Otvárací koncert medzinárodného festivalu súčasnej hudby bude v Košiciach.
Autor OTS
Bratislava 4. novembra (OTS) - 17. ročník medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos ponúka pestrý program z aktuálnych trendov súčasnej hudby. Festival sa uskutoční 7. – 14. novembra 2024 v Bratislave , pričom otvárací koncert bude v Košiciach v Kunsthalle v spolupráci so Štátnou filharmóniou Košice, ktorá aj na koncerte vystúpi.
Bienálny festival Melos-Étos sa počas svojej existencie dokázal zaradiť a udržať medzi najväčšími a najvýznamnejšími stredoeurópskymi festivalmi pre súčasnú hudbu, o čom svedčí aj tohtoročná dramaturgia, ktorá ponúka 7 koncertov, vyše 40 súčasných diel, ktorých väčšina zaznie v slovenskej premiére. Festival prinesie aj tri diela v svetovej premiére. Na koncertoch sa predstaví viac ako 100 interpretov a interpretiek zo Slovenska, Českej republiky, Švajčiarska, Francúzska, Južnej Kórey, Maďarska a ďalších krajín.
Otvárací koncert 7. 11. 2024, ktorý je križovatkou dvoch festivalov súčasnej hudby – Ars Nova a Melos-Étos, sa po prvýkrát v jeho 33-ročnej histórii dostáva aj na košickú pôdu. Dramaturgia koncertu je symbolicky rozkročená medzi minulosťou a prítomnosťou: zo šiestich diel pochádzajú tri z pera klasikov moderny minulého storočia (Igor Stravinskij, Charles Ives, Giacinto Scelsi), tri z pera žijúcich autorov (Justė Janulytė, Pavol Malovec, Rufus Isabel Elliot). Toto rozdelenie je však skutočne symbolické, pretože zastúpené skladby Igora Stravinského, Charlesa Ivesa a Giacinta Scelsiho dodnes nestratili nič z nádychu radikálnej originality, všetky tri dodnes metaforicky komunikujú so svetom súčasnej hudby, ktorému takpovediac pripravili pôdu.
V takto zostavenej dramaturgii existuje ešte jedno rozkročenie, tentokrát čisto inštrumentálne – medzi sláčikovými a dychovými nástrojmi, čo do programu k dejinnému dynamizmu pridáva aj dynamizmus zvukového kontrastu. Stravinskij aj Scelsi siahajú po originálnych zostavách dychových nástrojov (taliansky skladateľ je pritom zaujímavo kreatívny aj vo výbere bicích), na druhej strane dve diela súčasných skladateliek strednej a mladšej generácie, zastupujúcich Litvu (Justė Janulytė) a Škótsko (Rufus Isabel Elliot), naopak, dávajú prednosť krehkým a nežným sláčikovým štruktúram, v oboch prípadoch dokonca s vylúčením basového registra. Kdesi uprostred sa nachádza Ives, u ktorého sláčikový orchester dopĺňa (presnejšie povedané, „vyrušuje“) pätica dychových nástrojov.
Netradičné obsadenie ponúka aj premiéra diela domáceho autora Pavla Malovca, v ktorom sprievod k sólovej gitare tvorí sláčikový orchester s bicími nástrojmi. Kompletný symfonický orchester teda nezaznie ani raz, no práve v tom objavila hudobná moderna jeho čaro: ako jediné tradičné teleso totiž ponúka možnosti tých najnečakanejších nástrojových zostáv.
Generálna riaditeľka Štátnej filharmónie Košice Lucia Potokárová oceňuje, že etablovaný festival súčasnej hudby Melos-Étos rozširuje svoj záber aj na východ Slovenska. „Koncert sme umiestnili do netradičného priestoru Kunsthalle, kde môže vyniknúť jeho programová pestrosť. Zážitok návštevníkov umocní rozsadenie orchestra, ale i samotných návštevníkov a tešíme sa tiež na spoluprácu s dirigentom Mariánom Lejavom, ktorý je naslovovzatý odborník v interpretácii ponúkanej dramaturgie,“ hovorí Lucia Potokárová.
Okrem Štátnej filharmónie Košice sa pod taktovkou Mariána Lejavu predstaví ako sólista slovenský gitarista Adam Svitač, ktorý v svetovej premiére uvedie Koncert pre gitaru od slovenského skladateľa Pavla Malovca.
Viac informácií a kompletný festivalový program nájdete na www.melosetos.sk
Vstupenky na otvárací koncert: https://www.sfk.sk/podujatie/ars-nova-x-melos-etos
Prečítajte si rozhovor s dirigentom Mariánom Lejavom, v ktorom sa dočítate viac o programe otváracieho koncertu a aj prečo „Označenie stará a nová hudba neuznáva“.
FB stránka Melos-Étos
FB event Melos-Étos 2024
Hlavným organizátorom festivalu Melos-Étos je Hudobné centrum – štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.
