Výberová komisia, ktorej predsedá generálna riaditeľka sekcie umenia a štátneho jazyka rezortu kultúry Janka Motyčková vypočuje v priebehu dvoch dní osem uchádzačov.
Autor TASR
Bratislava 28. mája (TASR) – Výberové konanie na funkciu generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla začalo dnes dopoludnia na pôde Ministerstva kultúry.
Výberová komisia, ktorej predsedá generálna riaditeľka sekcie umenia a štátneho jazyka rezortu kultúry Janka Motyčková vypočuje v priebehu dvoch dní osem uchádzačov. Prvými kandidátmi, ktorí prezentovali svoje projekty dopoludnia, boli herec Ľubomír Gregor a operný režisér Marián Chudovský.
Tretí z kandidátov, dirigent Peter Feranec, ktorý začínal popoludňajšiu časť výberového konania, považuje súčasné organizačné zloženie za dobré. Úroveň divadla sa podľa neho neurčuje podľa najlepšieho, ale podľa najhoršieho predstavenia. Systémové kroky v dramaturgii sú podriadené iba jednej diktatúre, a tou je diktatúra talentu. Tá by mala byť dominantná.
„Slovenské národné divadlo je trojzložkové a myslím, že v najbližšej dobe aj trojzložkovým ostane. Hovorí to aj zriaďovacia listina divadla, v prípade inej podoby by túto zmenu musel schváliť parlament. V mojej koncepcii navrhujem v budúcnosti prispôsobiť zloženie európskemu modelu, ktorým je hudobné divadlo a činohra. Hudobné divadlo je postavené na orchestri, opera a balet má jednu scénu, jeden orchester. Divadlu dnes chýba systém, všetko je robené ad hoc, od dramaturgie, cez výber sólistov, až po finančnú a platovú politiku,“ uviedol Feranec pre TASR.
Štvrtý z kandidátov, dramaturg Peter Kováč je rovnako za zachovanie modelu trojsúborového divadla s najvyššími umeleckými a estetickými ambíciami, ktoré slúžia ako príklad verejnosti. SND je veľmi špecifický podnik, ktorý pod jednou strechou zakrýva vývoj, výrobu a šírenie umeleckého diela, pričom vedenie dáva rovnaký dôraz na všetky tri činnosti. Zrušenie internej réžie a dramaturgie podľa neho nebol dobrý krok, ktorý znamenal aj absenciu koncepčnej vízie dlhodobej umeleckej činnosti. Podľa jeho názoru naša prvá scéna sa menej prezentovala doma aj v zahraničí a dianie v ňom je čiastočne spojené s celospoločenským dianím.
„Národné divadlo na Slovensku pôsobí v exkluzívnych podmienkach, čo sa týka prístupu štátu a štátnej dotácie, je povinnosťou národného divadla robiť všetko preto, aby sa stalo skutočne reprezentatívnou národnou inštitúciou. Potrebné sú zmeny vnútorného postoja, hlavne vedenia, pretože jedna z tých vnútorných príčin dnešného stavu je aj to, že v posledných rokoch národné divadlo nemalo jasne určené strategické ciele, ani určené prostriedky, akými sa tie strategické ciele dajú dosiahnuť, to je povinnosť manažmentu,“ povedal Kováč pre TASR.
Piaty kandidát, manažér Marián Ostatník v projekte uvádza, že SND potrebuje koncentráciu vrcholového manažérskeho riadenia a dlhodobú koncepciu umeleckého rozvoja, pre vytvorenie divácky príťažlivého divadla. Za dôležité považuje činnosť umeleckej a hospodárskej rady divadla.
„V prvom rade je potrebné zhodnotiť a urobiť umelecký a ekonomický odpočet za prvý polrok kontraktu medzi SND a Ministerstvom kultúry. Do funkcie musí nový riaditeľ nastupovať v čistom prostredí s poznaním, čo má riešiť a riadiť. Musí to byť človek, ktorý citlivo reaguje na všetky špecifiká, ktoré umelecká činnosť prináša,“ popísal prvý krok nového riaditeľa Ostatník.
