Ide o celovečerný debut, ktorý z pôvodne študentského časozberného dokumentu nakrútili režisérky Jana Durajová a Lena Kušnieriková.
Autor TASR
Bratislava 11. decembra (TASR) - Film Pozor, padá SNG! mapuje strastiplný proces rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie (SNG). Ide o celovečerný debut, ktorý z pôvodne študentského časozberného dokumentu nakrútili režisérky Jana Durajová a Lena Kušnieriková.
"Hovorí príbeh rekonštrukcie, ktorý sme porozprávali cez generálnu riaditeľku galérie Alexandru Kusú, mapuje dlhé roky, počas ktorých sa rekonštruovalo a čakali sme na to, kedy sa dopracujeme k tým dôstojným priestorom," uviedla Durajová na pondelkovej novinárskej projekcii snímky, ktorá vznikala desať rokov. Režisérky v nej ukazujú, že "aj jednotlivci vedia za niečo bojovať a možno to dopadne happy endom". Dokumentujú najmä snahu, vytrvalosť a neustálu motiváciu hlavnej protagonistky vytvoriť z desaťročia zanedbávanej a rozpadávajúcej sa budovy galérie dôstojný priestor.
Nezabúdajú ani na Vladimíra Dedečka, ktorý bol architektom prvej rekonštrukcie budovy SNG na prelome 60. a 70. rokov. Jeho boj o modernú podobu národnej galérie sa skončil porážkou. Výnimočný projekt bol zoškrtaný politickými rozhodnutiami a oklieštené torzo pôvodnej myšlienky bolo realizované v podmienkach socialistického stavebníctva. "Bolo pre nás veľmi dôležité nenatáčať film iba ako nejaký záznam rekonštrukcie, ale práve ukázať aj konkrétne príbehy ľudí, ktorí za tým stoja," podčiarkla Durajová.
Filmu zaznamenáva aj to, ako sa desaťročný boj s veternými mlynmi podpísal na Alexandre samotnej. Jej otec, architekt Martin Kusý, je jedným z dvoch hlavných autorov projektu rekonštrukcie. Hoci projekt vyhral medzinárodnú súťaž dávno predtým, ako sa stala Kusá generálnou riaditeľkou, pri každej zmene ministra kultúry sa nanovo verejne prepiera ich "konflikt záujmov". Dekádu trvajúci proces rekonštrukcie nevyhnutne vstupuje do ich osobných životov. Postupne sa vynárajú ich najskrytejšie obavy o toho druhého. Čelia otázke zmysluplnosti práce na úkor seba samých a obavám, či realita neprevalcuje každý dobrý úmysel.
"Z mojej strany to bo o veľkej dôvere a tá nebola nikdy, vôbec nikdy sklamaná, aj keď ma veľmi mrzí, že tam poviem jedno vulgárne slovo, za ktoré sa ospravedlňujem, ale pochopila som, že to nemôžeme vystrihnúť," komentovala film Kusá. "Som nesmierne šťastná, že v celom procese sa dokázala nájsť aj linka na architekta Dedečka a kontext toho, čo v Bratislave tak krásne všetci voláme - 'plechové premostenie', že aj ľudia, ktorí nikdy nepočuli a nevedeli o pôvodnom kontexte rekonštrukcie, mali šancu pochopiť, o čo vlastne vtedy šlo," dodala Zuzana Mistríková, producentka filmu, ktorý vstúpi do kín 14. decembra.
"Hovorí príbeh rekonštrukcie, ktorý sme porozprávali cez generálnu riaditeľku galérie Alexandru Kusú, mapuje dlhé roky, počas ktorých sa rekonštruovalo a čakali sme na to, kedy sa dopracujeme k tým dôstojným priestorom," uviedla Durajová na pondelkovej novinárskej projekcii snímky, ktorá vznikala desať rokov. Režisérky v nej ukazujú, že "aj jednotlivci vedia za niečo bojovať a možno to dopadne happy endom". Dokumentujú najmä snahu, vytrvalosť a neustálu motiváciu hlavnej protagonistky vytvoriť z desaťročia zanedbávanej a rozpadávajúcej sa budovy galérie dôstojný priestor.
Nezabúdajú ani na Vladimíra Dedečka, ktorý bol architektom prvej rekonštrukcie budovy SNG na prelome 60. a 70. rokov. Jeho boj o modernú podobu národnej galérie sa skončil porážkou. Výnimočný projekt bol zoškrtaný politickými rozhodnutiami a oklieštené torzo pôvodnej myšlienky bolo realizované v podmienkach socialistického stavebníctva. "Bolo pre nás veľmi dôležité nenatáčať film iba ako nejaký záznam rekonštrukcie, ale práve ukázať aj konkrétne príbehy ľudí, ktorí za tým stoja," podčiarkla Durajová.
Filmu zaznamenáva aj to, ako sa desaťročný boj s veternými mlynmi podpísal na Alexandre samotnej. Jej otec, architekt Martin Kusý, je jedným z dvoch hlavných autorov projektu rekonštrukcie. Hoci projekt vyhral medzinárodnú súťaž dávno predtým, ako sa stala Kusá generálnou riaditeľkou, pri každej zmene ministra kultúry sa nanovo verejne prepiera ich "konflikt záujmov". Dekádu trvajúci proces rekonštrukcie nevyhnutne vstupuje do ich osobných životov. Postupne sa vynárajú ich najskrytejšie obavy o toho druhého. Čelia otázke zmysluplnosti práce na úkor seba samých a obavám, či realita neprevalcuje každý dobrý úmysel.
"Z mojej strany to bo o veľkej dôvere a tá nebola nikdy, vôbec nikdy sklamaná, aj keď ma veľmi mrzí, že tam poviem jedno vulgárne slovo, za ktoré sa ospravedlňujem, ale pochopila som, že to nemôžeme vystrihnúť," komentovala film Kusá. "Som nesmierne šťastná, že v celom procese sa dokázala nájsť aj linka na architekta Dedečka a kontext toho, čo v Bratislave tak krásne všetci voláme - 'plechové premostenie', že aj ľudia, ktorí nikdy nepočuli a nevedeli o pôvodnom kontexte rekonštrukcie, mali šancu pochopiť, o čo vlastne vtedy šlo," dodala Zuzana Mistríková, producentka filmu, ktorý vstúpi do kín 14. decembra.