varga v knihe rozhovorov O cestách, ktoré nevedú do Ríma s Petrom Uličným. S výnimkou Válkovej básne sa na albume textársky podieľali Kamil Peteraj a Boris Filan.
Album Zelená pošta, vydaný pred 40 rokmi, priniesol desať pôvodných piesní, sú nimi Domáca úloha, Z ďatelín, Tenis, Smutná ranná električka, Krajina bielych dievčat, Páví ples, Cesty bláznov, Nechtiac, Slnečnice a Pošta. Koncertná premiéra albumu Zelená pošta na festivale Konvergencie bude súčasne oficiálnym ukončením Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností 2012. Po Bratislave budú nasledovať vystúpenia v Banskej Bystrici (25.9.) a v Košiciach (29.9.). Na 21. novembra je naplánovaný koncert v Prahe.