Ponúka 100 skladieb z prvého obdobia slovenskej populárnej piesne v notovom zázname pre spev so sprievodom gitary alebo klavíra. Z
Autor TASR
Bratislava 19. decembra (TASR) – Publikácia s názvom 100 slovenských evergreenov z pera Pavla Zelenaya prichádza v týchto dňoch na pulty slovenských knižných obchodov. Ponúka 100 skladieb z prvého obdobia slovenskej populárnej piesne v notovom zázname pre spev so sprievodom gitary alebo klavíra. Za účasti autora ju dnes podvečer predstavila Musica Slovaca, vydavateľstvo Hudobného fondu.
Slovensko malo vždy hojnosť krásnych ľudových piesní, ale až začiatkom 30. rokov 20. storočia sa prví odvážlivci osmelili zaveslovať do vôd vtedy moderného, rozšíreného a obľúbeného tanga. Po prvých pokusoch koncom 30. rokov slovenská moderná populárna hudba dosiahla svoj prvý vrchol. Okrem tanga sa na ňom podieľalo niekoľko foxtrotov, ba i náznaky swingu. Bola to tiež najslávnejšia éra nezabudnuteľného Františka Krištofa Veselého.
V roku 1955 vznikol Tanečný orchester bratislavského rozhlasu, ktorý sa stal mohutným inšpiračným zdrojom pre už etablovaných autorov, ale i pre novú nastupujúcu skladateľskú generáciu. Vznikol celý rad nezabudnuteľných piesní, ktoré spievala takisto nezabudnuteľná generácia spevákov ako Gabriela Hermélyová, Bea Littmannová, Zuzka Lonská, Melánia Olláryová, Jozef Borároš, Zdeněk Kratochvíl, Jozef Krištof, Jozef Kuchár a ďalší interpreti.
Hudobný fond touto publikáciou vychádza v ústrety nielen želaniam celého radu gitaristov a trampov, ale aj mnohým milovníkom a obdivovateľom našich tradícií, ktorí takéto notové materiály nachádzajú dnes už iba zriedka.
Publikácia ponúka rovnú stovku slovenských evergreenov. „Reprezentujú výber skladieb, ktoré vznikli od počiatku slovenskej modernej populárnej hudby do roku 1963, čiže prvých 30 rokov. Kľúč výberu bol podľa dvoch kritérií, najpopulárnejšie veci medzi publikom a také, ktoré naznačovali progresívny vývoj slovenskej populárnej hudby. Evergreen, to je pesnička, ktorá má také kvality, že aj po mnohých rokoch znesie návrat v novej úprave a v novom štýle. Táto knižka je určená predovšetkým histórii, aby sa zachovali tieto veci, lebo normálne nie sú prístupné, ale aj ľuďom, ktorí majú záujem si tieto veci zahrať správne a so správnymi textami,“ povedal pre TASR autor publikácie Pavol Zelenay.
„Knižka je vhodná pre všetkých, ktorí si radi zaspievajú tieto pesničky z obdobia začiatku slovenskej populárnej hudby, sú to pesničky od roku 1934 do začiatku 60. rokov, je to notový zápis spolu s akordickými značkami, ktorý sa dá spievať s gitarou alebo s klavírom. Od prvého stretnutia s autorom Pavlom Zelenayom až po vydanie uplynul rok. Bolo potrebné vyriešiť autorsko-právne náležitosti, získať všetky súhlasy nositeľov práv. Bola to ťažká úloha vzhľadom na to, že až na tri výnimky, sú už všetci autori nežijúci, takže bolo potrebné získať súhlas dedičov autorských práv,“ uviedol pre TASR riaditeľ Hudobného fondu Matúš Jakabčic.
„Veľmi rád som prijal ponuku urobiť korekcie na notový záznam a akordy, napísané zrozumiteľne pre muzikantov. Bola to veľmi plodná spolupráca, lebo pán Zelenay ide obrazne povedané až pod kožu, aby bolo všetko presne a korektne urobené,“ doplnil dirigent a skladateľ Pavel Zajáček.
Slovensko malo vždy hojnosť krásnych ľudových piesní, ale až začiatkom 30. rokov 20. storočia sa prví odvážlivci osmelili zaveslovať do vôd vtedy moderného, rozšíreného a obľúbeného tanga. Po prvých pokusoch koncom 30. rokov slovenská moderná populárna hudba dosiahla svoj prvý vrchol. Okrem tanga sa na ňom podieľalo niekoľko foxtrotov, ba i náznaky swingu. Bola to tiež najslávnejšia éra nezabudnuteľného Františka Krištofa Veselého.
V roku 1955 vznikol Tanečný orchester bratislavského rozhlasu, ktorý sa stal mohutným inšpiračným zdrojom pre už etablovaných autorov, ale i pre novú nastupujúcu skladateľskú generáciu. Vznikol celý rad nezabudnuteľných piesní, ktoré spievala takisto nezabudnuteľná generácia spevákov ako Gabriela Hermélyová, Bea Littmannová, Zuzka Lonská, Melánia Olláryová, Jozef Borároš, Zdeněk Kratochvíl, Jozef Krištof, Jozef Kuchár a ďalší interpreti.
Hudobný fond touto publikáciou vychádza v ústrety nielen želaniam celého radu gitaristov a trampov, ale aj mnohým milovníkom a obdivovateľom našich tradícií, ktorí takéto notové materiály nachádzajú dnes už iba zriedka.
Publikácia ponúka rovnú stovku slovenských evergreenov. „Reprezentujú výber skladieb, ktoré vznikli od počiatku slovenskej modernej populárnej hudby do roku 1963, čiže prvých 30 rokov. Kľúč výberu bol podľa dvoch kritérií, najpopulárnejšie veci medzi publikom a také, ktoré naznačovali progresívny vývoj slovenskej populárnej hudby. Evergreen, to je pesnička, ktorá má také kvality, že aj po mnohých rokoch znesie návrat v novej úprave a v novom štýle. Táto knižka je určená predovšetkým histórii, aby sa zachovali tieto veci, lebo normálne nie sú prístupné, ale aj ľuďom, ktorí majú záujem si tieto veci zahrať správne a so správnymi textami,“ povedal pre TASR autor publikácie Pavol Zelenay.
„Knižka je vhodná pre všetkých, ktorí si radi zaspievajú tieto pesničky z obdobia začiatku slovenskej populárnej hudby, sú to pesničky od roku 1934 do začiatku 60. rokov, je to notový zápis spolu s akordickými značkami, ktorý sa dá spievať s gitarou alebo s klavírom. Od prvého stretnutia s autorom Pavlom Zelenayom až po vydanie uplynul rok. Bolo potrebné vyriešiť autorsko-právne náležitosti, získať všetky súhlasy nositeľov práv. Bola to ťažká úloha vzhľadom na to, že až na tri výnimky, sú už všetci autori nežijúci, takže bolo potrebné získať súhlas dedičov autorských práv,“ uviedol pre TASR riaditeľ Hudobného fondu Matúš Jakabčic.
„Veľmi rád som prijal ponuku urobiť korekcie na notový záznam a akordy, napísané zrozumiteľne pre muzikantov. Bola to veľmi plodná spolupráca, lebo pán Zelenay ide obrazne povedané až pod kožu, aby bolo všetko presne a korektne urobené,“ doplnil dirigent a skladateľ Pavel Zajáček.