Jeden z najznámejších titulov svetovej drámy ponúkajúci hercom veľké charaktery a divákom nevšedný umelecký i ľudský zážitok.
Autor TASR
Bratislava 5. októbra (TASR) – Bratislavské Divadlo Aréna uvedie v piatok 6. októbra premiéru inscenácie Sklenený zverinec od amerického autora Tennessee Williamsa. Je prvou premiérou tohto divadla v sezóne 2017/2018.
Hru preložili Martin Čičvák a Matěj Dadák, dramaturgmi sú Martin Kubran a Saša Sarvašová, scénu navrhol Tom Ciller, kostýmy Nina A. Stillmark, režisérom je Martin Čičvák. V jednotlivých postavách sa predstavia Emília Vášáryová ako Amanda Wingfieldová, Alexander Bárta (Tom Wingfield), Ivana Uhlířová (Laura Wingfieldová) a Tomáš Maštalír (Jim O'Connor).
Rodinná dráma prináša dojímavý príbeh o matke a jej dvoch deťoch. V ťažkých sociálnych pomeroch preberá finančnú zodpovednosť za celú rodinu syn Tom, ktorý dennodenne drie v továrni na topánky, aby zabezpečil chod domácnosti a každú noc mohol slobodne snívať v kine. Matka Amanda sa snaží pre svoje deti vybojovať lepší život, ako bol ten jej, často aj za cenu hádok, napätia a nátlaku. Rozhodne sa, že jediná cesta, ktorá ich môže vyviesť z biedy a zabezpečiť svetlejšiu budúcnosť, je vydaj dcéry Laury. To však nie je také jednoduché, keďže Laura žije vo svojom vlastnom svete plnom malých sklenených zvieratiek. Všetci očakávajú veľkú zmenu, keď do príbytku Wingfieldovcov príde na návštevu Jim, milý mladý muž.
"V prvom rade je to fantasticky napísaná hra. Každé divadlo, v ktorom sa hrá, je preň veľký divadelný sviatok. Je to jedna z hier, ktoré už dnes možno nazvať hra klasická, ktorá patrí do kánonu veľkej dramatiky. Je to cítiť aj napriek tomu, ako ju autor umiestnil do roku 1937 a pozadie hry tvoria reálie doznievajúcej americkej hospodárskej krízy a začínajúceho vojnového konfliktu. V tom období prežívali v Amerike denno-denné malé tragédie frustrovanej strednej triedy, ktorá po období ekonomického pádu prežívala rozpad akýchkoľvek ilúzií. Toto všetko v hre rezonuje a ona je napriek tomu prenositeľná do našej dnešnej situácie. Pozadie, ktoré tvorí rodinnú tragédiu, rovnako môžeme pociťovať dnes. Rovnako pociťujeme, že ekonomický tlak na bežného človeka je taký veľký, že spôsobuje rodinné tragédie. Keď chcete robiť veľkú hru, tak potrebujete aj veľkých hercov," povedal pre TASR po dnešnej generálke dramaturg Martin Kubran.
"Účinkovanie v hre Tennessee Williamsa je veľká výzva, pretože je to obrovský autor. Americká dráma čerpala z neho a všetci sa od neho učili. To je zážitok, keď on napíše rolu. A človek má čo robiť, aby aspoň čiastočne splnil to všetko, čo on od herca žiada. On tú hru stavia v štruktúre, sú tam veľmi vážne veci, ktoré sa tam riešia. Som veľmi vďačná za možnosť, že som si tu mohla zahrať," dodala Emília Vášáryová.
Jeden z najznámejších titulov svetovej drámy ponúkajúci hercom veľké charaktery, divákom nevšedný umelecký i ľudský zážitok, ožije po najprestížnejších svetových javiskách a filmovom plátne aj na javisku Divadla Aréna. Sklenený zverinec uvádza na základe špeciálnej dohody s University of South, Sewanee, Tennessee.
Martin Čičvák od roku 2004 režíroval v Divadle Aréna množstvo profilových inscenácií. Z nich najväčší ohlas zaznamenali Albeeho hra Koza alebo Kto je Sylvia? (2004), Dr. Gustáv Husák od Viliama Klimáčka (2006), Komunizmus toho istého autora (2008), muzikál Rent Jonathana Larsona (2013) a Lulu od Franka Wedekinda (2016). Výrazný rukopis režiséra Čičváka je charakteristický provokatívnymi témami, odkrývaním špiny dnešnej spoločnosti, odvahou prinášať línie politického divadla, s ohľadom na historický kontext a jeho dnešnú silu.
