Krehké prímerie v podaní Dudas Brothers je zavŕšené boxom do svetových politikov. Udrel si aj exposlanec František Mikloško.
Autor Daniel Forgács
Bratislava 12. októbra (Teraz.sk) – Analytici hodnotia konflikt na Ukrajine z geopolitických, ekonomických, regionálnych, aj vojenských hľadísk. Obete však pribúdajú a ľudský pohľad na zbytočné utrpenie ľudí na východe Ukrajiny nájdeme skôr ako súčasť propagandy súperiacich strán. Dudas Brothers na výstave v Galérii Dunaj ponúkajú umeleckú reflexiu konfliktu, kontroverznú a provokujúcu.
„Tento konflikt, ktorý sa neustále mení a vyvíja, nás nenecháva ľahostajnými a preto sme sa rozhodli reagovať a komentovať umeleckými stratégiami daný stav. Umenie vždy v histórii reagovalo na aktuálny stav v spoločnosti či už v globálnom alebo regionálnom kontexte,“ povedal pre Teraz.sk Juraj Dudáš.
„Na výstave prezentujeme interaktívnu videoinštaláciu Udri - do ktorej sa môže zapojiť každý divák ak chce. Na stene sa projektujú portréty štyroch lídrov: Putin, Obama, Jaceňuk a Barroso. Prezentované sú portréty štyroch lídrov ktorí nie sú schopní sa dohodnúť a neponúkajú žiadne riešenia. Divák môže udrieť do boxeristickej hrušky nainštalovanej v priestore pred projekciami týchto portrétov na stene. Postupným udieraním dochádza k digitálnej deštrukcii portrétov jednotlivých lídrov,“ vysvetľuje Ivan Dudáš.
Pokušeniu udrieť si do politického lídra neodolal ani bývalý politik, exposlanec František Mikloško.
Ktorého politika si Mikloško asi vybral?
„Súčastou vernisáže bola performance v rámci ktorej autori stali oproti sebe za okrúhlym stolom bez slov - kritický komentár k absentujúcej komunikácie a dialógu medzi politikmi,“ komentuje Ivan Dudáš kompozíciu so štvorúrovňovým stolom na tenkých nohách. Práve tie majú symbolizovať nestabilitu situácie u nášho východného suseda.
„Tento konflikt, ktorý sa neustále mení a vyvíja, nás nenecháva ľahostajnými a preto sme sa rozhodli reagovať a komentovať umeleckými stratégiami daný stav. Umenie vždy v histórii reagovalo na aktuálny stav v spoločnosti či už v globálnom alebo regionálnom kontexte,“ povedal pre Teraz.sk Juraj Dudáš.
„Na výstave prezentujeme interaktívnu videoinštaláciu Udri - do ktorej sa môže zapojiť každý divák ak chce. Na stene sa projektujú portréty štyroch lídrov: Putin, Obama, Jaceňuk a Barroso. Prezentované sú portréty štyroch lídrov ktorí nie sú schopní sa dohodnúť a neponúkajú žiadne riešenia. Divák môže udrieť do boxeristickej hrušky nainštalovanej v priestore pred projekciami týchto portrétov na stene. Postupným udieraním dochádza k digitálnej deštrukcii portrétov jednotlivých lídrov,“ vysvetľuje Ivan Dudáš.
Pokušeniu udrieť si do politického lídra neodolal ani bývalý politik, exposlanec František Mikloško.
Ktorého politika si Mikloško asi vybral?
„Súčastou vernisáže bola performance v rámci ktorej autori stali oproti sebe za okrúhlym stolom bez slov - kritický komentár k absentujúcej komunikácie a dialógu medzi politikmi,“ komentuje Ivan Dudáš kompozíciu so štvorúrovňovým stolom na tenkých nohách. Práve tie majú symbolizovať nestabilitu situácie u nášho východného suseda.
Vernisáž výstavy DUDAS BROTHERS: Krehké prímerie prebehla v stredu 8.októbra v Galérii Dunaj. Kurátorom výstavy je Roman Popelár. Bratia Juraj (1975) a Ivan (1980) Dudášovci rezonovali na výtvarnej scéne hlavne v tzv. nultých rokoch, teda prvých desať rokov po r. 2000. Juraj je intermedialistom s výbornými základmi, ktoré dostal na Akademii výtvarních umění u Milana Knížáka, či predtým na VŠVU u Ruda Sikoru. Práce majú charakter post-konceptu, ktorý implikuje do interpretácií textov, slov alebo sa koncept stáva súčasťou performance (zo starších projektov napr. DJ Giorgio - autobiografia na pomedzí fikcie a reality). Ivan inklinoval už počas štúdií na bratislavskej VŠVU (Rudo Sikora, Ilona Németh, Daniel Fischer) či na Nothingham Trent University (Matt Hawthorn) ku stratégiám mediálneho umenia: prioritou je práca s found footage (nájdený a prisvojený obraz, zvuk, filmový záznam). Pracuje s dekonštrukciou digitálneho obrazu a jeho interaktívnymi presahmi – napr. s možnosťou vstupu diváka do diela. Už niekoľko rokov prednáša na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, kde sa paralelne venuje aj vedecko-výskumnej činnosti.
Výstava Krehké prímerie nadväzuje na projekt Spolu – každý sám za seba, ktorý uviedli v Synagóge – Centre súčasného umenia GJK v Trnave v máji tohto roku. Dve autorské diela sú reinštalované, jedno spoločné je vytvorené pre galériu Dunaj. V kontexte politického aktivizmu ďalej rozvíjajú a interpretujú konflikt na Ukrajine.
Výstava Krehké prímerie nadväzuje na projekt Spolu – každý sám za seba, ktorý uviedli v Synagóge – Centre súčasného umenia GJK v Trnave v máji tohto roku. Dve autorské diela sú reinštalované, jedno spoločné je vytvorené pre galériu Dunaj. V kontexte politického aktivizmu ďalej rozvíjajú a interpretujú konflikt na Ukrajine.