Obraz s rozmermi 3,5 krát 7,8 metra vystavili v desiatkach miest. Vždy, keď ho presúvali, ho vyňali z rámu a zrolovali, čo sa za tie roky odrazilo na jeho stave.
Autor TASR
Madrid 11. júla (TASR) - Guernica, jedno z najznámejších výtvarných diel španielskeho maliara a sochára Pabla Picassa, bude mať 11. júla 75 rokov. Na jeho umeleckej sile to však neubralo.
Španielsko oslávi výročie viacerými kultúrnymi akciami a filmový režisér Carlos Saura pripravuje film o vzniku slávneho obrazu. Picassa v snímke nazvanej 33 dní, za ktoré autor obraz stvoril, stvárni Antonio Banderas a jeho milenku Doru Maarovú Gwyneth Paltrowová.
Do madridského Múzea moderného umenia kráľovnej Sofie si Guernicu každý rok prichádza pozrieť okolo milióna návštevníkov.
Antimilitarista Picasso vytvoril obraz na objednávku španielskej republikánskej vlády pre Svetovú výstavu v Paríži v roku 1937, keď sa Španielsko zmietalo v občianskej vojne, rozpútanej budúcim diktátorom generálom Franciscom Francom. Čiernobiely obraz zobrazujúci ženu, býka a kone, ktorý patrí k vrcholom Picassovej 40-ročnej umeleckej tvorby, vznikol v reakcii na bombardovanie rovnomenného baskického mesta nacistickými lietadlami 26. apríla 1937. Útok, pri ktorom zahynulo 1800 ľudí, vyvolal medzinárodné rozhorčenie.
Obraz s rozmermi 3,5 krát 7,8 metra bol potom takmer 20 rokov na cestách, vystavili ho v desiatkach miest na oboch stranách Atlantického oceánu. Vždy, keď ho presúvali, ho vyňali z rámu a zrolovali, čo sa za tie roky odrazilo na jeho stave.
Poslednú cestu - do Španielska - absolvoval v roku 1981 z newyorského Guggenheimovho múzea moderných umení, kam ho zapožičal Picasso, kým sa v jeho vlasti neobnoví demokracia. Spočiatku bol vystavený za nepriestrelným sklom v Múzeu Prado v Madride, neskôr ho premiestnili do nového Múzea kráľovnej Sofie.
Baskicko už dlho požaduje, aby bol obraz premiestnený, aspoň dočasne, tam, ale Múzeum kráľovnej Sofie i španielska vláda to jednoznačne odmietli.
"Maľba je veľmi krehká a vzhľadom na jej veľkosť by akýkoľvek jej presun predstavoval veľké riziko," zdôraznil kurátor García Gómez-Tejedor.
Po dlhoročnom cestovaní po svete prešla Guernica tento rok dôkladnou kontrolou svojho stavu infračerveným a ultrafialovým snímkovaním. Deväť metrov dlhý a päť metrov vysoký, gigantický robotický prístroj Pablito s hmotnosťou 1,5 tony skenoval majstrovské dielo z väčšej či menšej vzdialenosti s presnosťou 25 mikrónov (tj. 25 tisícin milimetra), čo umožnilo analytikom vidieť aj vzduchové bubliny alebo škrabance nezistiteľné ľudským okom.
Hlavný počítačový technik projektu Humberto Duran povedal, že uvedený proces poskytol dôkladný pohľad na spodné prípravné kresby a všetky neskoršie zásahy, ktorým bol obraz podrobený.
Podľa kurátora Múzea kráľovnej Sofie Jorgeho Garcíu Gómeza Tejedora Guernica v súčasnosti nepotrebuje reštaurovanie.
Obraz už prešiel podobnou fotografickou kontrolou v roku 1998, ale s menej výkonnou kamerou a bez robotiky. Vtedy odhalila 129 nedokonalostí - od drobučkých prasklín až po rozličné škvrny - pripisovaných hektickej minulosti obrazu.
Španielsko oslávi výročie viacerými kultúrnymi akciami a filmový režisér Carlos Saura pripravuje film o vzniku slávneho obrazu. Picassa v snímke nazvanej 33 dní, za ktoré autor obraz stvoril, stvárni Antonio Banderas a jeho milenku Doru Maarovú Gwyneth Paltrowová.
Do madridského Múzea moderného umenia kráľovnej Sofie si Guernicu každý rok prichádza pozrieť okolo milióna návštevníkov.
Antimilitarista Picasso vytvoril obraz na objednávku španielskej republikánskej vlády pre Svetovú výstavu v Paríži v roku 1937, keď sa Španielsko zmietalo v občianskej vojne, rozpútanej budúcim diktátorom generálom Franciscom Francom. Čiernobiely obraz zobrazujúci ženu, býka a kone, ktorý patrí k vrcholom Picassovej 40-ročnej umeleckej tvorby, vznikol v reakcii na bombardovanie rovnomenného baskického mesta nacistickými lietadlami 26. apríla 1937. Útok, pri ktorom zahynulo 1800 ľudí, vyvolal medzinárodné rozhorčenie.
Obraz s rozmermi 3,5 krát 7,8 metra bol potom takmer 20 rokov na cestách, vystavili ho v desiatkach miest na oboch stranách Atlantického oceánu. Vždy, keď ho presúvali, ho vyňali z rámu a zrolovali, čo sa za tie roky odrazilo na jeho stave.
Poslednú cestu - do Španielska - absolvoval v roku 1981 z newyorského Guggenheimovho múzea moderných umení, kam ho zapožičal Picasso, kým sa v jeho vlasti neobnoví demokracia. Spočiatku bol vystavený za nepriestrelným sklom v Múzeu Prado v Madride, neskôr ho premiestnili do nového Múzea kráľovnej Sofie.
Baskicko už dlho požaduje, aby bol obraz premiestnený, aspoň dočasne, tam, ale Múzeum kráľovnej Sofie i španielska vláda to jednoznačne odmietli.
"Maľba je veľmi krehká a vzhľadom na jej veľkosť by akýkoľvek jej presun predstavoval veľké riziko," zdôraznil kurátor García Gómez-Tejedor.
Po dlhoročnom cestovaní po svete prešla Guernica tento rok dôkladnou kontrolou svojho stavu infračerveným a ultrafialovým snímkovaním. Deväť metrov dlhý a päť metrov vysoký, gigantický robotický prístroj Pablito s hmotnosťou 1,5 tony skenoval majstrovské dielo z väčšej či menšej vzdialenosti s presnosťou 25 mikrónov (tj. 25 tisícin milimetra), čo umožnilo analytikom vidieť aj vzduchové bubliny alebo škrabance nezistiteľné ľudským okom.
Hlavný počítačový technik projektu Humberto Duran povedal, že uvedený proces poskytol dôkladný pohľad na spodné prípravné kresby a všetky neskoršie zásahy, ktorým bol obraz podrobený.
Podľa kurátora Múzea kráľovnej Sofie Jorgeho Garcíu Gómeza Tejedora Guernica v súčasnosti nepotrebuje reštaurovanie.
Obraz už prešiel podobnou fotografickou kontrolou v roku 1998, ale s menej výkonnou kamerou a bez robotiky. Vtedy odhalila 129 nedokonalostí - od drobučkých prasklín až po rozličné škvrny - pripisovaných hektickej minulosti obrazu.