Hru preložili Martin Čičvák a Matěj Dadák, dramaturgmi sú Martin Kubran a Saša Sarvašová, scénu navrhol Tom Ciller, kostýmy Nina A. Stillmark, režisérom je Martin Čičvák. V jednotlivých postavách sa predstavia Emília Vášáryová ako Amanda Wingfieldová, Alexander Bárta (Tom Wingfield), Ivana Uhlířová (Laura Wingfieldová) a Tomáš Maštalír (Jim O'Connor).
Rodinná dráma prináša dojímavý príbeh o matke a jej dvoch deťoch. V ťažkých sociálnych pomeroch preberá finančnú zodpovednosť za celú rodinu syn Tom, ktorý dennodenne drie v továrni na topánky, aby zabezpečil chod domácnosti a každú noc mohol slobodne snívať v kine. Matka Amanda sa snaží pre svoje deti vybojovať lepší život, ako bol ten jej, často aj za cenu hádok, napätia a nátlaku. Rozhodne sa, že jediná cesta, ktorá ich môže vyviesť z biedy a zabezpečiť svetlejšiu budúcnosť, je vydaj dcéry Laury. To však nie je také jednoduché, keďže Laura žije vo svojom vlastnom svete plnom malých sklenených zvieratiek. Všetci očakávajú veľkú zmenu, keď do príbytku Wingfieldovcov príde na návštevu Jim, milý mladý muž.
"V prvom rade je to fantasticky napísaná hra. Každé divadlo, v ktorom sa hrá, je preň veľký divadelný sviatok. Je to jedna z hier, ktoré už dnes možno nazvať hra klasická, ktorá patrí do kánonu veľkej dramatiky. Je to cítiť aj napriek tomu, ako ju autor umiestnil do roku 1937 a pozadie hry tvoria reálie doznievajúcej americkej hospodárskej krízy a začínajúceho vojnového konfliktu. V tom období prežívali v Amerike denno-denné malé tragédie frustrovanej strednej triedy, ktorá po období ekonomického pádu prežívala rozpad akýchkoľvek ilúzií. Toto všetko v hre rezonuje a ona je napriek tomu prenositeľná do našej dnešnej situácie. Pozadie, ktoré tvorí rodinnú tragédiu, rovnako môžeme pociťovať dnes. Rovnako pociťujeme, že ekonomický tlak na bežného človeka je taký veľký, že spôsobuje rodinné tragédie. Keď chcete robiť veľkú hru, tak potrebujete aj veľkých hercov," povedal pre TASR po dnešnej generálke dramaturg Martin Kubran.
"Účinkovanie v hre Tennessee Williamsa je veľká výzva, pretože je to obrovský autor. Americká dráma čerpala z neho a všetci sa od neho učili. To je zážitok, keď on napíše rolu. A človek má čo robiť, aby aspoň čiastočne splnil to všetko, čo on od herca žiada. On tú hru stavia v štruktúre, sú tam veľmi vážne veci, ktoré sa tam riešia. Som veľmi vďačná za možnosť, že som si tu mohla zahrať," dodala Emília Vášáryová.
Jeden z najznámejších titulov svetovej drámy ponúkajúci hercom veľké charaktery, divákom nevšedný umelecký i ľudský zážitok, ožije po najprestížnejších svetových javiskách a filmovom plátne aj na javisku Divadla Aréna. Sklenený zverinec uvádza na základe špeciálnej dohody s University of South, Sewanee, Tennessee.
Martin Čičvák od roku 2004 režíroval v Divadle Aréna množstvo profilových inscenácií. Z nich najväčší ohlas zaznamenali Albeeho hra Koza alebo Kto je Sylvia? (2004), Dr. Gustáv Husák od Viliama Klimáčka (2006), Komunizmus toho istého autora (2008), muzikál Rent Jonathana Larsona (2013) a Lulu od Franka Wedekinda (2016). Výrazný rukopis režiséra Čičváka je charakteristický provokatívnymi témami, odkrývaním špiny dnešnej spoločnosti, odvahou prinášať línie politického divadla, s ohľadom na historický kontext a jeho dnešnú silu.