Podľa dirigenta Petra Valentoviča, ktorý operu naštudoval s orchestrom, je to jedna z najzaujímavejších Mozartových opier.
Autor TASR
Bratislava 15. júna (TASR) – Opera Slovenského národného divadla (SND) pripravuje poslednú premiéru v končiacej divadelnej sezóne. Ide o dielo Wolfganga Amadea Mozarta Únos zo serailu, ktoré verejnosti predstaví 16. a 17. júna.
"Touto premiérou pokračuje Opera SND v dlhodobej koncepcii Operného štúdia, v ktorom každé dva roky ponúkame mladým interpretom príležitosť podieľať sa na príprave opernej inscenácie, získať väčšie profesionálne skúsenosti aj upozorniť na seba širšiu návštevnícku obec. Na konkurze sme vyberali spevákov z vyše 100 záujemcov z piatich krajín. Maroš Potokár je mladý dirigent, ktorý alternuje s Petrom Valentovičom. Premiéru v opere majú aj významní umelci – režisér Ján Ďurovčík a herec a spevák Andrej Hryc," na dnešnej tlačovej konferencii uviedol riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.
Dramaturg Pavol Smolík pripomenul okolnosti vzniku opery v roku 1781, keď Mozart odišiel zo služieb salzburského arcibiskupstva, kde pôsobil ako skladateľ a organista. Vo Viedni dostal ponuku napísať pre tam vzniknuté Nemecké národné divadlo hru s piesňami v nemčine, tzv. singspiel.
"Napísal takmer 20 árií s tureckým koloritom, charakteristickým prvkom inej kultúry. Vytvoril invenčné hudobné dielo," konštatoval Smolík.
Aj podľa dirigenta Petra Valentoviča, ktorý operu naštudoval s orchestrom, je to jedna z najzaujímavejších Mozartových opier použitím hudobných nástrojov, sólami hudobníkov, zaradením mužských hlasov či extrémne náročným partom hlavnej predstaviteľky. "Je úplne iná ako ostatné opery. Napríklad v jednej árií Osmina spieva 47-krát jedno slovo," dodal Valentovič.
Veľkú radosť z práce na opere vyjadril Ďurovčík, ktorý si úlohu režiséra doslova vyžiadal. "Hudobné divadlo robím 25 rokov a po opere som vždy túžil. Tajne som dúfal, že sa minú režiséri a zo SND sa obratia na mňa. No keď dlho nebolo nič, zavolal som dirigentovi Štúrovi. Za niekoľko dni sa mi ozvali a dohoda bola veľmi rýchlo hotová. Rád robím emotívne divadlo a keď som sa dozvedel, že dej je v Turecku, bol som ešte šťastnejší, pretože tam chodím veľmi často a dobre to poznám. Čo sa na javisku deje, je možné, že sa aj stane v Turecku. Presvedčil som sa, že Mozart je nielen vynikajúci skladateľ aj dramatik. Robil som túto operu s fantastickými ľuďmi. Vynikajúca práca s Valentovičom a hovorím, že od Hryca nezaznie ani jeden falošný tón, on dodal inscenácii dušu," vyznal sa Ďurovčík, najhranejší zahraničný režisér v českých divadlách.
"Ostal som v nemom úžase, keď mi Ďurovčík zavolal, najmä keď mám spievať v nemčine. Mám zaťa nemeckého občana, ktorý mi foneticky nahral celý scenár a ten som sa naučil. Bol som rád, že stojím na javisku opery a že ma kolektív mladých prijal. Veď všetkým môžem byť otcom," s úsmevom konštatoval debutujúci operný spevák Hryc.
Scénu navrhol Martin Černý, kostýmy Ľudmila Várossová. Účinkujú aj Eva Bodorová, Mariana Hochelová, Emily Bradley, Moyan Li, Martin Gyimesi, Patrik Horňák, Ján Babjak, Shawn Mlynek, Matúš Šimo, Ján Galla a Jozef Ruppert.
"Touto premiérou pokračuje Opera SND v dlhodobej koncepcii Operného štúdia, v ktorom každé dva roky ponúkame mladým interpretom príležitosť podieľať sa na príprave opernej inscenácie, získať väčšie profesionálne skúsenosti aj upozorniť na seba širšiu návštevnícku obec. Na konkurze sme vyberali spevákov z vyše 100 záujemcov z piatich krajín. Maroš Potokár je mladý dirigent, ktorý alternuje s Petrom Valentovičom. Premiéru v opere majú aj významní umelci – režisér Ján Ďurovčík a herec a spevák Andrej Hryc," na dnešnej tlačovej konferencii uviedol riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.
Dramaturg Pavol Smolík pripomenul okolnosti vzniku opery v roku 1781, keď Mozart odišiel zo služieb salzburského arcibiskupstva, kde pôsobil ako skladateľ a organista. Vo Viedni dostal ponuku napísať pre tam vzniknuté Nemecké národné divadlo hru s piesňami v nemčine, tzv. singspiel.
"Napísal takmer 20 árií s tureckým koloritom, charakteristickým prvkom inej kultúry. Vytvoril invenčné hudobné dielo," konštatoval Smolík.
Aj podľa dirigenta Petra Valentoviča, ktorý operu naštudoval s orchestrom, je to jedna z najzaujímavejších Mozartových opier použitím hudobných nástrojov, sólami hudobníkov, zaradením mužských hlasov či extrémne náročným partom hlavnej predstaviteľky. "Je úplne iná ako ostatné opery. Napríklad v jednej árií Osmina spieva 47-krát jedno slovo," dodal Valentovič.
Veľkú radosť z práce na opere vyjadril Ďurovčík, ktorý si úlohu režiséra doslova vyžiadal. "Hudobné divadlo robím 25 rokov a po opere som vždy túžil. Tajne som dúfal, že sa minú režiséri a zo SND sa obratia na mňa. No keď dlho nebolo nič, zavolal som dirigentovi Štúrovi. Za niekoľko dni sa mi ozvali a dohoda bola veľmi rýchlo hotová. Rád robím emotívne divadlo a keď som sa dozvedel, že dej je v Turecku, bol som ešte šťastnejší, pretože tam chodím veľmi často a dobre to poznám. Čo sa na javisku deje, je možné, že sa aj stane v Turecku. Presvedčil som sa, že Mozart je nielen vynikajúci skladateľ aj dramatik. Robil som túto operu s fantastickými ľuďmi. Vynikajúca práca s Valentovičom a hovorím, že od Hryca nezaznie ani jeden falošný tón, on dodal inscenácii dušu," vyznal sa Ďurovčík, najhranejší zahraničný režisér v českých divadlách.
"Ostal som v nemom úžase, keď mi Ďurovčík zavolal, najmä keď mám spievať v nemčine. Mám zaťa nemeckého občana, ktorý mi foneticky nahral celý scenár a ten som sa naučil. Bol som rád, že stojím na javisku opery a že ma kolektív mladých prijal. Veď všetkým môžem byť otcom," s úsmevom konštatoval debutujúci operný spevák Hryc.
Scénu navrhol Martin Černý, kostýmy Ľudmila Várossová. Účinkujú aj Eva Bodorová, Mariana Hochelová, Emily Bradley, Moyan Li, Martin Gyimesi, Patrik Horňák, Ján Babjak, Shawn Mlynek, Matúš Šimo, Ján Galla a Jozef Ruppert.