Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 26. december 2024Meniny má Štefan
< sekcia Kultúra

V bratislavskej Roman Fecik Gallery bude výstava akčnej fotografie

Z pozvánky na výstavu Ideál, akcia, fotografia. Foto: romanfecikgallery.sk

Výstava Idea, akcia, fotografia predstavuje fotografické obrazy, ktoré vznikli ako súčasť rôznych umeleckých aktivít a nemajú len dokumentačný význam, ale stávajú sa aj umeleckými artefaktmi.

Bratislava 3. novembra (TASR) – Fotografickú výstavu akčného umenia pripravila bratislavská galéria Roman Fecik Gallery. Pod názvom Idea, akcia, fotografia ju sprístupnia verejnosti v utorok (4.11.) a je v programe začínajúceho festivalu Mesiac fotografie.

"Juraj Bartusz, Ľubomír Ďurček, Michal Kern, Július Koller, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, Marián Mudroch, Peter Rónai, Rudolf Sikora, Dezider Tóth, Jana Želibská a ďalší používajú fotografiu vo svojej tvorbe rôznym spôsobom. U niektorých práve toto médium tvorí veľmi podstatnú časť ich diela. To, že ich práca s fotografiou patrí medzi vrcholy vizuálneho umenia na Slovensku, asi nikto nespochybní. Pre mňa patria tieto diela zároveň k tomu najvzrušujúcejšiemu, čo vzniklo v dejinách slovenskej fotografie. Aj preto, že na začiatku vytvorenia týchto obrazov bola zaujímavá a originálna myšlienka," zdôvodňuje kurátor výstavy a fotograf Jozef Ondzik.

Okrem spomínaných autorov sú v jeho výbere aj diela Alexa Mlynárčika, Jána Budaja, Rudolfa Filu, Juraja Meliša, Vladimíra Popoviča, Dominika Tatarku, Alberta Marenčina, Juraja Mojžiša či skupiny P.O.P. (Viktor Oravec, Ladislav a Milan Pagáčovci). Niektoré sú vtipné dokumenty z umeleckých performancií. Zoznam autorov prezrádza strednú a staršiu generáciu i už nežijúcich aktérov rôznych podujatí v prírode aj inde.

Výstava Idea, akcia, fotografia predstavuje fotografické obrazy, ktoré vznikli ako súčasť rôznych umeleckých aktivít a nemajú len dokumentačný význam, ale stávajú sa aj umeleckými artefaktmi. Napríklad z bratislavských akcii Petra Bartoša z roku 1969 (Sypanie snehu na čierny podklad a Deštrukcia čierneho rastra v snehu) existujú fotografické záznamy a oslovujú diváka aj bez dodatočnej znalosti priebehu a okolností akcie. V čase ich vzniku autor fotografickému záznamu nepripisoval veľkú dôležitosť aj s prihliadnutím na skutočnosť, že vtedy sa to nepredávalo a nikto to nezbieral.

Milan Adamčiak cielene svoje akcie nedokumentuje, pretože akcia trvá v určitom čase na určitom mieste a jej záznam je nadbytočný a nesprostredkuje plnohodnotný zážitok. Napriek tomu existujú fotografické záznamy niektorých z nich (Horiaci kruh – Interpretácia Otta Pieneho). Tieto fotografie zrejme vznikli sekundárne ako dokumentácia Festivalu snehu vo Vysokých Tatrách v roku 1970.

"Naopak, autori ako Ľubomír Ďurček často vymyslia a zinscenujú akciu bez publika a fotografia je plánovaným výstupom tohto procesu," dodáva Ondzik.

Výstava potrvá do 5. decembra.