Najrozsiahlejšiu časť pozostalosti Krohu spravuje v rámci zbierok architektúry Múzeum mesta Brna.
Autor TASR
Bratislava 20. apríla (TASR) – Slovenské národné múzeum (SNM) v spolupráci s Múzeom mesta Brna otvorili v stredu (19. 4.) v Bratislave výstavu Jiří Kroha. Od moderny po socialistický realizmus. Predstavuje ňou zložitú osobnosť a umelecký vývoj pozoruhodného výtvarného umelca 20. storočia v Československu.
Jiří Kroha bol architektom, maliarom, sochárom, scénografom, spisovateľom a pedagógom, členom medzivojnovej avantgardy. "Vo svojom umeleckom prejave vyšiel z expresionizmu, prešiel kubistickým i konštruktivistickým obdobím, cez purizmus a funkcionalizmus a vzhľadom na jeho silné sociálne cítenie a ľavicovú orientáciu tvoril po roku 1948 v duchu socialistického realizmu," približuje SNM umelca, ktorého napriek všetkému možno považovať za takmer renesančného človeka. "Lebo všetky jeho práce ukazujú na výnimočnosť a majstrovstvo v celej škále výtvarných prejavov."
Najrozsiahlejšiu časť pozostalosti Krohu spravuje v rámci zbierok architektúry Múzeum mesta Brna (MuMB). "Na výstave v Slovenskom národnom múzeu je možné tak prezentovať umelca naozaj komplexne," poznamenal riaditeľ MuMB Zbyněk Šolc.
Návštevníci novej výstavy v sídelnej budove SNM uvidia napríklad najlepšie architektonické práce a realizácie Krohu v štýle neoplasticizmu (Zemská priemyslová škola, Masarykov dom sociálnej starostlivosti či Okresná nemocničná poisťovňa), ktoré vznikli počas jeho "mladoboleslavského obdobia" (1922 – 1926). "Z funkcionalistických projektov je to napríklad Krohova vila, ukážka najvyššej úrovne internacionálneho štýlu, návrh na projekt rodinného domu pre kolóniu Nový dom, ktorá prezentovala tému moderného bývania. Obdobie kubofuturizmu je doložené avantgardným spracovaním sakrálnych stavieb alebo návrhom krematória v Pardubiciach či presláveného kabaretu Montmartre v Prahe," dodáva národné múzeum a upozorňuje aj na Krohove návrhy v oblasti výstavníctva - Výstavu Severných Čiech (1926 – 1927) s odvážnymi konštruktivistickými pavilónmi so zaujímavou farebnosťou a presvetlením.
Vrcholným dielom Krohu v oblasti sociológie je súbor obrazových koláží tzv. Sociologický fragment bývania (1930 – 1933), kde na základe výskumu jednotlivých sociálnych tried definoval sociálny štandard bývania v niekoľkých oblastiach, napríklad hygiena, voľný čas, odievanie, zdravie, ale aj spánok, rodina či sexualita. "Krohov monumentálny cyklus koláží Sociologický fragment bývania odráža v štatistických údajoch a obrazoch sociálne pomery medzivojnového obdobia v Československu. Dielo bolo v posledných rokoch zaradené do kontextu európskej výtvarnej tvorby a prezentované na mnohých výstavách po celom svete," dodal Jindřich Chatrný, vedúci oddelenia dejín architektúry MuMB a autor výstavy. Prístupná je do 10. septembra.
Jiří Kroha bol architektom, maliarom, sochárom, scénografom, spisovateľom a pedagógom, členom medzivojnovej avantgardy. "Vo svojom umeleckom prejave vyšiel z expresionizmu, prešiel kubistickým i konštruktivistickým obdobím, cez purizmus a funkcionalizmus a vzhľadom na jeho silné sociálne cítenie a ľavicovú orientáciu tvoril po roku 1948 v duchu socialistického realizmu," približuje SNM umelca, ktorého napriek všetkému možno považovať za takmer renesančného človeka. "Lebo všetky jeho práce ukazujú na výnimočnosť a majstrovstvo v celej škále výtvarných prejavov."
Najrozsiahlejšiu časť pozostalosti Krohu spravuje v rámci zbierok architektúry Múzeum mesta Brna (MuMB). "Na výstave v Slovenskom národnom múzeu je možné tak prezentovať umelca naozaj komplexne," poznamenal riaditeľ MuMB Zbyněk Šolc.
Návštevníci novej výstavy v sídelnej budove SNM uvidia napríklad najlepšie architektonické práce a realizácie Krohu v štýle neoplasticizmu (Zemská priemyslová škola, Masarykov dom sociálnej starostlivosti či Okresná nemocničná poisťovňa), ktoré vznikli počas jeho "mladoboleslavského obdobia" (1922 – 1926). "Z funkcionalistických projektov je to napríklad Krohova vila, ukážka najvyššej úrovne internacionálneho štýlu, návrh na projekt rodinného domu pre kolóniu Nový dom, ktorá prezentovala tému moderného bývania. Obdobie kubofuturizmu je doložené avantgardným spracovaním sakrálnych stavieb alebo návrhom krematória v Pardubiciach či presláveného kabaretu Montmartre v Prahe," dodáva národné múzeum a upozorňuje aj na Krohove návrhy v oblasti výstavníctva - Výstavu Severných Čiech (1926 – 1927) s odvážnymi konštruktivistickými pavilónmi so zaujímavou farebnosťou a presvetlením.
Vrcholným dielom Krohu v oblasti sociológie je súbor obrazových koláží tzv. Sociologický fragment bývania (1930 – 1933), kde na základe výskumu jednotlivých sociálnych tried definoval sociálny štandard bývania v niekoľkých oblastiach, napríklad hygiena, voľný čas, odievanie, zdravie, ale aj spánok, rodina či sexualita. "Krohov monumentálny cyklus koláží Sociologický fragment bývania odráža v štatistických údajoch a obrazoch sociálne pomery medzivojnového obdobia v Československu. Dielo bolo v posledných rokoch zaradené do kontextu európskej výtvarnej tvorby a prezentované na mnohých výstavách po celom svete," dodal Jindřich Chatrný, vedúci oddelenia dejín architektúry MuMB a autor výstavy. Prístupná je do 10. septembra.