Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Kultúra

Celoštátne televízie odvysielali vlani o 10 percent viac reklamy

Mikrofóny/Ilustračné foto. Foto: TASR/Michal Svítok

K medziročnému nárastu o desatinu došlo aj napriek zníženiu počtu staníc, keď vlani vysielanie ukončila televízia Foor.

Bratislava 31. januára (TASR) – Trh s celoštátnou televíznou reklamou narástol v uplynulom roku o 10 percent. Ukázal to monitoring spoločnosti TNS Slovakia. Celoročný súhrn agentúra zverejnila vo štvrtok (29.1.)

Celoštátne televízne stanice odvysielali podľa monitoringu TNS Slovakia v roku 2014 viac ako 960.000 komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 6090 hodín. K medziročnému nárastu o desatinu došlo aj napriek zníženiu počtu staníc, keď vlani vysielanie ukončila televízia Foor.

Agentúra pre ilustráciu vyrátala, že takéto množstvo reklamy predstavuje 254 dní nepretržitého vysielania jednej televíznej stanice.

TNS Slovakia zároveň informovala, že zadávatelia reklamy preinvestovali v televíziách v roku 2014 viac ako 748 miliónov eur a objem reklamných výdavkov sa zvýšil o 5,5 percenta. Tento údaj nezodpovedá presne realite, lebo vychádza z oficiálnych cenníkových cien. Nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.

Zverejnené čísla predstavujú istý útlm. Rok predtým (v roku 2013) dosiahli televízie podľa hrubých ukazovateľov medziročný nárast príjmov z reklamy 12,2 percenta, keď odvysielali o 762 hodín reklamy viac v porovnaní s rokom 2012.

Aj vlani trval reklamný spot v priemere 23 sekúnd (rovnako ako v roku 2013). Diváci však boli atakovaní dlhšou reklamou. Počet najčastejšie vysielaných 30 sekundových reklamných spotov medziročne stúpol približne o 54.000. O takmer štvrtinu (- 23%) sa, naopak, znížilo množstvo päťsekundových spotov.

Najviac zahltili televízie divákov reklamou vo štvrtok 9. októbra 2014. V tento deň odvysielali spolu 3245 spotov. Verejnoprávna jednotka vtedy dávala v hlavnom vysielacom čase kvalifikačný zápas na majstrovstvá Európy vo futbale EURO 2016 medzi Slovenskom a Španielskom, Markíza seriál Búrlivé víno a TV JOJ seriál Panelák.

Najdlhší reklamný blok odvysielala vlani stanica Plus. Počas 12 minút mohli diváci vidieť 32 spotov, a to od 17.49 h do 18.01 h počas futbalového zápasu slovenskej reprezentácie do 21 rokov s Talianskom.

Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala podľa agentúry TNS Slovakia TV JOJ v nedeľu 7. decembra počas relácie V siedmom nebi s Marikou Gombitovou o 21.27 h. Šlo o spot spoločnosti Orange na pevný internet.

V roku 2014 nedošlo k zmene poradia segmentov, na ktoré bolo najviac reklamy. Podobne ako v roku 2013 aj vlani bolo najviac reklám bánk a bankových produktov, za nimi nasledovali reklamy mobilných operátorov, na treťom mieste bola reklama na lieky, reklama na automobily a na piatom mieste skončila reklama maloobchodných reťazcov.

Rovnako pozíciu najväčšieho zadávateľa reklamy si udržal Slovak Telekom. TNS Slovakia zdôraznila, že historicky boli v prvej trojke najväčších zadávateľov reklamy výlučne mobilní operátori. Stalo sa tak po tom, ako sa operátor O2 posunul z piatej pozície v roku 2013 na vlaňajšie tretie miesto.