Sochacka zostavila program klavírneho recitálu ojedinele - z diel troch hudobných skladateliek. Patrí medzi ne Fanny Mendelssohn Hensel, sestra Felixa Mendelssohna Bartholdyho.
Autor TASR
Bratislava 15. januára (TASR) - Slovenská filharmónia (SF) pozýva na klavírny recitál Joanny Sochackej. Mladá poľská klaviristka sa bratislavskému publiku predstaví prvýkrát v utorok 16. januára v Malej sále. Na koncerte predstaví pomerne neznámu klavírnu tvorbu ženských autoriek. "V jej programe zaznejú diela priekopníčky Fanny Mendelssohn, sonáty významnej Poľky Grazyny Bacewicz a súčasnú tvorbu predstaví prostredníctvom diela ukrajinskej skladateľky Anfisy Bobylovej," uviedla pre TASR Martina Tolstova, tlačová tajomníčka SF.
Sochacka zostavila program klavírneho recitálu ojedinele - z diel troch hudobných skladateliek. Patrí medzi ne Fanny Mendelssohn Hensel, sestra Felixa Mendelssohna Bartholdyho. "V jej skladateľskom odkaze dominuje klavírna a piesňová literatúra. Skomponovala viac ako 125 klavírnych skladieb a 250 piesní. Nechýba orchestrálna a komorná tvorba. V interpretácii Joanny Sochackej zaznie jej Prelúdium e mol, H. 214 a Sonáta pre klavír g mol," približuje filharmónia.
Poľskú klavírnu tvorbu predstaví Sochacka zaradením dvoch sonát Grazyny Bacewicz, ktorá študovala paralelne klavír, husle i kompozíciu. "Laureátka Medzinárodnej husľovej súťaže Henryka Wieniawského pôsobila ako koncertná majsterka Symfonického orchestra Poľského rozhlasu. Stala sa medzinárodne uznávanou husľovou virtuózkou a skladateľkou, permanentne komponovala a koncertovala," uvádza Tolstova k autorke, ktorá niekoľko sólových opusov venovala klavíru. "Sonáta pre klavír č. 1 bola jedným z posledných tlačou vydaných diel pre sólový klavír Grazyny Bacewicz," dodáva SF k sonáte ocenenej v roku 1949 na Skladateľskej súťaži Fryderyka Chopina. Svoju druhú sonátu skladateľka uviedla do života na Koncerte únie poľských skladateľov v roku 1953. "Ide o najreprezentatívnejšie dielo jej klavírneho tvorivého odkazu," dodáva Tolstova.
Koncert uzavrie dielo mladej ukrajinskej skladateľky a klaviristky Anfisy Bobylovej, pôsobiacej na univerzite v Grazi. Držiteľka viacerých prestížnych ocenení medzinárodných súťaží, rodáčka z mesta Khmelnytskyi, stála na pódiu ako sólistka už v desiatich rokoch. "Študovala v Ľvove, kde zároveň začala navštevovať aj hodiny kompozície. Nasledoval úspešný debut so svojou vlastnou kompozíciou v spolupráci s Ľvovskou filharmóniou. Pokojné, zvukomalebné dielo Reflection komponovala počas pandémie," uzatvára SF.
Sochacka zostavila program klavírneho recitálu ojedinele - z diel troch hudobných skladateliek. Patrí medzi ne Fanny Mendelssohn Hensel, sestra Felixa Mendelssohna Bartholdyho. "V jej skladateľskom odkaze dominuje klavírna a piesňová literatúra. Skomponovala viac ako 125 klavírnych skladieb a 250 piesní. Nechýba orchestrálna a komorná tvorba. V interpretácii Joanny Sochackej zaznie jej Prelúdium e mol, H. 214 a Sonáta pre klavír g mol," približuje filharmónia.
Poľskú klavírnu tvorbu predstaví Sochacka zaradením dvoch sonát Grazyny Bacewicz, ktorá študovala paralelne klavír, husle i kompozíciu. "Laureátka Medzinárodnej husľovej súťaže Henryka Wieniawského pôsobila ako koncertná majsterka Symfonického orchestra Poľského rozhlasu. Stala sa medzinárodne uznávanou husľovou virtuózkou a skladateľkou, permanentne komponovala a koncertovala," uvádza Tolstova k autorke, ktorá niekoľko sólových opusov venovala klavíru. "Sonáta pre klavír č. 1 bola jedným z posledných tlačou vydaných diel pre sólový klavír Grazyny Bacewicz," dodáva SF k sonáte ocenenej v roku 1949 na Skladateľskej súťaži Fryderyka Chopina. Svoju druhú sonátu skladateľka uviedla do života na Koncerte únie poľských skladateľov v roku 1953. "Ide o najreprezentatívnejšie dielo jej klavírneho tvorivého odkazu," dodáva Tolstova.
Koncert uzavrie dielo mladej ukrajinskej skladateľky a klaviristky Anfisy Bobylovej, pôsobiacej na univerzite v Grazi. Držiteľka viacerých prestížnych ocenení medzinárodných súťaží, rodáčka z mesta Khmelnytskyi, stála na pódiu ako sólistka už v desiatich rokoch. "Študovala v Ľvove, kde zároveň začala navštevovať aj hodiny kompozície. Nasledoval úspešný debut so svojou vlastnou kompozíciou v spolupráci s Ľvovskou filharmóniou. Pokojné, zvukomalebné dielo Reflection komponovala počas pandémie," uzatvára SF.