Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. november 2024Meniny má Alžbeta
< sekcia Kultúra

Expozícia Moderna je zameraná na tvorbu ženských umelkýň

Na snímke Slovenská národná galéria. Foto: TASR - Dano Veselský

Galéria ďalej informuje, že v expozícii Moderna zároveň budú reinštalované rôzne diela na papierových nosičoch (kresba, grafika) z dôvodu ich štandardnej ochrany.

Bratislava 17. septembra (TASR) - Príbeh slovenského výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia môžu spoznať návštevníci expozície Moderna v Slovenskej národnej galérii (SNG). Súčasťou expozície, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie od otvorenia novej galérie, je aj formát tzv. "nestálej expozície", vloženej výstavy, ktorá sa každoročne obmieňa a zameriava na rôzne témy moderny. Nová vložená výstava pod názvom (Ne)viditeľné? Ženy moderny je venovaná umeniu žien, ktoré boli aktívnou súčasťou slovenského výtvarníctva prvej polovice 20. storočia.

Národná galéria pripomína, že dejiny umenia boli donedávna v prevažnej miere mužským príbehom. Žena v nich bola prítomná ako objekt - námet, bola modelkou či múzou. "Slovenská moderna ju sprítomňovala v dvoch hlavných podobách: ako matku, madonu, sväticu alebo ako ženu osudovú, femme fatale. Ženy - umelkyne sa na výtvarnej scéne začali výraznejšie objavovať ruka v ruke s postupujúcim civilizačným pokrokom i s uvoľňovaním tradičných vzorcov správania a morálky. Prvé umelkyne svoje ambície vnímali skôr ako ušľachtilú 'zábavu' vyššej triedy," vysvetľuje SNG s tým, že neskôr ženy, už ako vyštudované výtvarné umelkyne, chceli s mužmi trochu aj súperiť - vyrovnať sa im, presadiť sa v pôvodne mužskom umeleckom svete.

Nová "vložená výstava" spolu s dielami žien, ktoré sú súčasťou stálej expozície je podľa jej kurátorky Kataríny Bajcurovej prvým špecializovaným, i keď stručným pohľadom na diela a rolu žien v slovenskej moderne. "Chceme ukázať, že aj ženy boli neodmysliteľnou súčasťou pokroku, že neboli neviditeľné, odmietli svoju tradičnú rolu (v rámci zaužívaného sloganu: Kinder - Küche - Kirche/ deti - kuchyňa - kostol) a odvážne sa pokúsili nájsť si svoje miesto v umení, vyjadriť vzťah k svetu a spoločnosti, v ktorej žili. Aj keď ich vtedy ešte nebolo veľa, zápas o presadenie ich hlasu v umení je svetlým príkladom pre všetky emancipované ženy, a nielen umelkyne," hovorí Bajcúrová, pre ktorú je výstava symbolickou rozlúčkou s jej 30-ročným pôsobením v SNG od roku 1994. Vystavujú na nej Frida Konstantin, Margita Czóbelová, Ritta Boemm, Želmíra Duchajová-Švehlová, Ester M. Šimerová, Alexandra Exter, Lea Mrázová, Irena Blühová, Emília/Miťa Kolesárová, Julie Horová-Kováčiková, Dagmar Rosůlková.

Galéria ďalej informuje, že v expozícii Moderna zároveň budú reinštalované rôzne diela na papierových nosičoch (kresba, grafika) z dôvodu ich štandardnej ochrany. Publikum uvidí nové - iné diela Eugena Króna, Ľudovíta Fullu, Mikuláša Galandu, Kolomana Sokola a Ernesta Zmetáka. Čoskoro sa súčasťou expozície stane časová os (na susediacej chodbe). "Podrobne osvetlí historické fakty a vzťahy medzi európskym a slovenským umením," uzatvára SNG.