Martin Jonáš sa svojimi obrazmi predstavil na vyše troch stovkách samostatných a kolektívnych výstav v takmer 50 štátoch piatich kontinentov a niekoľkokrát vystavoval i na Slovensku.
Autor TASR
Kovačica/Bratislava 9. mája (TASR) - Insitný maliar Martin Jonáš patril k popredným predstaviteľom výtvarného umenia vojvodinských Slovákov. Rodák zo srbskej Kovačice by sa v piatok 9. mája dožil 90 rokov.
Typickým znakom jeho tvorby sú nadmerné ruky a nohy postáv, ktoré zobrazoval na svojich obrazoch. Jeho diela sú zastúpené v zbierkach domácich i zahraničných galérií, ale aj u súkromných zberateľov.
Patril medzi zakladateľov tzv. Kovačickej školy insitného umenia, v ktorej pôsobili mnohí vojvodinskí Slováci. Jeho dielo sa stalo súčasťou najvýznamnejších svetových publikácií insitného maliarstva a reprezentuje slovenské naivné umenie v širokom zahraničí. Vychodil štyri triedy základnej školy a absolvoval polročný poľnohospodársky kurz. Bol spoluzakladateľom výtvarnej sekcie pri slovenskom kultúrnom spolku Pokrok v Kovačici a galérie sedliakov-maliarov pri tamojšom Dome kultúry.
Martin Jonáš sa narodil 9. mája 1924. Maľovať začal v roku 1944. Svojimi obrazmi sa predstavil na viac ako troch stovkách samostatných a kolektívnych výstav v takmer 50 štátoch piatich kontinentov a niekoľkokrát vystavoval i na Slovensku.
Je nositeľom mnohých významných cien, diplomov a medailí z medzinárodných prehliadok insitného umenia, okrem iných aj ceny ministra kultúry SR, Matice slovenskej a Slovenskej národnej galérie (SNG).
Kým olejomaľby Jonáša predstavujú v jeho diele človeka v práci, život na dedine a dolnozemskú farebnú atmosféru, grafická tvorba je jej odľahčujúcim protipólom, charakterizovaná typickým vidieckym humorom.
Reprodukované dielo Martina Jonáša z Kovačice sa dostalo v roku 1997 na slovenskú príležitostnú poštovú známku "Trienále insitného umenia". Prvú Galériu insitného umenia otvorili na Slovensku v novembri 1997 v zrekonštruovanom objekte Schaubmarovho mlyna v Pezinku-Cajle.
Umenovedci oceňujú, že na formovanie Martina Jonáša a ďalších kovačických maliarov nemalo vplyv ani dedičstvo vojvodinského umenia 19. a 20. storočia, ani prítomnosť neďalekého srbského Belehradu. Odolali asimilačnému tlaku a strate národnej identity, čo sa usilovali vyjadriť aj výtvarne.
Martin Jonáš mal vo svojom dome v Kovačici ateliér otvoreného typu. Zomrel 31. januára 1996 vo veku 71 rokov.
Typickým znakom jeho tvorby sú nadmerné ruky a nohy postáv, ktoré zobrazoval na svojich obrazoch. Jeho diela sú zastúpené v zbierkach domácich i zahraničných galérií, ale aj u súkromných zberateľov.
Patril medzi zakladateľov tzv. Kovačickej školy insitného umenia, v ktorej pôsobili mnohí vojvodinskí Slováci. Jeho dielo sa stalo súčasťou najvýznamnejších svetových publikácií insitného maliarstva a reprezentuje slovenské naivné umenie v širokom zahraničí. Vychodil štyri triedy základnej školy a absolvoval polročný poľnohospodársky kurz. Bol spoluzakladateľom výtvarnej sekcie pri slovenskom kultúrnom spolku Pokrok v Kovačici a galérie sedliakov-maliarov pri tamojšom Dome kultúry.
Martin Jonáš sa narodil 9. mája 1924. Maľovať začal v roku 1944. Svojimi obrazmi sa predstavil na viac ako troch stovkách samostatných a kolektívnych výstav v takmer 50 štátoch piatich kontinentov a niekoľkokrát vystavoval i na Slovensku.
Je nositeľom mnohých významných cien, diplomov a medailí z medzinárodných prehliadok insitného umenia, okrem iných aj ceny ministra kultúry SR, Matice slovenskej a Slovenskej národnej galérie (SNG).
Kým olejomaľby Jonáša predstavujú v jeho diele človeka v práci, život na dedine a dolnozemskú farebnú atmosféru, grafická tvorba je jej odľahčujúcim protipólom, charakterizovaná typickým vidieckym humorom.
Reprodukované dielo Martina Jonáša z Kovačice sa dostalo v roku 1997 na slovenskú príležitostnú poštovú známku "Trienále insitného umenia". Prvú Galériu insitného umenia otvorili na Slovensku v novembri 1997 v zrekonštruovanom objekte Schaubmarovho mlyna v Pezinku-Cajle.
Umenovedci oceňujú, že na formovanie Martina Jonáša a ďalších kovačických maliarov nemalo vplyv ani dedičstvo vojvodinského umenia 19. a 20. storočia, ani prítomnosť neďalekého srbského Belehradu. Odolali asimilačnému tlaku a strate národnej identity, čo sa usilovali vyjadriť aj výtvarne.
Martin Jonáš mal vo svojom dome v Kovačici ateliér otvoreného typu. Zomrel 31. januára 1996 vo veku 71 rokov.