Osemnásty ročník najväčšej filmovej a edukatívnej putovnej prehliadky na Slovensku Projekt 100 sa skončil v. decembri. Do slovenských kín priniesol ďalších desať výnimočných kinematografických diel.
Autor TASR
Bratislava 21. januára (TASR) - Osemnásty ročník najväčšej filmovej a edukatívnej putovnej prehliadky na Slovensku Projekt 100 sa skončil 31. decembra. Do slovenských kín priniesol ďalších desať výnimočných kinematografických diel a jeden archívny špeciál. Od septembra do konca decembra 2012 si ich na 533 predstaveniach v 44 kinách a filmových kluboch, od Bratislavy po Spišskú Novú Ves, prišlo pozrieť 14.010 divákov. TASR informovala Eva Rebollo z Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK), ktorá podujatie organizuje.
Od roku 1995 prináša do kín klasické diela, ktoré tvoria Zlatý fond svetovej kinematografie a exkluzívny výber z toho najzaujímavejšieho zo súčasnej svetovej tvorby. "Od vzniku podujatia sa vďaka tejto prehliadke podarilo do kín uviesť už 180 zásadných svetových titulov. Každý ročník prináša desať klenotov, vrátane jedného diela slovenskej či českej kinematografie," doplnila.
Najnavštevovanejšími titulmi 18. ročníka prehliadky boli tri medzinárodne najoceňovanejšie snímky roka 2011. Na prvom mieste je britská snímka Hanba, druhý celovečerný film režiséra Steva McQueena, ktorý svoj tematicky a vizuálne naliehavý príbeh so silnou generačnou výpoveďou postavil na hereckom výkone Michaela Fassbendera. Získal Volpiho pohár za najlepší mužský herecký výkon, nomináciu na Zlatý glóbus v rovnakej kategórii, Cenu FIPRESCI na MFF Benátky 2011, BAFTA Award, British Independent Film Award a vyše 20 ďalší ocenení. Na Slovensku ho vďaka Projektu 100 videlo 3297 divákov.
Druhým najvyhľadávanejším filmom v programe bola iránska oscarová snímka Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhádího (Oscar 2012 pre najlepší cudzojazyčný film, Zlatý glóbus pre najlepší zahraničný film, Zlatý medveď a dve strieborné sošky z MFF Berlinale a vyše 40 ďalších prestížnych ocenení z celého sveta). Videlo ju 2726 divákov. Nasledovalo nové dielo režisérskeho dua, bratov Dardennovcov Chlapec na bicykli (r. J.-L. a P. Dardenne). Snímku ovenčenú Veľkou cenou poroty z MFF Cannes 2011, Európskou filmovou cenou pre najlepší scenár 2011 a nomináciou na Zlatý glóbus pre najlepší zahraničný film 2011 videlo v rámci prehliadky 1538 divákov.
Ďalšie poradie filmov odpremietaných počas štyroch mesiacov trvania prehliadky bolo podľa diváckej návštevnosti nasledovné: Trainspotting (r. D. Boyle), V tme (r. A. Holland), Život Briana (r. T. Jones), Bohémsky život (r. A. Kaurismäki), Čierna mačka, biely kocúr (r. E. Kusturica), Neha (r. M. Šulík), Upír Nosferatu (r. F. W. Murnau) a Čierna Venuša (r. A. Kechiche).
Všetky uvedené filmy sa v slovenských kinách premietajú z 35-mm kópií. "Po nástupe digitálnych technológií sa v roku 2013 budú filmy zaradené do prehliadky naďalej premietať z 35-mm kópií, ale vznikne možnosť uviesť ich aj z DCP," poznamenala Eva Rebollo k Projektu 100. V roku 2012 sa do neho zapojilo 44 jednosálových kín, ktoré ešte neprešli digitalizáciou. Filmy na 35-mm kópiách sú tak pri programovaní jedinou možnosťou.
