Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Kultúra

Nová výstava GUS reaguje na 100. výročie vzniku Československa

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Milan Kapusta

Výstava je realizovaná v rámci projektu TÉMA/cyklus galérie v končiacom sa roku 2018 a z verejných zdrojov ju podporil Fond na podporu umenia.

Spišská Nová Ves 31. decembra (TASR) - Medzinárodný premiérový výstavný projekt Galérie umelcov Spiša (GUS) v Spišskej Novej Vsi pod názvom Utopus ČSR + Čas pre nové utópie (?), ktorý odštartoval v decembri, reaguje na 100. výročie vzniku Československa. „Reflektuje našu spoločnú minulosť a zároveň otvára otázky týkajúce sa budúcnosti v globálnom meradle. Koncept sa zaoberá témou utópie – utopického mesta nedávnej socialistickej minulosti v konfrontácii s novými ideami a otázkami o potrebe nových utópií,“ uviedla Lenka Králová z GUS.

Výstava je realizovaná v rámci projektu TÉMA/cyklus galérie v končiacom sa roku 2018 a z verejných zdrojov ju podporil Fond na podporu umenia. Výstava predstavuje tvorbu deviatich umelcov mladej a strednej generácie zo Slovenska, Česka, Veľkej Británie a Ukrajiny. Prostredníctvom maľby, sochy, inštalácie a videa sa utópia prezentuje ako impulz, kriticky prehodnotený koncept alebo ako viac či menej konkrétna vízia. „Výber českých a slovenských umelcov, z ktorých mnohí aktívne pôsobia v oboch krajinách, odkazuje na našu spoločnú minulosť previazanú so socialistickými utópiami,“ ozrejmila Králová s tým, že dôležitou súčasťou výstavy je účasť ukrajinského a anglického umelca nezaťaženého bývalým režimom, čo otvára priestor na medzinárodný dialóg premietajúci sa v diferentných konceptoch a ideách.

Kurátorka výstavy Katarína Balúnová dodáva, že utópia, kontroverzný koncept plynúci od ideálnej spoločnosti cez architektúru dokonalého mesta až po dystópiu všeobecného úpadku, vychádza z idey tzv. „nejestvujúceho miesta“. „Vo svojej podstate vyjadruje nespokojnosť s aktuálnym stavom a predkladá nový model fungovania spoločnosti ostávajúci spravidla v teoretickej rovine. Skúsenosť s jeho uvedením do praxe dokazuje slabú, časovo úzko vymedzenú životaschopnosť, pretože nezohľadňuje množstvo aspektov reálneho života, avšak má svoj význam v experimente samotnom,“ vysvetľuje kurátorka. Dvadsiate storočie ponúklo podľa nej niekoľko negatívnych príkladov realizácie utopických myšlienok totalitnými zriadeniami. Zároveň dodáva, že tieto extremizované predstavy by však nemali byť dôvodom na rezignáciu smerom k utópii, ale korektúrou jej rozpoznateľnej chyby.

Umelci Bob Bicknell-Knight, Jiří Černičký, Katarína Hládeková, Oto Hudec, Martin Kochan, Lucie Mičíková, Jan Pfeiffer, Eva Tkáčiková a Vlad Yurashko vystavujú svoje diela v rámci spomínanej výstavy v priestoroch GUS do konca marca.