V suteréne Esterházyho paláca SNG je veľmi pestrá expozícia začínajúca tvorbou zakladateľa ateliéru Antona Cepku zo Svätého Jura, ktorý sa zúčastnil na vernisáži.
Autor TASR
5. septembra (TASR) – Umelecké výsledky 20-ročnej existencie Ateliéru kov a šperk Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave možno spoznať na výstave Tekutý čas v Slovenskej národnej galérii (SNG).
"Je to špeciálna výstava ateliéru VŠVU, ktorý rezonuje aj v medzinárodných súvislostiach," uviedla na utorkovej (4.9.) vernisáži generálna riaditeľka SNG Alexandra Kusá.
Podľa kurátorky výstavy Márii Nepšinskej ide o zhodnotenie 20-ročného pôsobenia ateliéru a prekvapujúce bolo zistenie, koľko jeho absolventov sa naďalej venuje šperku, organizovaniu výstav a ďalších šperkárskych aktivít. "Je tu všeličo od malých vecí, ktoré môžu visieť na tele, až po videá," dodala Nepšinská.
V suteréne Esterházyho paláca SNG je veľmi pestrá expozícia začínajúca tvorbou zakladateľa ateliéru Antona Cepku zo Svätého Jura, ktorý sa zúčastnil na vernisáži. "Je to šperkár svetového mena, ktorý vystavoval v Nemecku, USA a inde. Ja mu ďakujem za založenie ateliéru, ktorý mi po päťročnom vedení odovzdal," povedal Karol Weisslechner.
Okrem toho, že Weisslechner 15 rokov vedie ateliér, je tiež aktívny umelec. Potvrdzujú to jeho diela, medzi nimi sú aj šperky v podobe malých vtáčikov, ktoré pri prejdení okolo nich spievajú. Vo výbere z tvorby 41 absolventov ateliéru formou vizualizácie ako fiktívneho depozitu sú prezentované výtvarné diela zo všetkých sfér, mierok a materiálov. Tiež presahmi od šperku k dizajnu úžitkových predmetov až po veľkorozmerné projekty do konkrétnych architektúr.
Takým je asi dvojmetrový hojdací kovový "šperk" Jakuba Janigu, nerezová stolička Martina Polaša či metrový kaktus z textilu v kvetináči z rovnakého materiálu od Aleny Timkovičovej. Barbora Hainzová vytvorila šperky v tvare kuchynského príboru, Monika Hanečková z hrdzavých plechoviek, Cepkov syn Matúš sa prezentuje veľkoplošnými šperkmi, Elvíra Golomboši mohutnými náhrdelníkmi a Slavomíra Ondrušová aj slovným náramkom z medeného plieška. Nedávno tragicky zosnulá Bety Majerníková–Kostovská má vo vitríne šperky z umelej hmoty.
Súčasťou expozície je v poslednej miestnosti Stena nostalgie s množstvom fotografických dokumentov zo života ateliéru v škole, z kremnických workshopov a iných podujatí. Potvrdzujú to aj tri videá, pred ktorými si možno posedieť.
Výstava potrvá do 21. októbra.
"Je to špeciálna výstava ateliéru VŠVU, ktorý rezonuje aj v medzinárodných súvislostiach," uviedla na utorkovej (4.9.) vernisáži generálna riaditeľka SNG Alexandra Kusá.
Podľa kurátorky výstavy Márii Nepšinskej ide o zhodnotenie 20-ročného pôsobenia ateliéru a prekvapujúce bolo zistenie, koľko jeho absolventov sa naďalej venuje šperku, organizovaniu výstav a ďalších šperkárskych aktivít. "Je tu všeličo od malých vecí, ktoré môžu visieť na tele, až po videá," dodala Nepšinská.
V suteréne Esterházyho paláca SNG je veľmi pestrá expozícia začínajúca tvorbou zakladateľa ateliéru Antona Cepku zo Svätého Jura, ktorý sa zúčastnil na vernisáži. "Je to šperkár svetového mena, ktorý vystavoval v Nemecku, USA a inde. Ja mu ďakujem za založenie ateliéru, ktorý mi po päťročnom vedení odovzdal," povedal Karol Weisslechner.
Okrem toho, že Weisslechner 15 rokov vedie ateliér, je tiež aktívny umelec. Potvrdzujú to jeho diela, medzi nimi sú aj šperky v podobe malých vtáčikov, ktoré pri prejdení okolo nich spievajú. Vo výbere z tvorby 41 absolventov ateliéru formou vizualizácie ako fiktívneho depozitu sú prezentované výtvarné diela zo všetkých sfér, mierok a materiálov. Tiež presahmi od šperku k dizajnu úžitkových predmetov až po veľkorozmerné projekty do konkrétnych architektúr.
Takým je asi dvojmetrový hojdací kovový "šperk" Jakuba Janigu, nerezová stolička Martina Polaša či metrový kaktus z textilu v kvetináči z rovnakého materiálu od Aleny Timkovičovej. Barbora Hainzová vytvorila šperky v tvare kuchynského príboru, Monika Hanečková z hrdzavých plechoviek, Cepkov syn Matúš sa prezentuje veľkoplošnými šperkmi, Elvíra Golomboši mohutnými náhrdelníkmi a Slavomíra Ondrušová aj slovným náramkom z medeného plieška. Nedávno tragicky zosnulá Bety Majerníková–Kostovská má vo vitríne šperky z umelej hmoty.
Súčasťou expozície je v poslednej miestnosti Stena nostalgie s množstvom fotografických dokumentov zo života ateliéru v škole, z kremnických workshopov a iných podujatí. Potvrdzujú to aj tri videá, pred ktorými si možno posedieť.
Výstava potrvá do 21. októbra.