Preklopiť predlohu Jonathana Swifta do divadelnej podoby bolo podľa režiséra Gejzu Dezorza mimoriadne zložité, najmä pre skĺbenie výrazových prostriedkov činoherného a bábkového divadla a filmu.
Autor TASR
Trnava 23. mája (TASR) - Netradičný formát snímania diania na javisku prostredníctvom kamier v rukách hercov zvolili tvorcovia pre Subjekt: Gulliver, ktorý najnovšie zaradilo do svojej programovej ponuky trnavské Divadlo Jána Palárika (DJP). Ako prvé činoherné divadlo na Slovensku siahlo po live puppet cinema (živý bábkový film), uviedla to umelecké šéfka Lucia Mihálová. Inscenácia je určená prioritne dospievajúcemu divákovi, svojou rôznorodosťou vie upútať aj staršie obecenstvo.
"Naše divadlo je členom Európskej divadelnej konvencie a aj vďaka zahraničným cestám, konferenciám, výmenným pobytom či workshopom a seminárom máme stále kontakt so zahraničím. Snažíme sa držať krok so súčasnými európskymi trendmi, a to nielen v tvorbe pre dospelých, ale aj pre deti a mládež. To je najťažšia cieľová skupina," uviedla Mihálová.
Pre adolescentov vytvorili inscenáciu, ktorá je podľa nej zaujímavým spojením veľkého príbehu klasickej literatúry a atraktívnej formy. Divák má možnosť na plátne nad javiskom sledovať kamerami prenášaný dej, pričom kombinácia živých hercov s bábkami a kulisami dáva takto možnosti hrania sa s perspektívou. Tak môže byť doktor Lemuel Gulliver v podaní Martina Hronského raz neprimerane veľký v porovnaní so svojimi bábkovými Liliputánmi, inokedy vo veľkosti bábky v krajine obrov.
Preklopiť predlohu Jonathana Swifta do divadelnej podoby bolo podľa režiséra Gejzu Dezorza mimoriadne zložité, najmä pre skĺbenie výrazových prostriedkov činoherného a bábkového divadla a filmu. "Je to úplne iný princíp tvorby inscenácie. Na hercov boli kladené veľké nároky, museli obsiahnuť veľa komplexných úkonov, nielen hrať," konštatoval režisér.
Potvrdil to aj Hronský. Najťažšia bola pre účinkujúcich technická časť. "Trvalo nám chvíľu, kým sme pochopili, o čo ide. Herecká činoherná časť prišla až po tom, čo sme mali ten 'strojček' zostavený a ako-tak fungoval. Treba mať v hlave ako keby celý film, každý záber, každý pohyb a neuveriteľne veľa technických detailov," povedal. Po víkendovej (20. 5.) premiére uvedie DJP do konca divadelnej sezóny Subjekt: Gulliver ešte 26. mája a 8. a 14. júna.
"Naše divadlo je členom Európskej divadelnej konvencie a aj vďaka zahraničným cestám, konferenciám, výmenným pobytom či workshopom a seminárom máme stále kontakt so zahraničím. Snažíme sa držať krok so súčasnými európskymi trendmi, a to nielen v tvorbe pre dospelých, ale aj pre deti a mládež. To je najťažšia cieľová skupina," uviedla Mihálová.
Pre adolescentov vytvorili inscenáciu, ktorá je podľa nej zaujímavým spojením veľkého príbehu klasickej literatúry a atraktívnej formy. Divák má možnosť na plátne nad javiskom sledovať kamerami prenášaný dej, pričom kombinácia živých hercov s bábkami a kulisami dáva takto možnosti hrania sa s perspektívou. Tak môže byť doktor Lemuel Gulliver v podaní Martina Hronského raz neprimerane veľký v porovnaní so svojimi bábkovými Liliputánmi, inokedy vo veľkosti bábky v krajine obrov.
Preklopiť predlohu Jonathana Swifta do divadelnej podoby bolo podľa režiséra Gejzu Dezorza mimoriadne zložité, najmä pre skĺbenie výrazových prostriedkov činoherného a bábkového divadla a filmu. "Je to úplne iný princíp tvorby inscenácie. Na hercov boli kladené veľké nároky, museli obsiahnuť veľa komplexných úkonov, nielen hrať," konštatoval režisér.
Potvrdil to aj Hronský. Najťažšia bola pre účinkujúcich technická časť. "Trvalo nám chvíľu, kým sme pochopili, o čo ide. Herecká činoherná časť prišla až po tom, čo sme mali ten 'strojček' zostavený a ako-tak fungoval. Treba mať v hlave ako keby celý film, každý záber, každý pohyb a neuveriteľne veľa technických detailov," povedal. Po víkendovej (20. 5.) premiére uvedie DJP do konca divadelnej sezóny Subjekt: Gulliver ešte 26. mája a 8. a 14. júna.