Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 13. september 2024Meniny má Ctibor
< sekcia Kultúra

Nástupište v Topoľčanoch predstavuje Čas príchodov a odchodov S.Masára

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk

Inštaláciu si môžu pozrieť návštevníci Nástupišťa 1-12 v podchode Autobusovej stanice Topoľčany do 27. októbra.

Topoľčany 24. augusta (TASR) - Pomyselný komentár ku každodennej skúsenosti s časom a realitou, v ktorej fyzicky existujeme a bezčasovosti myšlienok, v ktorých sa imaginárne nachádzame, predstavuje výstava Čas príchodov a odchodov od slovenského umelca Stana Masára. Inštaláciu si môžu pozrieť návštevníci Nástupišťa 1-12 v podchode Autobusovej stanice Topoľčany do 27. októbra, informovala kurátorka Zuzana Novotová Godálová.

Site-specific projekt využíva upravený ready-made objekt - informačnú tabuľu, ktorú mnohí poznajú zo železničných staníc spred niekoľkých rokov. Tabuľa pozostáva zo šiestich riadkov, kde sa striedajú slovné formulácie s autonómnym významom, reflektujúce čas a ľudskú existenciu. "Tieto textové spojenia vytvárajú formu vizuálnej poézie, ktorá nás núti zamyslieť sa nad naším vnímaním času a priestoru," priblížila Novotová Godálová.

Postupne sa na tabuli načítavajú rôzne texty. V istých intervaloch sa texty na riadkoch menia, vytvárajúce kombinácie, ktoré môžu vzájomne akcentovať alebo meniť svoj význam v danom momente.

Dielo tematizuje čas ako taký, jeho plynutie a subjektívne vnímanie, pričom každého jednotlivca konfrontuje s existenciálne ladenými posolstvami. Formálna podobnosť s reálnymi informačnými tabuľami odchodov a príchodov pripomína prchavosť okamihov a neustálu premenu, ktorú zažívame. Inštalácia tak vedie k hlbšiemu zamysleniu sa nad tým, ako vnímame čas, ako ho prežívame a ako nás ovplyvňuje v našom každodennom živote, zhodnotila kurátorka.

Masár je slovenský postkonceptuálny umelec a grafický dizajnér. Pravidelne sa prezentuje na domácich aj zahraničných výstavách a veľtrhoch súčasného umenia. Jeho tvorba zahŕňa hravé postkonceptuálne inštalácie a stratégie manipulácie, transformácie a interpretácie, pričom vedome nadväzuje na dedičstvo Dada, Neodada, Fluxu, minimalizmu a konceptuálneho umenia.