Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov je na scéne SND prvá divadelná adaptácia slávnych filmov Denysa Arcanda, nominovaných a ocenených Oscarmi.
Autor TASR
Bratislava 5. novembra (TASR) – Činohra Slovenského národného divadla uvedie v sobotu 7. novembra v Štúdiu novej budovy vo svetovej premiére divadelnú adaptáciu Denysa Arcanda Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov. Vznikla podľa filmu Le déclin de l'empire américain a Les invasions barbares autora a režiséra Denysa Arcanda.
Režisérom inscenácie je Michal Vajdička, dramaturgom Daniel Majling, scénu navrhol Marek Cpin, kostýmy Katarína Hollá, hudbu zložil Róbert Mankovecký. V jednotlivých postavách účinkujú Emil Horváth, Jozef Vajda, Kamila Magálová, Zdena Studenková, Diana Mórová, Alexander Bárta, Táňa Pauhofová, Daniel Fischer, Milan Ondrík, Ľuboš Kostelný, Dominika Kavaschová, Anna Maľová a Monika Šagátová.
Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov je na scéne SND prvá divadelná adaptácia slávnych filmov Denysa Arcanda, nominovaných a ocenených Oscarmi. Vykazuje západná civilizácia v ostatných dekádach skutočne črty charakteristické pre zanikajúci Rím tesne pred inváziou barbarov, alebo je to len ďalšie maľovanie čerta na stenu? Túto a mnohé ďalšie otázky si musia klásť Arcandovi hrdinovia, akademici a intelektuáli. Najskôr ich divák zastihne v najlepšom veku posadnutých z menšej miery prácou, z väčšej láskou a sexom. Uprostred kultúry a zábavy sa snažia reflektovať konzumný život okolo seba, sami chytení do pascí svojich túžob, aby ich divák o dvadsať rokov neskôr videl zoči-voči smrti bilancovať svoj život.
„Oveľa častejší príklad je divadelná hra, podľa ktorej sa urobí film. To, že sa zoberie filmový scenár a urobí sa z neho divadelná hra, to až tak časté nie je. V tom sme výnimoční, že sme zobrali dva filmy a urobili z toho jednu inscenáciu. S tým som sa nestretol,“ uviedol na dnešnom stretnutí s médiami dramaturg inscenácie Daniel Majling.
„Tie filmy sme si vybrali hlavne kvôli tomu, že Arcand dokázal urobiť do hĺbky analýzu toho, čo znamená zomierať, milovať, čo znamená žiť v rodine na konci 20. storočia. Dokázal ju napísať kvôli tomu, lebo použil ako protagonistov príbehu postavy, ktoré sú univerzitní profesori, ktorí vedia veľmi dobre reflektovať to, v čom žijú, ekonomickú, historickú, osobnú situáciu tých ľudí. Arcand to vedel urobiť hlavne kvôli tomu, že všetko, čo kritizoval, sám v tom žil. Je vyštudovaným historikom, ktorý má v hlave veľa dát, ktoré vie aj vyhodnocovať, vyvodzovať z nich závery. Vlastne všetko, čo kritizuje, sám prežil,“ doplnil Majling.
Inscenácia obsahuje expresívne výrazy a scény, preto nie je vhodná pre deti do 15 rokov.
Režisérom inscenácie je Michal Vajdička, dramaturgom Daniel Majling, scénu navrhol Marek Cpin, kostýmy Katarína Hollá, hudbu zložil Róbert Mankovecký. V jednotlivých postavách účinkujú Emil Horváth, Jozef Vajda, Kamila Magálová, Zdena Studenková, Diana Mórová, Alexander Bárta, Táňa Pauhofová, Daniel Fischer, Milan Ondrík, Ľuboš Kostelný, Dominika Kavaschová, Anna Maľová a Monika Šagátová.
Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov je na scéne SND prvá divadelná adaptácia slávnych filmov Denysa Arcanda, nominovaných a ocenených Oscarmi. Vykazuje západná civilizácia v ostatných dekádach skutočne črty charakteristické pre zanikajúci Rím tesne pred inváziou barbarov, alebo je to len ďalšie maľovanie čerta na stenu? Túto a mnohé ďalšie otázky si musia klásť Arcandovi hrdinovia, akademici a intelektuáli. Najskôr ich divák zastihne v najlepšom veku posadnutých z menšej miery prácou, z väčšej láskou a sexom. Uprostred kultúry a zábavy sa snažia reflektovať konzumný život okolo seba, sami chytení do pascí svojich túžob, aby ich divák o dvadsať rokov neskôr videl zoči-voči smrti bilancovať svoj život.
„Oveľa častejší príklad je divadelná hra, podľa ktorej sa urobí film. To, že sa zoberie filmový scenár a urobí sa z neho divadelná hra, to až tak časté nie je. V tom sme výnimoční, že sme zobrali dva filmy a urobili z toho jednu inscenáciu. S tým som sa nestretol,“ uviedol na dnešnom stretnutí s médiami dramaturg inscenácie Daniel Majling.
„Tie filmy sme si vybrali hlavne kvôli tomu, že Arcand dokázal urobiť do hĺbky analýzu toho, čo znamená zomierať, milovať, čo znamená žiť v rodine na konci 20. storočia. Dokázal ju napísať kvôli tomu, lebo použil ako protagonistov príbehu postavy, ktoré sú univerzitní profesori, ktorí vedia veľmi dobre reflektovať to, v čom žijú, ekonomickú, historickú, osobnú situáciu tých ľudí. Arcand to vedel urobiť hlavne kvôli tomu, že všetko, čo kritizoval, sám v tom žil. Je vyštudovaným historikom, ktorý má v hlave veľa dát, ktoré vie aj vyhodnocovať, vyvodzovať z nich závery. Vlastne všetko, čo kritizuje, sám prežil,“ doplnil Majling.
Inscenácia obsahuje expresívne výrazy a scény, preto nie je vhodná pre deti do 15 rokov.