Dominanty výstavy – portréty príslušníkov vládnucej dynastie a ich súčasníkov z rodu Pálffy, ilustrujú spoločenský status rodu v 18. storočí.
Autor TASR
Bratislava 29. novembra (TASR) - Pálffyovci z Červeného Kameňa a Mária Terézia je názov novej výstavy, ktorú v pondelok predstavili médiám v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave. Ide o ďalšiu z profilových výstav špecializovaných múzeí SNM, prezentovanú v jeho sídelnej budove. "Súčasná výstava z bohatých zbierok Múzea Červený Kameň prezentuje viacero tém, pripravená je k výročiu úmrtia Márie Terézie," uviedla pre TASR Gabriela Podušelová, komisárka výstavného projektu, ktorý predstavuje príslušníkov šľachtickej rodiny Pálffy, hradu Červený Kameň a panstva, a to všetko v kontexte politiky Habsbuského dvora, v čase osvietenského absolutizmu.
Hrad Červený Kameň bol od konca 16. storočia do roku 1945 rodovým sídlom šľachtického rodu Pálffyovcov. Zbierkový fond, ktorý tu následne vznikol, tvoria zbierkové predmety z oblasti histórie, umeleckého remesla a výtvarného umenia rôznorodej proveniencie a datovania. Zvolená téma ukazuje prostredníctvom zbierkových predmetov konkrétny výsek z dejín hradu i rodu, s ktorým je šľachtické sídlo späté. "Kvôli umocneniu reprezentatívneho charakteru výstavy je téma zasadená do širšieho historického kontextu a ilustruje previazanosť Pálffyovcov s panovníckym dvorom v období vládnutia Márie Terézie," približuje SNM.
V 18. storočí, ktoré znamenalo novú éru v dejinách Habsburskej monarchie, boli Pálffyovci aktívnou súčasťou politického diania. Dominanty výstavy – portréty príslušníkov vládnucej dynastie a ich súčasníkov z rodu Pálffy, ilustrujú spoločenský status rodu v tomto období, ale aj výsledky snahy o naklonenie uhorskej šľachty na stranu panovníckeho dvora.
Po dvoch bratoch, palatínoch Mikulášovi (1657 – 1731) a Jánovi (1663 – 1751), je ústrednou postavou výstavy Mikulášov vnuk Rudolf Pálffy (1719 – 1768), ktorý pokračoval v tradícii previazania rodu s viedenským dvorom. Jeho život bol však výrazne spätý s panstvom a hradom Červený Kameň. Okrem úprav samotného objektu to dokladá viacero artefaktov z jeho rozsiahlej zbierky starožitností a kuriozít, ale i fragmenty knižnice či stolovacích súprav.
Výstava prezentuje maľby a grafiky popredných dobových portrétnych majstrov a ich dielní (Johann Gottfried Auerbach, Rosalba Carriera, Johann Gottfried Haid, Martin van Meytens, Jakub Schmutzer), doposiaľ nevystavované predmety z kabinetu starožitností Rudolfa Pálffyho, ukážky fajansy z holíčskej cisársko-kráľovskej manufaktúry. Zaujať môže aj veľkorozmerná mapa časti Malých Karpát v blízkosti Červeného Kameňa, či mortuárium Márie Terézie z pozostalosti viedenského arcibiskupa Krištofa Migazziho.
Výstavný projekt bude SNM počas uzatvorenia múzeí postupne predstavovať na webe a sociálnych sieťach formou videopríbehov o jednotlivých zbierkach a zbierkových predmetoch.
Výstava potrvá do 15. januára 2023.
Hrad Červený Kameň bol od konca 16. storočia do roku 1945 rodovým sídlom šľachtického rodu Pálffyovcov. Zbierkový fond, ktorý tu následne vznikol, tvoria zbierkové predmety z oblasti histórie, umeleckého remesla a výtvarného umenia rôznorodej proveniencie a datovania. Zvolená téma ukazuje prostredníctvom zbierkových predmetov konkrétny výsek z dejín hradu i rodu, s ktorým je šľachtické sídlo späté. "Kvôli umocneniu reprezentatívneho charakteru výstavy je téma zasadená do širšieho historického kontextu a ilustruje previazanosť Pálffyovcov s panovníckym dvorom v období vládnutia Márie Terézie," približuje SNM.
V 18. storočí, ktoré znamenalo novú éru v dejinách Habsburskej monarchie, boli Pálffyovci aktívnou súčasťou politického diania. Dominanty výstavy – portréty príslušníkov vládnucej dynastie a ich súčasníkov z rodu Pálffy, ilustrujú spoločenský status rodu v tomto období, ale aj výsledky snahy o naklonenie uhorskej šľachty na stranu panovníckeho dvora.
Po dvoch bratoch, palatínoch Mikulášovi (1657 – 1731) a Jánovi (1663 – 1751), je ústrednou postavou výstavy Mikulášov vnuk Rudolf Pálffy (1719 – 1768), ktorý pokračoval v tradícii previazania rodu s viedenským dvorom. Jeho život bol však výrazne spätý s panstvom a hradom Červený Kameň. Okrem úprav samotného objektu to dokladá viacero artefaktov z jeho rozsiahlej zbierky starožitností a kuriozít, ale i fragmenty knižnice či stolovacích súprav.
Výstava prezentuje maľby a grafiky popredných dobových portrétnych majstrov a ich dielní (Johann Gottfried Auerbach, Rosalba Carriera, Johann Gottfried Haid, Martin van Meytens, Jakub Schmutzer), doposiaľ nevystavované predmety z kabinetu starožitností Rudolfa Pálffyho, ukážky fajansy z holíčskej cisársko-kráľovskej manufaktúry. Zaujať môže aj veľkorozmerná mapa časti Malých Karpát v blízkosti Červeného Kameňa, či mortuárium Márie Terézie z pozostalosti viedenského arcibiskupa Krištofa Migazziho.
Výstavný projekt bude SNM počas uzatvorenia múzeí postupne predstavovať na webe a sociálnych sieťach formou videopríbehov o jednotlivých zbierkach a zbierkových predmetoch.
Výstava potrvá do 15. januára 2023.