Partnermi podujatia sú Štátna filharmónia Košice, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Inštitút Liszta Bratislava, České centrum Bratislava, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Forum Voix Étoufées, Francúzsky inštitút na Slovensku, Švajčiarska ambasáda na Slovensku. Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.
Bienálny festival Melos-Étos sa počas svojej existencie dokázal zaradiť a udržať medzi najväčšími a najvýznamnejšími stredoeurópskymi festivalmi pre súčasnú hudbu, o čom svedčí aj tohtoročná dramaturgia, ktorá ponúka 7 koncertov, vyše 40 súčasných diel, ktorých väčšina zaznie v slovenskej premiére. Festival prinesie aj tri diela v svetovej premiére. Na koncertoch sa predstaví viac ako 100 interpretov a interpretiek zo Slovenska, Českej republiky, Švajčiarska, Francúzska, Južnej Kórey, Maďarska a ďalších krajín.
Otvárací koncert 7. 11. 2024, ktorý je križovatkou dvoch festivalov súčasnej hudby – Ars Nova a Melos-Étos, sa po prvýkrát v jeho 33-ročnej histórii dostáva aj na košickú pôdu. Dramaturgia koncertu je symbolicky rozkročená medzi minulosťou a prítomnosťou: zo šiestich diel pochádzajú tri z pera klasikov moderny minulého storočia (Igor Stravinskij, Charles Ives, Giacinto Scelsi), tri z pera žijúcich autorov (Justė Janulytė, Pavol Malovec, Rufus Isabel Elliot). Toto rozdelenie je však skutočne symbolické, pretože zastúpené skladby Igora Stravinského, Charlesa Ivesa a Giacinta Scelsiho dodnes nestratili nič z nádychu radikálnej originality, všetky tri dodnes metaforicky komunikujú so svetom súčasnej hudby, ktorému takpovediac pripravili pôdu.
V takto zostavenej dramaturgii existuje ešte jedno rozkročenie, tentokrát čisto inštrumentálne – medzi sláčikovými a dychovými nástrojmi, čo do programu k dejinnému dynamizmu pridáva aj dynamizmus zvukového kontrastu. Stravinskij aj Scelsi siahajú po originálnych zostavách dychových nástrojov (taliansky skladateľ je pritom zaujímavo kreatívny aj vo výbere bicích), na druhej strane dve diela súčasných skladateliek strednej a mladšej generácie, zastupujúcich Litvu (Justė Janulytė) a Škótsko (Rufus Isabel Elliot), naopak, dávajú prednosť krehkým a nežným sláčikovým štruktúram, v oboch prípadoch dokonca s vylúčením basového registra. Kdesi uprostred sa nachádza Ives, u ktorého sláčikový orchester dopĺňa (presnejšie povedané, „vyrušuje“) pätica dychových nástrojov.
Netradičné obsadenie ponúka aj premiéra diela domáceho autora Pavla Malovca, v ktorom sprievod k sólovej gitare tvorí sláčikový orchester s bicími nástrojmi. Kompletný symfonický orchester teda nezaznie ani raz, no práve v tom objavila hudobná moderna jeho čaro: ako jediné tradičné teleso totiž ponúka možnosti tých najnečakanejších nástrojových zostáv.
Generálna riaditeľka Štátnej filharmónie Košice Lucia Potokárová oceňuje, že etablovaný festival súčasnej hudby Melos-Étos rozširuje svoj záber aj na východ Slovenska. „Koncert sme umiestnili do netradičného priestoru Kunsthalle, kde môže vyniknúť jeho programová pestrosť. Zážitok návštevníkov umocní rozsadenie orchestra, ale i samotných návštevníkov a tešíme sa tiež na spoluprácu s dirigentom Mariánom Lejavom, ktorý je naslovovzatý odborník v interpretácii ponúkanej dramaturgie,“ hovorí Lucia Potokárová.
Okrem Štátnej filharmónie Košice sa pod taktovkou Mariána Lejavu predstaví ako sólista slovenský gitarista Adam Svitač, ktorý v svetovej premiére uvedie Koncert pre gitaru od slovenského skladateľa Pavla Malovca.
Viac informácií a kompletný festivalový program nájdete na www.melosetos.sk
Vstupenky na otvárací koncert: https://www.sfk.sk/podujatie/ars-nova-x-melos-etos
Prečítajte si rozhovor s dirigentom Mariánom Lejavom, v ktorom sa dočítate viac o programe otváracieho koncertu a aj prečo „Označenie stará a nová hudba neuznáva“.
FB stránka Melos-Étos
FB event Melos-Étos 2024
Hlavným organizátorom festivalu Melos-Étos je Hudobné centrum – štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.
Partnermi podujatia sú Štátna filharmónia Košice, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Inštitút Liszta Bratislava, České centrum Bratislava, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Forum Voix Étoufées, Francúzsky inštitút na Slovensku, Švajčiarska ambasáda na Slovensku. Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.