Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Kultúra

Ukrajina, Putin, Obama, stôl a Mikloško

Putin na výstave Dudas Brothers Foto: Archív Dudas Brothers/Juraj Dudáš

Krehké prímerie v podaní Dudas Brothers je zavŕšené boxom do svetových politikov. Udrel si aj exposlanec František Mikloško.

Bratislava 12. októbra (Teraz.sk) – Analytici hodnotia konflikt na Ukrajine z geopolitických, ekonomických, regionálnych, aj vojenských hľadísk. Obete však pribúdajú a ľudský pohľad na zbytočné utrpenie ľudí na východe Ukrajiny nájdeme skôr ako súčasť propagandy súperiacich strán. Dudas Brothers na výstave v Galérii Dunaj ponúkajú umeleckú reflexiu konfliktu, kontroverznú a provokujúcu.

Dudas Brothers
Foto: Archív Dudas Brothers/Tomáš Vidlička


„Tento konflikt, ktorý sa neustále mení a vyvíja, nás nenecháva ľahostajnými a preto sme sa rozhodli reagovať a komentovať umeleckými stratégiami daný stav. Umenie vždy v histórii reagovalo na aktuálny stav v spoločnosti či už v globálnom alebo regionálnom kontexte,“ povedal pre Teraz.sk Juraj Dudáš.

„Na výstave prezentujeme interaktívnu videoinštaláciu Udri - do ktorej sa môže zapojiť každý divák ak chce. Na stene sa projektujú portréty štyroch lídrov: Putin, Obama, Jaceňuk a Barroso. Prezentované sú portréty štyroch lídrov ktorí nie sú schopní sa dohodnúť a neponúkajú žiadne riešenia. Divák môže udrieť do boxeristickej hrušky nainštalovanej v priestore pred projekciami týchto portrétov na stene. Postupným udieraním dochádza k digitálnej deštrukcii portrétov jednotlivých lídrov,“ vysvetľuje Ivan Dudáš.

Obama
Foto: Archív Dudas Brothers/Tomáš Vidlička


Pokušeniu udrieť si do politického lídra neodolal ani bývalý politik, exposlanec František Mikloško.

Mikloško na výstave
Foto: Archív Dudas Brothers/Linda Stopková


Ktorého politika si Mikloško asi vybral?

Mikloško na výstave Dudas Brothers
Foto: Archív Dudas Brothers/Linda Stopková


„Súčastou vernisáže bola performance v rámci ktorej autori stali oproti sebe za okrúhlym stolom bez slov - kritický komentár k absentujúcej komunikácie a dialógu medzi politikmi,“ komentuje Ivan Dudáš kompozíciu so štvorúrovňovým stolom na tenkých nohách. Práve tie majú symbolizovať nestabilitu situácie u nášho východného suseda.

Stôl bez slov
Foto: Archív Dudas Brothers/Tomáš Vidlička


Stôl bez slov
Foto: Archív Dudas Brothers/Tomáš Vidlička
Vernisáž výstavy DUDAS BROTHERS: Krehké prímerie prebehla v stredu 8.októbra v Galérii Dunaj. Kurátorom výstavy je Roman Popelár. Bratia Juraj (1975) a Ivan (1980) Dudášovci rezonovali na výtvarnej scéne hlavne v tzv. nultých rokoch, teda prvých desať rokov po r. 2000. Juraj je intermedialistom s výbornými základmi, ktoré dostal na Akademii výtvarních umění u Milana Knížáka, či predtým na VŠVU u Ruda Sikoru. Práce majú charakter post-konceptu, ktorý implikuje do interpretácií textov, slov alebo sa koncept stáva súčasťou performance (zo starších projektov napr. DJ Giorgio - autobiografia na pomedzí fikcie a reality). Ivan inklinoval už počas štúdií na bratislavskej VŠVU (Rudo Sikora, Ilona Németh, Daniel Fischer) či na Nothingham Trent University (Matt Hawthorn) ku stratégiám mediálneho umenia: prioritou je práca s found footage (nájdený a prisvojený obraz, zvuk, filmový záznam). Pracuje s dekonštrukciou digitálneho obrazu a jeho interaktívnymi presahmi – napr. s možnosťou vstupu diváka do diela. Už niekoľko rokov prednáša na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, kde sa paralelne venuje aj vedecko-výskumnej činnosti.

Výstava Krehké prímerie nadväzuje na projekt Spolu – každý sám za seba, ktorý uviedli v Synagóge – Centre súčasného umenia GJK v Trnave v máji tohto roku. Dve autorské diela sú reinštalované, jedno spoločné je vytvorené pre galériu Dunaj. V kontexte politického aktivizmu ďalej rozvíjajú a interpretujú konflikt na Ukrajine.