Knižná novinka sa na tvorbu režisérky zameriava z hľadiska témy domova, bývania a priestoru, ktorý s nimi súvisí.
Autor TASR
Bratislava 24. septembra (TASR) - Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti je názov publikácie, ktorú autorka, filozofka a estetička Romana Javorčeková venovala vybraným témam tvorby českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. Najnovší prírastok knižnej edície filmologického časopisu Kino-Ikon - Cinestézia prezentovali v stredu (23. 9.) v bratislavskom Kine Lumiére. Počas večera premietli aj Třeštíkovej nový časozberný televízny dokument Ester.
Knižná novinka sa na tvorbu Heleny Třeštíkovej zameriava z hľadiska témy domova, bývania a priestoru, ktorý s nimi súvisí, a je príznačný pre režisérkinu tvorbu. "Snažila som sa filozoficky spracovať motív domova a bývania, ktoré majú pre autorku dôležitý význam v súkromnom aj profesionálnom živote. Preto som si na svoju analýzu volila najmä tie z jej krátkometrážnych a dlhometrážnych časozberných filmov, v ktorých som identifikovala najvýznamnejšie spojenia motívov domova, súkromného a intímneho priestoru, slobody, zodpovednosti, ktoré ma postupne privádzali k iným modom bytia," vysvetľuje Javorčeková v úvode publikácie, ktorú vydali Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav.
Téma súkromného i verejného priestoru sa v rôznej intenzite a podobách objavuje v celej Třeštíkovej tvorbe už od jej školského cvičenia Živá voda (1972), v ktorom sleduje, ako vodná priehrada vymaže z mapy dedinu, až po režisérkin zatiaľ posledný film Forman vs. Forman (2019) o režisérovi, ktorý v detstve počas vojny prišiel o rodičov, potom býval po internátoch, podnájmoch a emigroval bez rodiny. Odlišne rezonuje táto téma aj v Třeštíkovej časozberných dokumentoch - René (2008), Katka (2009) či sérii Manželské etudy.
Súčasťou prezentácie bola predpremiéra nového časozberného televízneho dokumentu Ester (2020), v ktorom sa Třeštíková venuje českej moderátorke Ester Janečkovej. Režisérka ho začala nakrúcať pred tridsiatimi rokmi, keď mala Ester sedemnásť rokov a bola študentkou strednej zdravotnej školy.
Knižná novinka sa na tvorbu Heleny Třeštíkovej zameriava z hľadiska témy domova, bývania a priestoru, ktorý s nimi súvisí, a je príznačný pre režisérkinu tvorbu. "Snažila som sa filozoficky spracovať motív domova a bývania, ktoré majú pre autorku dôležitý význam v súkromnom aj profesionálnom živote. Preto som si na svoju analýzu volila najmä tie z jej krátkometrážnych a dlhometrážnych časozberných filmov, v ktorých som identifikovala najvýznamnejšie spojenia motívov domova, súkromného a intímneho priestoru, slobody, zodpovednosti, ktoré ma postupne privádzali k iným modom bytia," vysvetľuje Javorčeková v úvode publikácie, ktorú vydali Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav.
Téma súkromného i verejného priestoru sa v rôznej intenzite a podobách objavuje v celej Třeštíkovej tvorbe už od jej školského cvičenia Živá voda (1972), v ktorom sleduje, ako vodná priehrada vymaže z mapy dedinu, až po režisérkin zatiaľ posledný film Forman vs. Forman (2019) o režisérovi, ktorý v detstve počas vojny prišiel o rodičov, potom býval po internátoch, podnájmoch a emigroval bez rodiny. Odlišne rezonuje táto téma aj v Třeštíkovej časozberných dokumentoch - René (2008), Katka (2009) či sérii Manželské etudy.
Súčasťou prezentácie bola predpremiéra nového časozberného televízneho dokumentu Ester (2020), v ktorom sa Třeštíková venuje českej moderátorke Ester Janečkovej. Režisérka ho začala nakrúcať pred tridsiatimi rokmi, keď mala Ester sedemnásť rokov a bola študentkou strednej zdravotnej školy.