Na dnešnej konferencii o príprave Stratégie rozvoja kultúry 2014 - 2020 na Ministerstve kultúry SR to povedal šéf rezortu Marek Maďarič (Smer-SD).
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 5. decembra (TASR) - Kultúra nie je iba nadstavbou ekonomiky, niečím, čo len spotrebúva peniaze. Naopak, samotná kultúra má veľký ekonomický potenciál a je jednou zo strategických oblastí, ktoré môžu ekonomiku podporovať. Na dnešnej konferencii o príprave Stratégie rozvoja kultúry 2014 - 2020 na Ministerstve kultúry SR to povedal šéf rezortu Marek Maďarič (Smer-SD).
"Je to jeden z posunov, ktorý by stratégia mala spôsobiť," komentoval ekonomický pohľad na kultúru, ktorý je v stratégii zakomponovaný. Dodal, že kultúra prináša jednak priame ekonomické efekty prostredníctvom kreatívnych výrobných odvetví, jednak podporuje ekonomiku nepriamo prostredníctvom rozvoja kreativity vo všeobecnosti.
Stratégia definuje kultúru ako kľúčový prvok sebadefinície národa, respektíve národnostnej menšiny. Takéto chápanie podľa Maďariča nie je v rozpore s pozíciou SR ako integrálnej súčasti Európskej únie. "Určite nie. Je oprávnené hovoriť o národnej kultúre, o kultúre národnostných menšín a tak isto je oprávnené hovoriť aj o európskej kultúre vo všeobecnosti. Tieto veci netreba stavať proti sebe," poznamenal. "Ale kultúra je založená na určitej rôznosti a špecifickosti. Kto iný má chrániť a rozvíjať na našu národnú kultúru, ak nie my, Slováci? Kto za nás napíše slovenský román?" opýtal sa minister.
Návrh Stratégie rozvoja kultúry na roky 2014-2020 zobrala 2. decembra na vedomie Rada vlády pre kultúru a práve dnes o jednotlivých jej častiach diskutujú na konferencii odborníci v daných oblastiach. Návrhy a pripomienky, ktoré vzídu z diskusie, budú zapracované do návrhu finálnej verzie dokumentu, ktorého príprava je chápaná ako participatívna. Následne, po zapracovaní pripomienok, bude materiál predložený na rokovanie vlády SR.
"Stratégia nám má povedať, čo kultúra vlastne je. Že je zdrojom našej identity, našej tvorivosti, má aj obrovský ekonomický potenciál. Stratégia nám má povedať, kde sa nachádzame," povedal minister, podľa ktorého sa kultúra na Slovensku rozvíja, ale "často nie systematicky a niekedy diskontinuitne". "O tom sú všetky strategické oblasti. Je potrebné povedať, že (stratégia, pozn. TASR) vzniká vo veľmi otvorenom procese, zapojené sú odborné tímy, ľudia z prostredia štátnej, neštátnej kultúry, aj z ďalších ministerstiev," povedal Maďarič s tým, že by bol rád, ak by bol dokument napokon celospoločensky akceptovaný. "Keď stratégiu schválime, mal by nasledovať akčný plán jej napĺňania, ktorý zahŕňa všemožné nástroje od financovania kultúry, vzdelávania v oblasti kultúry, využitia kreatívneho priemyslu atď.," dodal minister.
Návrh Stratégie rozvoja kultúry na roky 2014-2020 definuje sedem strategických oblastí: Formovanie kultúrnych potrieb a dopytu po kultúre, Zachovanie a sprístupnenie kultúrneho dedičstva, Systematická podpora pôvodnej umeleckej tvorby, Nastavenie funkčného systému financovania v oblasti kultúry, Funkčný model využitia kreativity a kultúry v hospodárskom rozvoji Slovenska, Systematická podpora výskumu v oblasti kultúry a napokon Kultúra ako prostriedok propagácie Slovenska v zahraničí.
"Je to jeden z posunov, ktorý by stratégia mala spôsobiť," komentoval ekonomický pohľad na kultúru, ktorý je v stratégii zakomponovaný. Dodal, že kultúra prináša jednak priame ekonomické efekty prostredníctvom kreatívnych výrobných odvetví, jednak podporuje ekonomiku nepriamo prostredníctvom rozvoja kreativity vo všeobecnosti.
Stratégia definuje kultúru ako kľúčový prvok sebadefinície národa, respektíve národnostnej menšiny. Takéto chápanie podľa Maďariča nie je v rozpore s pozíciou SR ako integrálnej súčasti Európskej únie. "Určite nie. Je oprávnené hovoriť o národnej kultúre, o kultúre národnostných menšín a tak isto je oprávnené hovoriť aj o európskej kultúre vo všeobecnosti. Tieto veci netreba stavať proti sebe," poznamenal. "Ale kultúra je založená na určitej rôznosti a špecifickosti. Kto iný má chrániť a rozvíjať na našu národnú kultúru, ak nie my, Slováci? Kto za nás napíše slovenský román?" opýtal sa minister.
Stratégia nám má povedať, čo kultúra vlastne je
Návrh Stratégie rozvoja kultúry na roky 2014-2020 zobrala 2. decembra na vedomie Rada vlády pre kultúru a práve dnes o jednotlivých jej častiach diskutujú na konferencii odborníci v daných oblastiach. Návrhy a pripomienky, ktoré vzídu z diskusie, budú zapracované do návrhu finálnej verzie dokumentu, ktorého príprava je chápaná ako participatívna. Následne, po zapracovaní pripomienok, bude materiál predložený na rokovanie vlády SR.
"Stratégia nám má povedať, čo kultúra vlastne je. Že je zdrojom našej identity, našej tvorivosti, má aj obrovský ekonomický potenciál. Stratégia nám má povedať, kde sa nachádzame," povedal minister, podľa ktorého sa kultúra na Slovensku rozvíja, ale "často nie systematicky a niekedy diskontinuitne". "O tom sú všetky strategické oblasti. Je potrebné povedať, že (stratégia, pozn. TASR) vzniká vo veľmi otvorenom procese, zapojené sú odborné tímy, ľudia z prostredia štátnej, neštátnej kultúry, aj z ďalších ministerstiev," povedal Maďarič s tým, že by bol rád, ak by bol dokument napokon celospoločensky akceptovaný. "Keď stratégiu schválime, mal by nasledovať akčný plán jej napĺňania, ktorý zahŕňa všemožné nástroje od financovania kultúry, vzdelávania v oblasti kultúry, využitia kreatívneho priemyslu atď.," dodal minister.
Návrh Stratégie rozvoja kultúry na roky 2014-2020 definuje sedem strategických oblastí: Formovanie kultúrnych potrieb a dopytu po kultúre, Zachovanie a sprístupnenie kultúrneho dedičstva, Systematická podpora pôvodnej umeleckej tvorby, Nastavenie funkčného systému financovania v oblasti kultúry, Funkčný model využitia kreativity a kultúry v hospodárskom rozvoji Slovenska, Systematická podpora výskumu v oblasti kultúry a napokon Kultúra ako prostriedok propagácie Slovenska v zahraničí.