Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 26. december 2024Meniny má Štefan
< sekcia Kultúra

SNG predstavila výsledky projektu Ako porozumieť digitálnym zbierkam

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

Ďalšou aktivitou SNG v rámci projektu sú tri vzdelávacie videá Denníky v pohybe, ktoré pre učiteľov a žiakov pripravilo Oddelenie galerijnej pedagogiky.

Bratislava 22. februára (TASR) - Ako digitálne technológie a umelá inteligencia (AI) dokážu rozšíriť zážitok z návštevy galérie a sprístupniť online zbierky širšiemu publiku skúmal medzinárodný projekt Ako porozumieť digitálnym zbierkam. O výsledkoch projektu, ktorý Slovenská národná galéria (SNG) realizovala v spolupráci s nórskym Sorlandets Kunstmuseum (SKMU), informovali na štvrtkovej tlačovej konferencii. Medzi hlavné výsledky projektu patrí aj vývoj digitálneho sprievodcu Atlas SNG.

"Digitálny sprievodca Atlas funguje v SNG už od otvorenia stálych expozícií na konci roka 2022. Chceli sme zisťovať, akým iným spôsobom môžeme pracovať so zdigitalizovanými dielami online," uviedol Michal Čudrnák, vedúci Oddelenia digitálnych zbierok a služieb SNG k mobilnej aplikácii, ktorá umožňuje návštevníkom dozvedieť sa viac o vystavených dielach, uložiť si ich do kolekcie a pozrieť si súvisiace videá. V roku 2023 ju vyskúšalo 11.000 návštevníkov, ktorí v nej strávili v priemere tri minúty a 30 sekúnd.

Ďalšou aktivitou SNG v rámci projektu sú tri vzdelávacie videá Denníky v pohybe, ktoré pre učiteľov a žiakov pripravilo Oddelenie galerijnej pedagogiky. "Vytýčili sme viacero spoločenských tém, o ktorých si myslíme, že je dôležité sa rozprávať, nielen šíriť povedomie, ale aj vzbudzovať empatiu u ľudí, ktorí si to pozrú," poznamenala Romana Halgošová k sérii videí k témam migrácie, postaveniu žien a menšín v umení a spoločnosti a premenám spoločnosti. "Video je výpoveď umelca a umelkýň, ktorí priamo rozprávajú o svojej skúsenosti najmä s migráciou, alebo aj všeobecne s hľadaním identity, rozprávajú o vzťahu umenia a tohto hľadania," priblížila Halgošová videá, v ktorých vypovedajú umelci Zdenka Rusová, pôvodom z Československa, Ahmed Umar, pôvodom zo Sudánu, a Kvet Nguyen, pôvodom zo Slovenska. Videá, ku ktorým chystajú aj metodické materiály pre školy, sú podľa Halgošovej vhodné ako doplnenie predmetu občianska výchova, etika a dejepis.

Výsledkom projektu je aj vývoj AI aplikácie, ktorú zastrešovala nórska galéria SKMU. Aplikácia využívajúca umelú inteligenciu alebo "strojové videnie" pracuje s voľnými dielami zo zbierok SNG a SKMU, technológia umožňuje ich interaktívne skúmanie, prostredníctvom vizualizácie objavuje súvislosti medzi dielami. Výsledky výskumu a prototyp aplikácie bude pokračovať aj po skončení projektu, ktorý získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 199.925 eur prostredníctvom Grantov EHP. Projekt je spolufinancovaný v sume 29.988,75 eura z prostriedkov štátneho rozpočtu SR.