Výberové konanie pokračuje zajtra popoludní, projekty riadenia bude prezentovať trojica šéfdirigent Moravského divadla Olomouc Miloslav Oswald, dirigent a hudobný skladateľ Anton Popovič a technicko-prevádzkový riaditeľ SND Milan Vajdička, ktorý je v súčasnosti povedený vedením našej prvej divadelnej scény.
Výberová komisia, ktorej predsedá generálna riaditeľka sekcie umenia a štátneho jazyka rezortu kultúry Janka Motyčková vypočuje v priebehu dvoch dní osem uchádzačov. Prvými kandidátmi, ktorí prezentovali svoje projekty dopoludnia, boli herec Ľubomír Gregor a operný režisér Marián Chudovský.
Tretí z kandidátov, dirigent Peter Feranec, ktorý začínal popoludňajšiu časť výberového konania, považuje súčasné organizačné zloženie za dobré. Úroveň divadla sa podľa neho neurčuje podľa najlepšieho, ale podľa najhoršieho predstavenia. Systémové kroky v dramaturgii sú podriadené iba jednej diktatúre, a tou je diktatúra talentu. Tá by mala byť dominantná.
„Slovenské národné divadlo je trojzložkové a myslím, že v najbližšej dobe aj trojzložkovým ostane. Hovorí to aj zriaďovacia listina divadla, v prípade inej podoby by túto zmenu musel schváliť parlament. V mojej koncepcii navrhujem v budúcnosti prispôsobiť zloženie európskemu modelu, ktorým je hudobné divadlo a činohra. Hudobné divadlo je postavené na orchestri, opera a balet má jednu scénu, jeden orchester. Divadlu dnes chýba systém, všetko je robené ad hoc, od dramaturgie, cez výber sólistov, až po finančnú a platovú politiku,“ uviedol Feranec pre TASR.
Štvrtý z kandidátov, dramaturg Peter Kováč je rovnako za zachovanie modelu trojsúborového divadla s najvyššími umeleckými a estetickými ambíciami, ktoré slúžia ako príklad verejnosti. SND je veľmi špecifický podnik, ktorý pod jednou strechou zakrýva vývoj, výrobu a šírenie umeleckého diela, pričom vedenie dáva rovnaký dôraz na všetky tri činnosti. Zrušenie internej réžie a dramaturgie podľa neho nebol dobrý krok, ktorý znamenal aj absenciu koncepčnej vízie dlhodobej umeleckej činnosti. Podľa jeho názoru naša prvá scéna sa menej prezentovala doma aj v zahraničí a dianie v ňom je čiastočne spojené s celospoločenským dianím.
„Národné divadlo na Slovensku pôsobí v exkluzívnych podmienkach, čo sa týka prístupu štátu a štátnej dotácie, je povinnosťou národného divadla robiť všetko preto, aby sa stalo skutočne reprezentatívnou národnou inštitúciou. Potrebné sú zmeny vnútorného postoja, hlavne vedenia, pretože jedna z tých vnútorných príčin dnešného stavu je aj to, že v posledných rokoch národné divadlo nemalo jasne určené strategické ciele, ani určené prostriedky, akými sa tie strategické ciele dajú dosiahnuť, to je povinnosť manažmentu,“ povedal Kováč pre TASR.
Piaty kandidát, manažér Marián Ostatník v projekte uvádza, že SND potrebuje koncentráciu vrcholového manažérskeho riadenia a dlhodobú koncepciu umeleckého rozvoja, pre vytvorenie divácky príťažlivého divadla. Za dôležité považuje činnosť umeleckej a hospodárskej rady divadla.
„V prvom rade je potrebné zhodnotiť a urobiť umelecký a ekonomický odpočet za prvý polrok kontraktu medzi SND a Ministerstvom kultúry. Do funkcie musí nový riaditeľ nastupovať v čistom prostredí s poznaním, čo má riešiť a riadiť. Musí to byť človek, ktorý citlivo reaguje na všetky špecifiká, ktoré umelecká činnosť prináša,“ popísal prvý krok nového riaditeľa Ostatník.
Výberové konanie pokračuje zajtra popoludní, projekty riadenia bude prezentovať trojica šéfdirigent Moravského divadla Olomouc Miloslav Oswald, dirigent a hudobný skladateľ Anton Popovič a technicko-prevádzkový riaditeľ SND Milan Vajdička, ktorý je v súčasnosti povedený vedením našej prvej divadelnej scény.