"Diváci v mnohých regiónoch Slovenska sa tak len vďaka dramaturgii kamenných kín dostanú k najvýznamnejším dielam svetovej kinematografie," podčiarkla s tým, že siete miniplexov a multiplexov svojim divákom nepriniesli žiaden z filmov z Projektu 100. "O zaradenie tohto druhu prehliadky do svojej dramaturgie zatiaľ neprejavili záujem. Zároveň v nich už neexistuje možnosť premietať filmy na klasickom 35-mm filmovom páse. Záujem menších regionálnych kín o účasť na Projekte 100, naopak, rastie," dodala.
Od roku 1995 prináša do kín klasické diela, ktoré tvoria Zlatý fond svetovej kinematografie a exkluzívny výber z toho najzaujímavejšieho zo súčasnej svetovej tvorby. "Od vzniku podujatia sa vďaka tejto prehliadke podarilo do kín uviesť už 180 zásadných svetových titulov. Každý ročník prináša desať klenotov, vrátane jedného diela slovenskej či českej kinematografie," doplnila.
Najnavštevovanejšími titulmi 18. ročníka prehliadky boli tri medzinárodne najoceňovanejšie snímky roka 2011. Na prvom mieste je britská snímka Hanba, druhý celovečerný film režiséra Steva McQueena, ktorý svoj tematicky a vizuálne naliehavý príbeh so silnou generačnou výpoveďou postavil na hereckom výkone Michaela Fassbendera. Získal Volpiho pohár za najlepší mužský herecký výkon, nomináciu na Zlatý glóbus v rovnakej kategórii, Cenu FIPRESCI na MFF Benátky 2011, BAFTA Award, British Independent Film Award a vyše 20 ďalší ocenení. Na Slovensku ho vďaka Projektu 100 videlo 3297 divákov.
Druhým najvyhľadávanejším filmom v programe bola iránska oscarová snímka Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhádího (Oscar 2012 pre najlepší cudzojazyčný film, Zlatý glóbus pre najlepší zahraničný film, Zlatý medveď a dve strieborné sošky z MFF Berlinale a vyše 40 ďalších prestížnych ocenení z celého sveta). Videlo ju 2726 divákov. Nasledovalo nové dielo režisérskeho dua, bratov Dardennovcov Chlapec na bicykli (r. J.-L. a P. Dardenne). Snímku ovenčenú Veľkou cenou poroty z MFF Cannes 2011, Európskou filmovou cenou pre najlepší scenár 2011 a nomináciou na Zlatý glóbus pre najlepší zahraničný film 2011 videlo v rámci prehliadky 1538 divákov.
Ďalšie poradie filmov odpremietaných počas štyroch mesiacov trvania prehliadky bolo podľa diváckej návštevnosti nasledovné: Trainspotting (r. D. Boyle), V tme (r. A. Holland), Život Briana (r. T. Jones), Bohémsky život (r. A. Kaurismäki), Čierna mačka, biely kocúr (r. E. Kusturica), Neha (r. M. Šulík), Upír Nosferatu (r. F. W. Murnau) a Čierna Venuša (r. A. Kechiche).
Všetky uvedené filmy sa v slovenských kinách premietajú z 35-mm kópií. "Po nástupe digitálnych technológií sa v roku 2013 budú filmy zaradené do prehliadky naďalej premietať z 35-mm kópií, ale vznikne možnosť uviesť ich aj z DCP," poznamenala Eva Rebollo k Projektu 100. V roku 2012 sa do neho zapojilo 44 jednosálových kín, ktoré ešte neprešli digitalizáciou. Filmy na 35-mm kópiách sú tak pri programovaní jedinou možnosťou.
"Diváci v mnohých regiónoch Slovenska sa tak len vďaka dramaturgii kamenných kín dostanú k najvýznamnejším dielam svetovej kinematografie," podčiarkla s tým, že siete miniplexov a multiplexov svojim divákom nepriniesli žiaden z filmov z Projektu 100. "O zaradenie tohto druhu prehliadky do svojej dramaturgie zatiaľ neprejavili záujem. Zároveň v nich už neexistuje možnosť premietať filmy na klasickom 35-mm filmovom páse. Záujem menších regionálnych kín o účasť na Projekte 100, naopak, rastie," dodala.