Absolvovala ho na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v našom hlavnom meste a zároveň vo Viedni.
Autor TASR
Bratislava 30. mája (TASR) – Výstavou dizertačnej práce s číselným názvom 1988 v Stredoeurópskom dome fotografie (SEDF) v Bratislave prezentuje Martina Šimkovičová ukončené fotografické doktorandské štúdium. Absolvovala ho na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v našom hlavnom meste a zároveň vo Viedni na Akademie der bildenden Künste odbor Künst und Fotografie.
"Pre umelecké spracovanie svojej práce si zvolila výtvarnú projekciu, ktorou zobrazuje vzťah k minulosti a jej vplyv na vnímanie prítomnosti. Robí to rozmanitými spôsobmi projekcie, jej fragmentácie, prekrývania a spájania, pomocou farebných priehľadných fólií, projektoru, kaleidoskopu či tangramu. Hravo vťahuje diváka do procesu objavovania paralelných skutočností, ich potenciálnych prienikov a presahov naprieč časom a priestorom. Nejde však o žiadne nostalgické hľadanie, ale o skúmavý pohľad umelkyne najmladšej generácie," na pondelkovej (29.5.) vernisáži výstavy povedala jej kurátorka Miroslava Urbanová.
Podľa nej najkomplexnejším dielom je videozáznam predstavenia v aulách slovenských vysokých škôl Zvuk auly, ktorý vytvorila s Petrom Mazalánom a Martinom Zaičekom. V teatrálnom prostredí reprezentačných priestorov, kde sa pravidelne koná symbolický akademický prerod študentov, zinscenovali autori intermediálny kus v desiatich obrazoch. V nich sú spevácke či herecké dramatizácie naprieč umeleckými žánrami a vedeckými disciplínami. Ich spoločným menovateľom je však spytovanie úlohy a smerovania vzdelávania, jeho štruktúr a hierarchií, predpisov a tradícií v konfrontácii so súčasnými požiadavkami na novú generáciu študentov napríklad na trhu práce. Táto dramatická inscenácia reaktivuje kritický potenciál týchto zväčša prázdnych priestorov starých rituálov a presvedčení.
Inštalácia Post-utopia je digitálna projekcia na ploche 6x2 metre, ktorú Šimkovičová vytvorila nalepením na stenu vyše 1800 post-it papierikov. Na nich premieta reprodukcie výtvarných diel s motívmi práce, nástenných reliéfov sociálnej výstavby bývania z 50. rokov vo Viedni a Bratislave.
"Sú to jej paralely bývalého Východu a Západu. Podobne v diele Vzájomná projekcia ponúka konfrontáciu dvoch projekcií s reklamným obsahom spoločným pre obe bývalé mocnosti. V slučke zrýchlených reklamných spotov v rôznych štátnešpecifických mutáciách vo frenetickej harmónii konzumu pôsobí zrazu názov výstavy priam orwellovsky. Pretože po roku 1989 je to, čo nás naprieč hranicami štátov či kultúrnych okruhov spája, práve stupňujúci sa dohľad globalizovaného neoliberálneho trhu nad túžbami nás všetkých," zdôvodnila kurátorka.
Expozícia na dvoch poschodiach SEDF obsahuje aj inštalácie Pocta avantgarde, Sny, Iné svety a hravý objekt Kaleidoskop. Výnimočnosťou fotografickej výstavy je skutočnosť, že napriek množstvu diel na nej nie je ani jedna klasická fotografia.
Bratislavská rodáčka Martina Šimkovičova (1988) absolvovala študijný pobyt na Fachhochschule Dortmund (2010–2011). Od roku 2014 mala výstavy v Bratislave, Budapešti, Viedni či Amsterdame. Získala štipendium v súťaži Slovak Press Photo (2013) a Ernst Mach-Stipendium (2016). Bola nominovaná na ceny Vienna PhotoBook Award (2016) a Essl Art Award CEE (2015).
Výstava potrvá do 4. júna.
"Pre umelecké spracovanie svojej práce si zvolila výtvarnú projekciu, ktorou zobrazuje vzťah k minulosti a jej vplyv na vnímanie prítomnosti. Robí to rozmanitými spôsobmi projekcie, jej fragmentácie, prekrývania a spájania, pomocou farebných priehľadných fólií, projektoru, kaleidoskopu či tangramu. Hravo vťahuje diváka do procesu objavovania paralelných skutočností, ich potenciálnych prienikov a presahov naprieč časom a priestorom. Nejde však o žiadne nostalgické hľadanie, ale o skúmavý pohľad umelkyne najmladšej generácie," na pondelkovej (29.5.) vernisáži výstavy povedala jej kurátorka Miroslava Urbanová.
Podľa nej najkomplexnejším dielom je videozáznam predstavenia v aulách slovenských vysokých škôl Zvuk auly, ktorý vytvorila s Petrom Mazalánom a Martinom Zaičekom. V teatrálnom prostredí reprezentačných priestorov, kde sa pravidelne koná symbolický akademický prerod študentov, zinscenovali autori intermediálny kus v desiatich obrazoch. V nich sú spevácke či herecké dramatizácie naprieč umeleckými žánrami a vedeckými disciplínami. Ich spoločným menovateľom je však spytovanie úlohy a smerovania vzdelávania, jeho štruktúr a hierarchií, predpisov a tradícií v konfrontácii so súčasnými požiadavkami na novú generáciu študentov napríklad na trhu práce. Táto dramatická inscenácia reaktivuje kritický potenciál týchto zväčša prázdnych priestorov starých rituálov a presvedčení.
Inštalácia Post-utopia je digitálna projekcia na ploche 6x2 metre, ktorú Šimkovičová vytvorila nalepením na stenu vyše 1800 post-it papierikov. Na nich premieta reprodukcie výtvarných diel s motívmi práce, nástenných reliéfov sociálnej výstavby bývania z 50. rokov vo Viedni a Bratislave.
"Sú to jej paralely bývalého Východu a Západu. Podobne v diele Vzájomná projekcia ponúka konfrontáciu dvoch projekcií s reklamným obsahom spoločným pre obe bývalé mocnosti. V slučke zrýchlených reklamných spotov v rôznych štátnešpecifických mutáciách vo frenetickej harmónii konzumu pôsobí zrazu názov výstavy priam orwellovsky. Pretože po roku 1989 je to, čo nás naprieč hranicami štátov či kultúrnych okruhov spája, práve stupňujúci sa dohľad globalizovaného neoliberálneho trhu nad túžbami nás všetkých," zdôvodnila kurátorka.
Expozícia na dvoch poschodiach SEDF obsahuje aj inštalácie Pocta avantgarde, Sny, Iné svety a hravý objekt Kaleidoskop. Výnimočnosťou fotografickej výstavy je skutočnosť, že napriek množstvu diel na nej nie je ani jedna klasická fotografia.
Bratislavská rodáčka Martina Šimkovičova (1988) absolvovala študijný pobyt na Fachhochschule Dortmund (2010–2011). Od roku 2014 mala výstavy v Bratislave, Budapešti, Viedni či Amsterdame. Získala štipendium v súťaži Slovak Press Photo (2013) a Ernst Mach-Stipendium (2016). Bola nominovaná na ceny Vienna PhotoBook Award (2016) a Essl Art Award CEE (2015).
Výstava potrvá do 4. júna.