Pop-art, ako nová forma umeleckého vyjadrenia, sa začal formovať koncom 50. rokov minulého storočia v Spojenom kráľovstve a takmer súbežne aj v USA.
Autor TASR
New York/Bratislava 27. októbra (TASR) - Roy Lichtenstein patril k ústredným postavám umeleckého smeru známeho ako pop-art. Od narodenia amerického maliara, grafika a sochára uplynie v piatok 27. októbra 100 rokov.
Význam či aktuálnosť jeho diel dokumentuje aj dražba z novembra 2011 v newyorskej aukčnej sieni Christie's, na ktorej jeho obraz vydražili za 43,2 milióna dolárov (31,3 milióna eur), čo bola rekordná čiastka za jeho dielo. Išlo o obraz "I Can See the Whole Room! ... and There's Nobody in It!" z roku 1961, ktorý bol jeho prvým dielom v štýle komiksov, ktorého umelca tak preslávili. V roku 2012 sa zasa Lichtensteinov obraz Sleeping Girl (1964) predal na aukcii v londýnskej sieni Sotheby's za takmer 45 miliónov dolárov.
Pop-art, ako nová forma umeleckého vyjadrenia, sa začal formovať koncom 50. rokov minulého storočia v Spojenom kráľovstve a takmer súbežne aj v USA. Traduje sa, že pojem pop-art zaviedol do kunsthistorickej terminológie britský historik a kritik umenia Lawrence Alloway.
Predstavitelia pop-artu sa pri svojej tvorbe inšpirovali veľkomestskou kultúrou a jej vizuálnymi prejavmi ako film, fotografia, ale aj reklama či komiks. Najznámejším predstaviteľom amerického pop-artu bol Andy Warhol, potomok slovenských vysťahovalcov, ale popri ňom sa výrazne presadili aj Roy Lichtenstein, Jasper Johns a Robert Rauschenberg.
Roy Lichtenstein sa narodil 27. októbra 1923 v New Yorku. Od rannej mladosti prejavoval záujem nielen o výtvarné umenie, ale aj o jazzovú hudbu. V roku 1939 absolvoval letné maliarske kurzy pod vedením Reginalda Marsha. Po skončení strednej školy študoval v rokoch 1940 - 1943 na Ohijskej štátnej univerzite (Ohio State University), kde sa pod vplyvom profesora a maliara Hoyta L. Shermana zoznámil s európskym moderným umením.
Počas druhej svetovej vojny slúžil v Spojenom kráľovstve, Belgicku a vo Francúzsku. Po skončení druhej svetovej vojny ostal do roku 1946 v Paríži a po návrate začal opäť študovať na Ohijskej štátnej univerzite. Jeho vtedajšia tvorba mala ešte blízko k abstraktnému expresionizmu, voči ktorému sa však neskôr ako predstaviteľ pop-artu rázne vyhranil.
Koncom 50. rokov minulého storočia začal učiť na Rutgers Universtiy, kde sa zoznámil s predstaviteľom akčného umenia Allanom Kaprowom. Ten zoznámil Lichtensteina s umelcami, medzi ktorými sa pohyboval aj Andy Warhol.
Tvorba Lichtensteina vychádzala predovšetkým z obrázkových seriálov na spôsob komiksov, pričom pomocou diaprojektora prenášal na plátno detail komiksu a z tejto pôvodnej tlače znovu obraz tradične namaľoval farbou a štetcom.
Izolovaním komiksových obrázkov od pôvodných súvislostí a masového vydávania si vytvoril nezameniteľný vlastný rukopis. Medzi jeho známe, komiksom ovplyvnené obrazy patria aj Kiss II (1962), Torpedo...Los! (1963), In the Car (1963), Whaam! (1963), Drowning Girl (1963), Happy Tears (1964), Ohhh...Alright (1964) či M-Maybe (1965).
Roy Lichtenstein, ktorý bol dvakrát ženatý a mal dvoch synov, zomrel 29. septembra 1997 v New Yorku.
Význam či aktuálnosť jeho diel dokumentuje aj dražba z novembra 2011 v newyorskej aukčnej sieni Christie's, na ktorej jeho obraz vydražili za 43,2 milióna dolárov (31,3 milióna eur), čo bola rekordná čiastka za jeho dielo. Išlo o obraz "I Can See the Whole Room! ... and There's Nobody in It!" z roku 1961, ktorý bol jeho prvým dielom v štýle komiksov, ktorého umelca tak preslávili. V roku 2012 sa zasa Lichtensteinov obraz Sleeping Girl (1964) predal na aukcii v londýnskej sieni Sotheby's za takmer 45 miliónov dolárov.
Pop-art, ako nová forma umeleckého vyjadrenia, sa začal formovať koncom 50. rokov minulého storočia v Spojenom kráľovstve a takmer súbežne aj v USA. Traduje sa, že pojem pop-art zaviedol do kunsthistorickej terminológie britský historik a kritik umenia Lawrence Alloway.
Predstavitelia pop-artu sa pri svojej tvorbe inšpirovali veľkomestskou kultúrou a jej vizuálnymi prejavmi ako film, fotografia, ale aj reklama či komiks. Najznámejším predstaviteľom amerického pop-artu bol Andy Warhol, potomok slovenských vysťahovalcov, ale popri ňom sa výrazne presadili aj Roy Lichtenstein, Jasper Johns a Robert Rauschenberg.
Roy Lichtenstein sa narodil 27. októbra 1923 v New Yorku. Od rannej mladosti prejavoval záujem nielen o výtvarné umenie, ale aj o jazzovú hudbu. V roku 1939 absolvoval letné maliarske kurzy pod vedením Reginalda Marsha. Po skončení strednej školy študoval v rokoch 1940 - 1943 na Ohijskej štátnej univerzite (Ohio State University), kde sa pod vplyvom profesora a maliara Hoyta L. Shermana zoznámil s európskym moderným umením.
Počas druhej svetovej vojny slúžil v Spojenom kráľovstve, Belgicku a vo Francúzsku. Po skončení druhej svetovej vojny ostal do roku 1946 v Paríži a po návrate začal opäť študovať na Ohijskej štátnej univerzite. Jeho vtedajšia tvorba mala ešte blízko k abstraktnému expresionizmu, voči ktorému sa však neskôr ako predstaviteľ pop-artu rázne vyhranil.
Koncom 50. rokov minulého storočia začal učiť na Rutgers Universtiy, kde sa zoznámil s predstaviteľom akčného umenia Allanom Kaprowom. Ten zoznámil Lichtensteina s umelcami, medzi ktorými sa pohyboval aj Andy Warhol.
Tvorba Lichtensteina vychádzala predovšetkým z obrázkových seriálov na spôsob komiksov, pričom pomocou diaprojektora prenášal na plátno detail komiksu a z tejto pôvodnej tlače znovu obraz tradične namaľoval farbou a štetcom.
Izolovaním komiksových obrázkov od pôvodných súvislostí a masového vydávania si vytvoril nezameniteľný vlastný rukopis. Medzi jeho známe, komiksom ovplyvnené obrazy patria aj Kiss II (1962), Torpedo...Los! (1963), In the Car (1963), Whaam! (1963), Drowning Girl (1963), Happy Tears (1964), Ohhh...Alright (1964) či M-Maybe (1965).
Roy Lichtenstein, ktorý bol dvakrát ženatý a mal dvoch synov, zomrel 29. septembra 1997 v New Yorku.