Výstava nie je len rekonštrukciou bienále, jej kurátorka tiež hľadala odpovede na otázky o ambícii galérie zbierať a vystavovať medzinárodné umenie.
Autor TASR
Bratislava 27. marca (TASR) - Slovenská národná galéria (SNG) sprístupní vo štvrtok (28. 3.) nové výstavy Umenie, ktoré zostalo (Kolekcia - Medzinárodné bienále mladých výtvarníkov Danuvius 1968) a U.F.O. Umenie fantastického odhmotnenia. Obe predstavujú umenie 60. rokov 20. storočia a rôzne aspekty búrlivej éry s presahom aj do súčasnosti. Ich umiestnenie je tiež odkazom na 60. roky, v ktorých sa zrodila myšlienka Premostenia.
Umenie, ktoré zostalo, Kolekcia - Medzinárodné bienále mladých výtvarníkov Danuvius 1968 prezentuje diela z legendárneho medzinárodného bienále, ktoré sa konalo v Bratislave pár mesiacov po augustovej okupácii Československa. "Krátko po vyhlásení ocenení v roku 1968 sa uskutočnil špeciálny nákup rôznorodých umeleckých diel, zaujímal ma kľúč, ako vznikala kolekcia a prečo nebola dlhé roky vystavená," uviedla na stredajšej tlačovej konferencii kurátorka Vladimíra Büngerová k bienále, ktoré "prezentovalo umenie neprijateľné a nebezpečné pre socialistickú spoločnosť, lebo predstavovalo práce mladých umelcov nielen z východnej Európy, ale aj zo západnej časti sveta".
Danuvius 1968 prezentovalo napriek politickej situácii pluralitu a slobodu umeleckého vyjadrenia. Na aktuálnej výstave sú zastúpení autori, ako Jozef Jankovič, Miroslav Šutej, Stano Filko, Adolf Frohner, Gianni Pisani, Martial Raysse či Masuo Ikeda. Prehliadku dopĺňajú archívne dokumenty a fotografie Ladislava Bielika a Pavla Breiera st. "Súčasťou sú aj dokumentárne filmy, snažili sme sa čo najviac priblížiť organizáciu, priebeh a význam bienále pre dejiny slovenského výtvarného umenia," dodala kurátorka k bienále, ktorá sa mohlo konať vďaka uvoľneniu na začiatku roku 1968, keď bola zrušená cenzúra a komunistická moc dopriala realizovať mladým umelcom do 35 rokov veľkorysú prehliadku.
Výstava nie je len rekonštrukciou bienále, jej kurátorka tiež hľadala odpovede na otázky o ambícii galérie zbierať a vystavovať medzinárodné umenie. Büngerová podčiarkla, že Danuvius 1968 sa stalo jedinou a zároveň poslednou slobodnou konfrontáciou československých umelcov so západným, východoeurópskym a stredoeurópskym umením pred normalizačnou izoláciou.
Druhá výstava U.F.O. Umenie fantastického odhmotnenia sa zameriava na konceptuálne umenia na Slovensku v rokoch 1963 - 1972. "Je to spôsob úniku z atmosféry okolo roku 1968, ale aj únik z tradičného konceptu umenia. Bolo to umenie zatláčané do vnútornej opozície tými aktívnejšími protagonistami umenia 60. rokov a vôbec kritickou scénou tej doby," povedal Aurel Hrabušický, kurátor výstavy, ktorá prezentuje diela Júliusa Kollera, Stana Filka, Petra Bartoša, Milana Adamčiaka, Alexa Mlynárčika, Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha, Juraja Meliša, Ľubomíra Ďurčeka a Milana Tittela.
Umenie, ktoré zostalo, Kolekcia - Medzinárodné bienále mladých výtvarníkov Danuvius 1968 prezentuje diela z legendárneho medzinárodného bienále, ktoré sa konalo v Bratislave pár mesiacov po augustovej okupácii Československa. "Krátko po vyhlásení ocenení v roku 1968 sa uskutočnil špeciálny nákup rôznorodých umeleckých diel, zaujímal ma kľúč, ako vznikala kolekcia a prečo nebola dlhé roky vystavená," uviedla na stredajšej tlačovej konferencii kurátorka Vladimíra Büngerová k bienále, ktoré "prezentovalo umenie neprijateľné a nebezpečné pre socialistickú spoločnosť, lebo predstavovalo práce mladých umelcov nielen z východnej Európy, ale aj zo západnej časti sveta".
Danuvius 1968 prezentovalo napriek politickej situácii pluralitu a slobodu umeleckého vyjadrenia. Na aktuálnej výstave sú zastúpení autori, ako Jozef Jankovič, Miroslav Šutej, Stano Filko, Adolf Frohner, Gianni Pisani, Martial Raysse či Masuo Ikeda. Prehliadku dopĺňajú archívne dokumenty a fotografie Ladislava Bielika a Pavla Breiera st. "Súčasťou sú aj dokumentárne filmy, snažili sme sa čo najviac priblížiť organizáciu, priebeh a význam bienále pre dejiny slovenského výtvarného umenia," dodala kurátorka k bienále, ktorá sa mohlo konať vďaka uvoľneniu na začiatku roku 1968, keď bola zrušená cenzúra a komunistická moc dopriala realizovať mladým umelcom do 35 rokov veľkorysú prehliadku.
Výstava nie je len rekonštrukciou bienále, jej kurátorka tiež hľadala odpovede na otázky o ambícii galérie zbierať a vystavovať medzinárodné umenie. Büngerová podčiarkla, že Danuvius 1968 sa stalo jedinou a zároveň poslednou slobodnou konfrontáciou československých umelcov so západným, východoeurópskym a stredoeurópskym umením pred normalizačnou izoláciou.
Druhá výstava U.F.O. Umenie fantastického odhmotnenia sa zameriava na konceptuálne umenia na Slovensku v rokoch 1963 - 1972. "Je to spôsob úniku z atmosféry okolo roku 1968, ale aj únik z tradičného konceptu umenia. Bolo to umenie zatláčané do vnútornej opozície tými aktívnejšími protagonistami umenia 60. rokov a vôbec kritickou scénou tej doby," povedal Aurel Hrabušický, kurátor výstavy, ktorá prezentuje diela Júliusa Kollera, Stana Filka, Petra Bartoša, Milana Adamčiaka, Alexa Mlynárčika, Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha, Juraja Meliša, Ľubomíra Ďurčeka a Milana Tittela.