Podľa riaditeľa opery je Makropulos jedno z najzaujímavejších diel svetovej opernej literatúry.
Autor TASR
Bratislava 29. októbra (TASR) – Opera Slovenského národného divadla (SND) uvedie v piatok 6. novembra v historickej budove premiéru opery Vec Makropulos českého skladateľa Leoša Janáčka. Režisérom je hosťujúci Peter Konwitschny, dramaturgmi Bettina Bartz a Vladimír Zvara, scénu a kostýmy navrhol Helmut Brade.
V jednotlivých postavách sa predstavia Linda Ballová (v inscenácii ako Emilia Marty), Pavol Remenár (Jaroslav Prus), Ondrej Šaling (Janek), Ľudovít Ludha (Albert Gregor), Ivan Ožvát (Hauk-Šendorf), Gustáv Beláček (Dr. Kolenatý), Jozef Kundlák (Vítek), Katarína Flórová (Krista), Jitka Sapara-Fischerová (komorná), Juraj Peter (strojník) a Klaudia Račic Derner (upratovačka). Opera v troch dejstvách bude v českom jazyku s nemeckými titulkami.
Pred 400 rokmi žil v Prahe Rudolf II., cisár, ktorý sníval o nesmrteľnosti. Jeho alchymista mu teda pripravil elixír života. Ako prvá nápoj ochutnala alchymistova 16-ročná dcéra, ktorá na následky takmer umrela, ale nakoniec sa vystrábila a skutočne prestala starnúť. Blúdi po celej Európe a po 300 rokoch sa vracia do Prahy, aby našla recept na otcov elixír a získala novú dávku, ktorá jej život predĺži o ďalších 300 rokov... Historický triler z pera Karla Čapka poslúžil Janáčkovi ako predloha jednej z jeho najzvláštnejších opier, ktorú teraz pre SND stvárňuje veľký nemecký režisér Peter Konwitschny. Čapkovi, Janáčkovi a inscenátorom však ide o viac než len o bizarnú, kvázi kriminálnu zápletku. Na príklade Eliny Makropulos podrobujú prieskumu starý ľudský sen o nesmrteľnosti. Keby náš život stratil prirodzené ohraničenie, nestratil by aj zmysel? To záhadné dievča možno pozná odpoveď.
Libreto opery Vec Makropulos napísal skladateľ podľa rovnomennej hry Karla Čapka, premiéru mala 18. decembra 1926 v Brne. Prvé uvedenie v SND sa uskutočnilo 7. apríla 1973, hudobné naštudovanie realizoval Zdeněk Košler, réžiu mal Branislav Kriška, scénu navrhol Ladislav Vychodil, kostýmy Helena Bezáková. V postave Emilie Marty účinkovala Elena Kittnarová.
„Vec Makropulos je mimoriadne dobrý titul, existujú medzi divadelníkmi názory, že Janáček má lepšie opery, že Makropulos nepatrí k najlepším. Som presvedčený, že táto inscenácia ukáže, že je to rovnako geniálna Janáčkova opera ako Jej pastorkyňa či Káťa Kabanová. Chcem ešte zdôrazniť, že táto opera bola naštudovaná v jednom obsadení, čo bola požiadavka režiséra,“ povedal v úvode dnešného predpremiérového stretnutia s médiami dramaturg Vladimír Zvara.
„Musím povedať, že táto rola je čo do herectva a vokálnej interpretácie naozaj náročnejší part, pán režisér išiel vyslovene po hereckej linke, snažil sa s nami pracovať aj ako s hercami, nielen ako so spevákmi, tým pádom efekt celého výsledku bude veľmi dobrý, v čo verím,“ uviedla pre TASR Linda Ballová, v inscenácii v hlavnej postave ako Emilia Marty.
