Knižne debutoval v roku 1966 zbierkou Veciam na stole, za ktorú dostal Cena Ivana Krasku za básnický debut.
Autor TASR
Igram/Bratislava 10. novembra (TASR) - Literárny vedec Valér Mikula o tvorbe Štefana Strážaya napísal, že predstavuje literárnohistoricky i typovo jednu z podstatných zložiek modernej slovenskej poézie. Štefan Strážay, básnik poetických meditácii nad nie vždy príjemnou realitou, bude mať v utorok 10. novembra 80 rokov.
Naposledy Strážay knižne publikoval pred viac ako štvrťstoročím, keď mu v roku 1992 vyšla zbierka básní Interiér. Napriek tomu sa jeho nevšednou tvorbou zaoberajú literárni vedci aj v súčasnosti.
O jeho poézii vznikla napríklad publikácia Skladanie portrétu Štefana Strážaya (2014), ktorá je zborníkom príspevkov konferencie venovanej práve jeho tvorbe. V roku 2018 o Strážayovej poézii vydal knihu s názvom Od "poézie vecí" k "poetike vecnosti" (Lyrika Štefana Strážaya) aj literárny vedec Zoltán Rédey.
Štefan Strážay sa narodil 10. novembra 1940 v Igrame neďaleko Trnavy. Po základnej škole študoval na Strednej všeobecnovzdelávacej škole v Bratislave, na ktorej maturoval v roku 1958. Štúdium ruštiny a slovenčiny absolvoval na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
V rokoch 1964 - 1970 pôsobil ako učiteľ na Strednej ekonomickej škole v Poprade. Spod Tatier sa vrátil do Bratislavy v roku 1970, kde do roku 1972 pracoval ako redaktor v Slovenských pohľadoch. V rokoch 1972 - 2000 bol redaktorom či vedúcim editorom vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ.
Strážayove literárne začiatky sú spojené s dnes už legendárnym časopisom Mladá tvorba, kde prvé básne či preklady z ruštiny publikoval ešte počas vysokoškolského štúdia od roku 1960.
Knižne debutoval v roku 1966 zbierkou Veciam na stole, za ktorú dostal Cena Ivana Krasku za básnický debut. Už v prvotine ukázal nevšedný zmysel pre vnímanie krásy zdanlivo všedných vecí života. Viaceré básne z tejto knihy i zo zbierok Úsvit, ale neurčitý (1971), Sviatky (1974), alebo Igram (1975) tvorí iba niekoľko krátkych veršov. Literárni kritici či vedci prirovnávajú tieto básne k lyrickým zátišiam, ktoré obohacuje téma lásky k žene a domovu.
Tieto motívy sa prelínajú aj v ďalších Strážayových zbierkach Podhorany (1977) a Palina (1979), v ktorých sa nachádzajú aj rozsiahlejšie básne. V nich už nezaznieva len krása všedných vecí, ale aj protikladnosť ľudského života.
Problémy medziľudských vzťahov, vnútorného napätia či prežívania aj negatívnych stránok života dominujú v Strážayových zbierkach Dvor (1981), Malinovského 96 (1985), Sestra (1985) či Elégia (1989).
Syntézou Strážayovej tvorby sú posledné dve zbierky December (1990) a Interiér (1992), ktoré ústia až do pocitu prázdnoty ľudského života.
V roku 2011 vyšli knižne všetky zbierky básnika pod názvom Štefan Strážay - Básnické dielo. Okrem všetkých zbierok sa vo viac ako 600-stranovej publikácii nachádzajú aj knižne nevydané básne, doslovy, alebo dobové recenzie jeho tvorby.
Poézia Štefana Strážaya bola preložená do maďarského, bieloruského, španielskeho, bulharského či slovinského jazyka.
Naposledy Strážay knižne publikoval pred viac ako štvrťstoročím, keď mu v roku 1992 vyšla zbierka básní Interiér. Napriek tomu sa jeho nevšednou tvorbou zaoberajú literárni vedci aj v súčasnosti.
O jeho poézii vznikla napríklad publikácia Skladanie portrétu Štefana Strážaya (2014), ktorá je zborníkom príspevkov konferencie venovanej práve jeho tvorbe. V roku 2018 o Strážayovej poézii vydal knihu s názvom Od "poézie vecí" k "poetike vecnosti" (Lyrika Štefana Strážaya) aj literárny vedec Zoltán Rédey.
Štefan Strážay sa narodil 10. novembra 1940 v Igrame neďaleko Trnavy. Po základnej škole študoval na Strednej všeobecnovzdelávacej škole v Bratislave, na ktorej maturoval v roku 1958. Štúdium ruštiny a slovenčiny absolvoval na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
V rokoch 1964 - 1970 pôsobil ako učiteľ na Strednej ekonomickej škole v Poprade. Spod Tatier sa vrátil do Bratislavy v roku 1970, kde do roku 1972 pracoval ako redaktor v Slovenských pohľadoch. V rokoch 1972 - 2000 bol redaktorom či vedúcim editorom vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ.
Strážayove literárne začiatky sú spojené s dnes už legendárnym časopisom Mladá tvorba, kde prvé básne či preklady z ruštiny publikoval ešte počas vysokoškolského štúdia od roku 1960.
Knižne debutoval v roku 1966 zbierkou Veciam na stole, za ktorú dostal Cena Ivana Krasku za básnický debut. Už v prvotine ukázal nevšedný zmysel pre vnímanie krásy zdanlivo všedných vecí života. Viaceré básne z tejto knihy i zo zbierok Úsvit, ale neurčitý (1971), Sviatky (1974), alebo Igram (1975) tvorí iba niekoľko krátkych veršov. Literárni kritici či vedci prirovnávajú tieto básne k lyrickým zátišiam, ktoré obohacuje téma lásky k žene a domovu.
Tieto motívy sa prelínajú aj v ďalších Strážayových zbierkach Podhorany (1977) a Palina (1979), v ktorých sa nachádzajú aj rozsiahlejšie básne. V nich už nezaznieva len krása všedných vecí, ale aj protikladnosť ľudského života.
Problémy medziľudských vzťahov, vnútorného napätia či prežívania aj negatívnych stránok života dominujú v Strážayových zbierkach Dvor (1981), Malinovského 96 (1985), Sestra (1985) či Elégia (1989).
Syntézou Strážayovej tvorby sú posledné dve zbierky December (1990) a Interiér (1992), ktoré ústia až do pocitu prázdnoty ľudského života.
V roku 2011 vyšli knižne všetky zbierky básnika pod názvom Štefan Strážay - Básnické dielo. Okrem všetkých zbierok sa vo viac ako 600-stranovej publikácii nachádzajú aj knižne nevydané básne, doslovy, alebo dobové recenzie jeho tvorby.
Poézia Štefana Strážaya bola preložená do maďarského, bieloruského, španielskeho, bulharského či slovinského jazyka.