Slovenský filmový ústav zdigitalizoval 1001 kultúrnych objektov, z toho 600 objektov tvoria spravodajské filmy, 198 animované, 158 dokumentárne a 45 hrané filmy.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 17. decembra (TASR) - Národný projekt Digitálna audiovízia zameraný na systematickú digitalizáciu a digitálne reštaurovanie audiovizuálnych diel, zvukových a zvukovo-obrazových záznamov vyhodnotili dnes v Bratislave. Slovenský filmový ústav (SFÚ) ho spolu s partnerom Rozhlasom a televíziou Slovenska (RTVS) realizoval od roku 2011. Projekt bol ukončený 30. novembra a vďaka nemu sa podarilo na Slovensku vybudovať dve digitalizačné pracoviská, spustila sa digitalizácia slovenského audiovizuálneho dedičstva.
"Podarilo sa splniť všetky ukazovatele, ktoré mal tento projekt nastavený," uviedol generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký k najväčšiemu digitalizačnému projektu v oblasti audiovízie na Slovensku, ktorý bol podporený zo štrukturálnych fondov EÚ. K jeho hlavným aktivitám patrilo vybudovanie moderného digitalizačného pracoviska SFÚ v suterénnych priestoroch bratislavského Kina Lumiére, ktoré od svojho otvorenia v júni 2014 na ploche 700 m2 realizuje digitalizáciu a digitálne reštaurovanie filmov.
"Vytvorili sme princípy pre narábanie s digitálnym obsahom a základy pre dlhodobú archiváciu, ktoré tu doposiaľ neboli," doplnil Peter Csordás, expert na digitalizáciu, manažér kvality a kontroly SFÚ. Ide o náročný proces, ktorého hlavným výstupom je zreštaurovaný digitálny master vo vysokom rozlíšení 4K/2K a originálny sken obrazu a prepis zvuku.
Dubecký informoval, že SFÚ zdigitalizoval 1001 kultúrnych objektov, z toho 600 objektov tvoria spravodajské filmy, 198 animované, 158 dokumentárne a 45 hrané filmy. Sú medzi nimi napríklad dlhometrážne snímky Súkromné životy (1990) Dušana Hanáka, Chodník cez Dunaj (1989) Miloslava Luthera, Soľ nad zlato (1982) Martina Hollého, krátkometrážne Poznačení tmou (1959) Štefana Uhra, Fotografovanie obyvateľov domu (1968) Dušana Trančíka, Burza (1968) Petra Solana, Batromijov dom (1984) Fera Feniča či animované Postup (1968) Viktora Kubala a Motoklavír (1984) Vladimíra Pikalíka.
"Tých 1001 objektov reprezentuje viac ako 300 filmových kotúčov, v celkovej dĺžke sme zdigitalizovali približne 900 km filmových materiálov," povedal pre TASR Peter Csordás, ktorý si na prezentovanie digitalizačných procesov zvolil "zvláštny prípad" - film Polnočná omša. "Už niekoľko rokov sa nám objavovali informácie, že filmy boli vyrábané nielen s monozvukom, ale aj stereo prípadne viackanálovým zvukom. Práve na Polnočnej omši sa nám podarilo nájsť aspoň jeden kotúč, ktorý skutočne mal na sebe naliate štyri magnetické stopy, tým pádom sme si potvrdili dôveryhodnosť dobových archívnych dokumentov."
Peter Dubecký pre TASR potvrdil, že všetky zdigitalizované a zreštaurované diela budú dostupné na DCP nosičoch pre kiná, pre domáce i zahraničné televízie prostredníctvom vysielacích licencií. "Tešíme sa na to, že budeme tieto zdigitalizované obsahy môcť vydávať na Blu-ray, DVD nosičoch a časom, samozrejme, aj na nejakom internetovom portáli," doplnil šéf SFÚ, ktorý sa vďaka projektu Digitálna audiovízia zradil medzi moderné európske filmové archívy, ako sú British Film Institute, Deutsches Filminstitut alebo filmový archív v Bologni.
Celkovo 60.649 kultúrnych objektov zdigitalizoval vo svojom vybudovanom digitalizačnom pracovisku RTVS. Z nich 51.799 tvoria audio objekty autentického folklóru a relácií ľudovej hudby na analógových nosičoch, slovesných relácií všetkých žánrov na magnetických nosičoch, historických zvukových dokumentov a programov či objekty z hudobného fondu. Počet 8850 predstavujú video objekty, konkrétne publicistické a dokumentárne diela a dramatické relácie. O kvalite zdigitalizovaných diel sa môžu presvedčiť diváci už počas vianočných sviatkov, RTVS uvedie viaceré na svojich obrazovkách, chýbať nebude ani zdigitalizovaný a zreštaurovaný Sváko Ragan.