Poznámky z Eremocénu si z Febiofestu odniesli ocenenie Mladej poroty v súťažnej sekcii V strede Európy. Podľa vyjadrenia poroty sú nástrojom demokracie.
Autor TASR
Bratislava 22. marca (TASR) – Po premiére na Berlinale a bratislavskom Febiofeste vstupuje najnovší film Viery Čákanyovej Poznámky z Eremocénu do slovenských kín. "Sú osobnou kolekciou spomienok na dnešný svet, ktorý režisérka posiela do bližšie nešpecifikovanej budúcnosti," približuje distribučná spoločnosť Film Expanded snímku, v ktorom režisérka vedie fiktívny dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja, kriticky skúma potenciál moderných technológií pri riešení globálnych problémov, ako sú klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie.
Poznámky z Eremocénu si z Febiofestu odniesli ocenenie Mladej poroty v súťažnej sekcii V strede Európy. Podľa vyjadrenia poroty sú nástrojom demokracie. "Je to film, ktorý siaha do dystopickej budúcnosti a konfrontuje nás s apokalypsou, v ktorej sa už dnes nachádzame. Možno nás nevytiahne z politickej katastrofy, avšak dokazuje jej vysoko poetické, sofistikované, ale sebareflexívne chápanie. Film je bohatou kyticou myšlienok a inšpirácie," zhodnotili porotcovia.
Čákanyová v snímke vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja, film je formálne hravou audiovizuálnou pohľadnicou, ktorú posiela do nejasnej budúcnosti. Pre lepšie porozumenie špekulatívnej vízie budúceho sveta si vytvorila vlastný slovník pojmov, ktorým divákov sprevádza a z osobnej perspektívy reflektuje možné dystopické dôsledky moderných technológií. "Pochybuje o ideálnom techno-optimistickom modeli budúcnosti a kriticky skúma potenciál technológie tzv. 'blockchain' či umelej inteligencie," dodáva distribučná spoločnosť.
"Film je vymyslený ako správa vo fľaši, vyliata do dátového mora, ako analógová fosília, ktorá čaká na vykopanie budúcimi digitálnymi archeológmi. Je to osobný projekt, ktorý bude rekonštruovať a interpretovať moje budúce virtuálne ja. Je to súčasná vízia budúceho sveta, ktorý sa čoskoro zmení na nepoznanie," vyjadrila sa Čákanyová, výrazná osobnosť súčasného slovenského filmu, ktorá oslovila predchádzajúcimi snímkami Biela na bielej (2020) a FREM (2019).
Podľa režisérky sú Poznámky z Eremocénu záverečným filmom intuitívnej trilógie, zaoberajúcej sa rovnakými motívmi, naratívmi a otázkami. "Umelou inteligenciou, dystipickou budúcnosťou ľudstva, analógovým verzus digitálnym, prírodou verzus civilizáciou a klimatickými zmenami. Všetky tri fungujú samostatne, no zároveň sa dopĺňajú – sú to časti jednej skladačky, ktoré sa zaoberajú rovnakými témami či motívmi, no meditujú o nich formálne odlišným spôsobom," vysvetľuje Čákanyová.
Film vstúpi do slovenských kín 23. marca. Okrem klasických premietaní v kino kluboch ho čakajú aj špeciálne galerijné uvedenia či site specific projekcie.
Poznámky z Eremocénu si z Febiofestu odniesli ocenenie Mladej poroty v súťažnej sekcii V strede Európy. Podľa vyjadrenia poroty sú nástrojom demokracie. "Je to film, ktorý siaha do dystopickej budúcnosti a konfrontuje nás s apokalypsou, v ktorej sa už dnes nachádzame. Možno nás nevytiahne z politickej katastrofy, avšak dokazuje jej vysoko poetické, sofistikované, ale sebareflexívne chápanie. Film je bohatou kyticou myšlienok a inšpirácie," zhodnotili porotcovia.
Čákanyová v snímke vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja, film je formálne hravou audiovizuálnou pohľadnicou, ktorú posiela do nejasnej budúcnosti. Pre lepšie porozumenie špekulatívnej vízie budúceho sveta si vytvorila vlastný slovník pojmov, ktorým divákov sprevádza a z osobnej perspektívy reflektuje možné dystopické dôsledky moderných technológií. "Pochybuje o ideálnom techno-optimistickom modeli budúcnosti a kriticky skúma potenciál technológie tzv. 'blockchain' či umelej inteligencie," dodáva distribučná spoločnosť.
"Film je vymyslený ako správa vo fľaši, vyliata do dátového mora, ako analógová fosília, ktorá čaká na vykopanie budúcimi digitálnymi archeológmi. Je to osobný projekt, ktorý bude rekonštruovať a interpretovať moje budúce virtuálne ja. Je to súčasná vízia budúceho sveta, ktorý sa čoskoro zmení na nepoznanie," vyjadrila sa Čákanyová, výrazná osobnosť súčasného slovenského filmu, ktorá oslovila predchádzajúcimi snímkami Biela na bielej (2020) a FREM (2019).
Podľa režisérky sú Poznámky z Eremocénu záverečným filmom intuitívnej trilógie, zaoberajúcej sa rovnakými motívmi, naratívmi a otázkami. "Umelou inteligenciou, dystipickou budúcnosťou ľudstva, analógovým verzus digitálnym, prírodou verzus civilizáciou a klimatickými zmenami. Všetky tri fungujú samostatne, no zároveň sa dopĺňajú – sú to časti jednej skladačky, ktoré sa zaoberajú rovnakými témami či motívmi, no meditujú o nich formálne odlišným spôsobom," vysvetľuje Čákanyová.
Film vstúpi do slovenských kín 23. marca. Okrem klasických premietaní v kino kluboch ho čakajú aj špeciálne galerijné uvedenia či site specific projekcie.