Jedna z najväčších výtvarných umelkýň Slovenska, ktorá vystavovala svoje diela na výstavách v Prahe, Berlíne i v Tokiu, by oslávila 80. narodeniny.
Autor TASR
Nové Zámky/Bratislava 10. júla (TASR) - Maliarka Viera Žilinčanová sa narodila v Nových Zámkoch 10. júla 1932. Jedna z najväčších výtvarných umelkýň Slovenska by v tomto roku oslávila 80 rokov.
Viera Žilinčanová v rokoch 1950-1955 študovala na oddelení figurálneho maliarstva VŠVU v Bratislave. Bola študentkou profesorov Ladislava Čemického, Petra Matejku a Jána Mudrocha. V roku 1956 študovala aj v letnej maliarskej škole prof. Oskara Kokoschku v Salzburgu.
Jej tvorba smerovala od konvenčného štylizovaného realizmu k metafyzičnu, k fantazijnému a imaginatívnemu umeleckému vyjadreniu, kde umiestňuje prototyp osamelých ženských figúr a postáv do prostredia snových a magických záhrad, tajomných architektúr, ktoré vyvolávajú stiesňujúci a nostalgický pocit odcudzenia. Jej maliarsky rukopis využíva protikladné pôsobenie kombinácie hladkej maľby a zvrásnených textilových štruktúr. Venovala sa komornej a monumentálnej maľbe. Z jej olejomalieb sú známe: Na pláži (1964), Kúpanie (1965), Kráska (1967), Mlčanie (1967), Modré ráno (1968), Papierový vták (1969), Promenáda sôch (1970), Zvuk flauty (1974), Huslistky (1975), Dialóg s morom (1976), Pieseň lesa (1977), Jarné trblietanie (1979), Už zase tonieme v jeseni (1979), Večerný koncert (1979), Večer (1980), Jesenné náhlenie (1980), Hudba lesa (1981), Bratislavské hudobné slávnosti (1981), Hlboké tóny (1984).
Vystavovala samostatne, aj na kolektívnych výstavách v Bratislave, Trenčíne, v Prahe (ČR), v Tokiu (Japonsko), Berlíne (Nemecko) a pod.
Bola prvou slovenskou výtvarnou umelkyňou, ktorú Národné divadlo v Prahe pozvalo, aby vytvorila scénu (i kostýmy) k baletu Kytice od Jaromíra Erbena (1984).
Získala ocenenie na Grand Prix na Medzinárodnom bienále maľby v Košiciach (1978).
V roku 2002 vyšla z pera Ľubomíra Podušela kniha s názvom Viera Žilinčanová. Diela Žilinčanovej sú významným spôsobom zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, ako aj v zbierkach iných štátnych galérií. Jej obrazy získali obchodný úspech na Slovensku aj v zahraničí. Dlhodobo sa uplatňujú na západoeurópskom a japonskom súkromnom trhu s výtvarným umením.
Umelkyňa zomrela 19. marca 2008 v Bratislave vo veku 75 rokov.
Viera Žilinčanová v rokoch 1950-1955 študovala na oddelení figurálneho maliarstva VŠVU v Bratislave. Bola študentkou profesorov Ladislava Čemického, Petra Matejku a Jána Mudrocha. V roku 1956 študovala aj v letnej maliarskej škole prof. Oskara Kokoschku v Salzburgu.
Jej tvorba smerovala od konvenčného štylizovaného realizmu k metafyzičnu, k fantazijnému a imaginatívnemu umeleckému vyjadreniu, kde umiestňuje prototyp osamelých ženských figúr a postáv do prostredia snových a magických záhrad, tajomných architektúr, ktoré vyvolávajú stiesňujúci a nostalgický pocit odcudzenia. Jej maliarsky rukopis využíva protikladné pôsobenie kombinácie hladkej maľby a zvrásnených textilových štruktúr. Venovala sa komornej a monumentálnej maľbe. Z jej olejomalieb sú známe: Na pláži (1964), Kúpanie (1965), Kráska (1967), Mlčanie (1967), Modré ráno (1968), Papierový vták (1969), Promenáda sôch (1970), Zvuk flauty (1974), Huslistky (1975), Dialóg s morom (1976), Pieseň lesa (1977), Jarné trblietanie (1979), Už zase tonieme v jeseni (1979), Večerný koncert (1979), Večer (1980), Jesenné náhlenie (1980), Hudba lesa (1981), Bratislavské hudobné slávnosti (1981), Hlboké tóny (1984).
Vystavovala samostatne, aj na kolektívnych výstavách v Bratislave, Trenčíne, v Prahe (ČR), v Tokiu (Japonsko), Berlíne (Nemecko) a pod.
Bola prvou slovenskou výtvarnou umelkyňou, ktorú Národné divadlo v Prahe pozvalo, aby vytvorila scénu (i kostýmy) k baletu Kytice od Jaromíra Erbena (1984).
Získala ocenenie na Grand Prix na Medzinárodnom bienále maľby v Košiciach (1978).
V roku 2002 vyšla z pera Ľubomíra Podušela kniha s názvom Viera Žilinčanová. Diela Žilinčanovej sú významným spôsobom zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, ako aj v zbierkach iných štátnych galérií. Jej obrazy získali obchodný úspech na Slovensku aj v zahraničí. Dlhodobo sa uplatňujú na západoeurópskom a japonskom súkromnom trhu s výtvarným umením.
Umelkyňa zomrela 19. marca 2008 v Bratislave vo veku 75 rokov.