Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Kultúra

SOZA: Slovenský hudobný priemysel poháňajú živé vystúpenia

Ilustračné foto Foto: TASR/Dušan Hein

V 21. storočí došlo k výraznej zmene v hudobnom priemysle, ktorá výrazne ovplyvnila profesionálny život hudobníkov a širšej profesie, vrátane technikov a manažérov.

Bratislava 30. júna (TASR) - Živé vystúpenia prinášajú v súčasnosti najväčšie výnosy v oblasti populárnej hudby. Predstavujú najdôležitejší zdroj výnosov pre hudobníkov všade na svete a rovnako je to aj na Slovensku. Vyplýva to zo Správy o slovenskom hudobnom priemysle, ktorú v stredu (26. 6.) predložil Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (SOZA).

V 21. storočí došlo k výraznej zmene v hudobnom priemysle, ktorá výrazne ovplyvnila profesionálny život hudobníkov a širšej profesie, vrátane technikov a manažérov. Nahrávací priemysel stratil svoju úlohu vlajkovej lode pri vytváraní príjmov a financovaní kariéry interpretov. Najskôr v dôsledku nárastu internetového pirátstva a šírenia súborov. "Napriek tomu, že digitálna technológia spôsobila, že sú nahrávky oveľa lacnejšie, hudobný priemysel stále poháňajú živé vystúpenia. Na začiatku 21. storočia, rovnako ako začiatkom 20. storočia, kariéru interpreta ovplyvňujú živé vystúpenia," uviedol člen predstavenstva SOZA Tomáš Mikš.

Publikum si môže skopírovať všetky nahrávky, každý deň si môže prehrávať všetky skladby, čo však spôsobuje, že živé vystúpenia sú ešte atraktívnejšie. "Nový hudobník v digitálnej dobe najprv vytvorí svoju skladbu v domácom štúdiu, potom vytvorí nahrávku, a po digitálnom zverejnení si začnú skladby hľadať živé publikum. V súčasnosti vzniká oveľa viac nahrávok než pred 20 alebo 40 rokmi. V celej Európe však existuje oveľa menej koncertných sál, kde je možné tieto skladby hrať," vysvetľuje Mikš.

Inštitúcie venujúce sa exportu hudby a verejnoprávni vysielatelia musia tiež zmeniť svoju stratégiu na podporu národného hudobného repertoáru. Podľa Mikša sa musia naučiť, že najdôležitejšie kanály, ako napríklad YouTube a Spotify, sa veľmi ťažko oslovujú na národnej úrovni, preto je potrebná zvýšená spolupráca v rámci regiónu.