Sezónu otvorí vrcholné dielo romantizmu Giselle, ako príklad rešpektu voči klasickému odkazu velikána Mariusa Petipu, v choreografii Rafaela Avnikjana.
Autor TASR
Bratislava 26. januára (TASR) – Po súbore opery aj Balet Slovenského národného divadla predstavil dramaturgický plán na ďalšiu sezónu 2016/2017. Po tohtoročnej sezóne svetových premiér uvádza súbor sezónu baletných klenotov. Tvoria ju tri kľúčové diela svetovej baletnej literatúry.
Sezónu otvorí vrcholné dielo romantizmu Giselle, ako príklad rešpektu voči klasickému odkazu velikána Mariusa Petipu, v choreografii Rafaela Avnikjana. Súčasnú svetovú baletnú tvorbu zastupuje prelomové Svätenie jari Igora Stravinského v novej strhujúcej interpretácii Edwarda Cluga. V slovenskej premiére prináša súbor ďalší baletný klenot Esmeralda, ako ďalší príklad Petipovho odkazu, tentoraz z dielne renomovaných ruských tvorcov a výtvarníkov, choreografov Jurija Burlaka a Vasilija Medvedeva, výtvarníčok Alyony Pikalovej a Jeleny Zajcevovej. Sezóna 2016/2017 bude - ako už aj minulé sezóny - príležitosťou predstaviť na javiskách prvej scény renomovaných svetových tvorcov a z hľadiska náročnosti bude ďalšou zaujímavou výzvou pre celý baletný súbor.
Prvou premiérou bude dielo Adolpha Charlesa Adama Giselle, choreografiu a réžiu realizuje Rafael Avnikjan podľa Máriusa Petipu. Premiéra je plánovaná na november 2016 v historickej budove SND. Adamov Balet Giselle patrí k historickému odkazu obdobia vrcholného romantizmu a zároveň k najhranejším dielam svetových baletných súborov. Od prvého uvedenia v Paríži roku 1841 si udržal pozornosť obecenstva na celom svete, na čom má zásluhu nielen dojímavý romantický príbeh libretistov T. Gautiera a Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, ale aj melodická a rytmická ľahkosť hudby významného skladateľa romantického obdobia Adolpha Charlesa Adama.
Druhou premiérou bude 17. februára 2017 opäť v historickej budove SND dielo Svätenie jari Igora Stravinského, čo bude spoločný večer opery a baletu v choreografii a réžii Edwarda Cluga. Svätenie jari je majstrovským dielom, ktoré spôsobilo prelom v hudobnej aj baletnej histórii 20. storočia, podáva svedectvo o vývoji baletu a jeho medzníkoch v rámci celého 20. storočia. Inscenácia Edwarda Cluga rešpektuje pôvodné libreto a hudbu, zobrazujúce legendu z predkresťanského Ruska o rituálnom obetovaní panny, ktorú utancujú na smrť s cieľom obnoviť plodnosť Zeme. Choreograf využíva etnografické symboly starobylej ruskej legendy, ktorou je žena s dlhými vrkočmi a ružovými lícami, a mužov s dlhými fúzami.
Treťou bude 21. mája 2017 v novej budove SND premiéra tanečnej inscenácie Esmeralda Cesare Pugniho v choreografii a réžii Jurija Burlaka a Vasilija Medvedeva podľa Máriusa Petipu. V duchu koncepcie prinášať do repertoáru Baletu SND tie najvýznamnejšie diela klasickej baletnej literatúry uvedie baletný klenot na hudbu Cesare Pugniho. Inscenáciu, inšpirovanú románom Chrám Matky božej v Paríži od Victora Huga predstavia dvaja významní ruskí choreografi Jurij Burlak a Vasilij Medvedev podľa petrohradskej verzie Mariusa Petipu z roku 1886. Balet o krásnej a temperamentnej Cigánke, o ktorej krásu súperí Paríž, je pre každý baletný dom príležitosťou prezentovať brilantnú techniku, zmyselnosť a temperament zároveň.
„Po sezóne svetových premiér sme sa sústredili na tri historicky významné diela, je to podľa môjho názoru najdramatickejší klasický balet Giselle, ktorý chceme uviesť v jeho akademickej podobe, čo bude opäť návrat do historickej budovy, kde tento balet patrí. Druhým je dlho pripravovaný projekt s operou SND Svätenie jari, na záver slovenská premiéra baletu Esmeralda, ktorá uzavrie sezónu,“ uviedol pre TASR riaditeľ baletu SND Jozef Dolinský.