Prehliadku snímok, ktoré stvorila dobová propaganda, mal pôvodne otvoriť rumunský film Splnený sen režisérskej dvojice Victor Iliu a Marietta Sadova.
Autor TASR
Bratislava 9. mája (TASR) - Prehliadku filmov Obrazy kolektivizácie dnes otvorili v bratislavskom kine Lumiére. Dvojdňové podujatie je súčasťou medzinárodného vedeckého seminára (10. - 12. 5.) v priestoroch Poľského inštitútu v Bratislave, na ktorom vystúpia s prednáškami odborníci zo Slovenska, Česka, Poľska a Rumunska. Projekt organizuje Ústav pamäti národa v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave, Slovenským filmovým ústavom, Rumunským kultúrnym inštitútom v Prahe a českým Ústavom pre štúdium totalitných režimov.
"Dnes sa prejavuje tendencia zabudnúť na to, čo bolo. My nechceme propagovať kolektivizáciu, chceme len pripomínať, ako sa s nami manipulovalo. A manipulácia pôsobila tiež vo filmovej reči," povedal pre TASR Dan Mircea Duta z Rumunského kultúrneho inštitútu v Prahe. Podľa neho má prehliadka poukázať na hlavné spoločenské, politické i ideologické prvky manipulácie, ktoré v agitačných filmoch z obdobia kolektivizácie poľnohospodárstva pôsobia. "Existovala celá technika manipulácie, na ktorú sa dnes zabúda. Pozeráme sa na filmy z tejto éry, azda sa aj bavíme, ale zabúdame, že to, čo dnes pôsobí ako komédia, bol tvrdý prvok presviedčania a psychologickej manipulačnej sily," dodal.
Prehliadku snímok, ktoré stvorila dobová propaganda, mal pôvodne otvoriť rumunský film Splnený sen režisérskej dvojice Victor Iliu a Marietta Sadova. Projekciu snímky z roku 1952 však z technických príčin zrušili. Obrazy kolektivizácie napokon otvorili tri dokumenty z rokov 1950 - 1961 o zakladaní roľníckeho družstva a jeho fungovaní v juhoslovenskej obci Pribeta. Premietanie filmov režiséra Jána Lacka Príbeh Jána Kováča (1950) a Pribetská jar (1956) i snímky Vietor do tváre, ktorú nakrútil v roku 1961 režisér Vlado Čech, doplnil odborným komentárom Petr Slinták z Ústavu pre štúdium totalitných režimov v Prahe.
Prehliadka, ktorá filmovým nadšencom povie viac o transformácii slovenského a českého vidieka v 50. rokoch, uvedie vo štvrtok (10. 5.) československú komédiu Kozie mlieko (r. Ondrej Jariabek) z roku 1950 a klasický agitačný film Zítra se bude tančiť všude (r. Vladimír Vlček) z roku 1952.
Vstup na projekcie je voľný.
"Dnes sa prejavuje tendencia zabudnúť na to, čo bolo. My nechceme propagovať kolektivizáciu, chceme len pripomínať, ako sa s nami manipulovalo. A manipulácia pôsobila tiež vo filmovej reči," povedal pre TASR Dan Mircea Duta z Rumunského kultúrneho inštitútu v Prahe. Podľa neho má prehliadka poukázať na hlavné spoločenské, politické i ideologické prvky manipulácie, ktoré v agitačných filmoch z obdobia kolektivizácie poľnohospodárstva pôsobia. "Existovala celá technika manipulácie, na ktorú sa dnes zabúda. Pozeráme sa na filmy z tejto éry, azda sa aj bavíme, ale zabúdame, že to, čo dnes pôsobí ako komédia, bol tvrdý prvok presviedčania a psychologickej manipulačnej sily," dodal.
Prehliadku snímok, ktoré stvorila dobová propaganda, mal pôvodne otvoriť rumunský film Splnený sen režisérskej dvojice Victor Iliu a Marietta Sadova. Projekciu snímky z roku 1952 však z technických príčin zrušili. Obrazy kolektivizácie napokon otvorili tri dokumenty z rokov 1950 - 1961 o zakladaní roľníckeho družstva a jeho fungovaní v juhoslovenskej obci Pribeta. Premietanie filmov režiséra Jána Lacka Príbeh Jána Kováča (1950) a Pribetská jar (1956) i snímky Vietor do tváre, ktorú nakrútil v roku 1961 režisér Vlado Čech, doplnil odborným komentárom Petr Slinták z Ústavu pre štúdium totalitných režimov v Prahe.
Prehliadka, ktorá filmovým nadšencom povie viac o transformácii slovenského a českého vidieka v 50. rokoch, uvedie vo štvrtok (10. 5.) československú komédiu Kozie mlieko (r. Ondrej Jariabek) z roku 1950 a klasický agitačný film Zítra se bude tančiť všude (r. Vladimír Vlček) z roku 1952.
Vstup na projekcie je voľný.