„Makropulos je jedno z najzaujímavejších diel svetovej opernej literatúry, je to zároveň skvelé dielo autora, ktorý dnes patrí k najviac hraným v celej Európe a ktorým sa zaoberajú najväčší dirigenti, najväčší interpreti a režiséri. Takže našou ambíciou bolo po dlhom čase, keď táto opera chýbala v našom hracom pláne, interpretačne sa vyrovnať aj v spolupráci s výnimočnými umelcami,“ povedal pre TASR riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.
V jednotlivých postavách sa predstavia Linda Ballová (v inscenácii ako Emilia Marty), Pavol Remenár (Jaroslav Prus), Ondrej Šaling (Janek), Ľudovít Ludha (Albert Gregor), Ivan Ožvát (Hauk-Šendorf), Gustáv Beláček (Dr. Kolenatý), Jozef Kundlák (Vítek), Katarína Flórová (Krista), Jitka Sapara-Fischerová (komorná), Juraj Peter (strojník) a Klaudia Račic Derner (upratovačka). Opera v troch dejstvách bude v českom jazyku s nemeckými titulkami.
Pred 400 rokmi žil v Prahe Rudolf II., cisár, ktorý sníval o nesmrteľnosti. Jeho alchymista mu teda pripravil elixír života. Ako prvá nápoj ochutnala alchymistova 16-ročná dcéra, ktorá na následky takmer umrela, ale nakoniec sa vystrábila a skutočne prestala starnúť. Blúdi po celej Európe a po 300 rokoch sa vracia do Prahy, aby našla recept na otcov elixír a získala novú dávku, ktorá jej život predĺži o ďalších 300 rokov... Historický triler z pera Karla Čapka poslúžil Janáčkovi ako predloha jednej z jeho najzvláštnejších opier, ktorú teraz pre SND stvárňuje veľký nemecký režisér Peter Konwitschny. Čapkovi, Janáčkovi a inscenátorom však ide o viac než len o bizarnú, kvázi kriminálnu zápletku. Na príklade Eliny Makropulos podrobujú prieskumu starý ľudský sen o nesmrteľnosti. Keby náš život stratil prirodzené ohraničenie, nestratil by aj zmysel? To záhadné dievča možno pozná odpoveď.
Libreto opery Vec Makropulos napísal skladateľ podľa rovnomennej hry Karla Čapka, premiéru mala 18. decembra 1926 v Brne. Prvé uvedenie v SND sa uskutočnilo 7. apríla 1973, hudobné naštudovanie realizoval Zdeněk Košler, réžiu mal Branislav Kriška, scénu navrhol Ladislav Vychodil, kostýmy Helena Bezáková. V postave Emilie Marty účinkovala Elena Kittnarová.
„Vec Makropulos je mimoriadne dobrý titul, existujú medzi divadelníkmi názory, že Janáček má lepšie opery, že Makropulos nepatrí k najlepším. Som presvedčený, že táto inscenácia ukáže, že je to rovnako geniálna Janáčkova opera ako Jej pastorkyňa či Káťa Kabanová. Chcem ešte zdôrazniť, že táto opera bola naštudovaná v jednom obsadení, čo bola požiadavka režiséra,“ povedal v úvode dnešného predpremiérového stretnutia s médiami dramaturg Vladimír Zvara.
„Musím povedať, že táto rola je čo do herectva a vokálnej interpretácie naozaj náročnejší part, pán režisér išiel vyslovene po hereckej linke, snažil sa s nami pracovať aj ako s hercami, nielen ako so spevákmi, tým pádom efekt celého výsledku bude veľmi dobrý, v čo verím,“ uviedla pre TASR Linda Ballová, v inscenácii v hlavnej postave ako Emilia Marty.
„Makropulos je jedno z najzaujímavejších diel svetovej opernej literatúry, je to zároveň skvelé dielo autora, ktorý dnes patrí k najviac hraným v celej Európe a ktorým sa zaoberajú najväčší dirigenti, najväčší interpreti a režiséri. Takže našou ambíciou bolo po dlhom čase, keď táto opera chýbala v našom hracom pláne, interpretačne sa vyrovnať aj v spolupráci s výnimočnými umelcami,“ povedal pre TASR riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.