Mozart sa pod rukami Jana Bartoša odkrýva do najhlbších vrstiev architektúry a v nej kódovaných emócií.
Autor TASR/TERAZ.sk
Bratislava 23. augusta (TASR/TERAZ.sk) – Klavirista Jan Bartoš vydáva debutový album. Na etikete vydavateľstva Supraphon predstavuje nahrávku Mozartovho Klavírneho koncertu č. 20 d moll K 466, č. 12 A dur a quattro K 414, ktorú realizoval v spolupráci s Českou filharmóniou, riadenou dirigentom Jiřím Bělohlávkom (K 466), a Doležalovým kvartetom (K 414).
Mozart sa pod rukami Jana Bartoša odkrýva do najhlbších vrstiev architektúry a v nej kódovaných emócií. On sám k Mozartovej hudbe dodáva: "Mnoho ľudí vníma Mozartovu hudbu veľmi jednostranne – apollinsky čisto, svetlo a radostne. Pritom Mozart má vo svojich skladbách všetky polohy, vrátane tých temných. Psychológia jeho skladieb je mnoho vrstevná a rafinovaná - jeho hudba býva v tom istom okamihu prostá a aj sofistikovaná, subjektívna aj nadosobná, ironická aj súcitná. Vnímam ju ako neustálu fúziu komédie a tragédie. Toto výrazové bohatstvo charakterizuje aj dva koncerty uvedené na mojej nahrávke. Koncert d moll má symfonické parametre, temnejší charakter a je svojou formou uzavretý. Koncert A dur je naopak plný radosti a prekypuje hudobnými nápadmi.”
Bartoš si pri príležitosti vydania nahrávky, ktorú uskutočnil s Českou filharmóniou, zaspomínal na spoluprácu s dirigentom: "Jiří Bělohlávek k autorovi diela pristupoval vždy s veľkou pokorou a nepresadzoval svoju osobnosť. Patril k tým vzácnym hudobníkom, ktorí si ctia autorov zápis a slúžia dielu. Obdivoval som taktiež jeho umeleckú poctivosť – keď sme napríklad spoločne s Českou filharmóniou pripravovali koncert na Smetanovej Litomyšli, okrem dvoch skúšok a generálky s orchestrom sme s pánom dirigentom mali dve niekoľkohodinové stretnutia len pri klavíri, kde sme diskutovali nad detailami našej interpretácie. Tento prístup k hudbe je dnes ojedinelý.“
Mladý klavirista k spomienkam na slávneho dirigenta ešte dodal: "Na začiatku júna sme hrali s Pražskou komornou filharmóniou dvojkoncert Bohuslava Martinů na festivale v Poličce. Bolo to tri týždne pred odchodom Jiřího Bělohlávka a bol to jeho posledný koncert. Budem mu navždy vďačný za jeho podporu a za to, čo som sa od neho mohol naučiť.“
Jan Bartoš patrí k najvýraznejším predstaviteľom mladej generácie českých klaviristov. Je držiteľom doktorátu Akadémie múzických umení v Prahe a Professional Studies Certificate Manhattan School of Music v New Yorku. Bol posledným žiakom legendárneho klaviristu Ivana Moravca. Povestný rakúsko-britský klavirista Alfred Brendel o ňom napísal: "Jan Bartoš je jedným z mojich najpôsobivejších a najznámejších mladých kolegov. Virtuozita sa v ňom snúbi s hlbokým premysleným muzikantstvom.“
TASR informovala Adriána Čahojová, marketingová a promo manažérka vydavateľstva Supraphon pre Slovenskú republiku.
Mozart sa pod rukami Jana Bartoša odkrýva do najhlbších vrstiev architektúry a v nej kódovaných emócií. On sám k Mozartovej hudbe dodáva: "Mnoho ľudí vníma Mozartovu hudbu veľmi jednostranne – apollinsky čisto, svetlo a radostne. Pritom Mozart má vo svojich skladbách všetky polohy, vrátane tých temných. Psychológia jeho skladieb je mnoho vrstevná a rafinovaná - jeho hudba býva v tom istom okamihu prostá a aj sofistikovaná, subjektívna aj nadosobná, ironická aj súcitná. Vnímam ju ako neustálu fúziu komédie a tragédie. Toto výrazové bohatstvo charakterizuje aj dva koncerty uvedené na mojej nahrávke. Koncert d moll má symfonické parametre, temnejší charakter a je svojou formou uzavretý. Koncert A dur je naopak plný radosti a prekypuje hudobnými nápadmi.”
Bartoš si pri príležitosti vydania nahrávky, ktorú uskutočnil s Českou filharmóniou, zaspomínal na spoluprácu s dirigentom: "Jiří Bělohlávek k autorovi diela pristupoval vždy s veľkou pokorou a nepresadzoval svoju osobnosť. Patril k tým vzácnym hudobníkom, ktorí si ctia autorov zápis a slúžia dielu. Obdivoval som taktiež jeho umeleckú poctivosť – keď sme napríklad spoločne s Českou filharmóniou pripravovali koncert na Smetanovej Litomyšli, okrem dvoch skúšok a generálky s orchestrom sme s pánom dirigentom mali dve niekoľkohodinové stretnutia len pri klavíri, kde sme diskutovali nad detailami našej interpretácie. Tento prístup k hudbe je dnes ojedinelý.“
Mladý klavirista k spomienkam na slávneho dirigenta ešte dodal: "Na začiatku júna sme hrali s Pražskou komornou filharmóniou dvojkoncert Bohuslava Martinů na festivale v Poličce. Bolo to tri týždne pred odchodom Jiřího Bělohlávka a bol to jeho posledný koncert. Budem mu navždy vďačný za jeho podporu a za to, čo som sa od neho mohol naučiť.“
Jan Bartoš patrí k najvýraznejším predstaviteľom mladej generácie českých klaviristov. Je držiteľom doktorátu Akadémie múzických umení v Prahe a Professional Studies Certificate Manhattan School of Music v New Yorku. Bol posledným žiakom legendárneho klaviristu Ivana Moravca. Povestný rakúsko-britský klavirista Alfred Brendel o ňom napísal: "Jan Bartoš je jedným z mojich najpôsobivejších a najznámejších mladých kolegov. Virtuozita sa v ňom snúbi s hlbokým premysleným muzikantstvom.“
TASR informovala Adriána Čahojová, marketingová a promo manažérka vydavateľstva Supraphon pre Slovenskú republiku.