V netradičných výstavných priestoroch na prízemí átria Esterházyho paláca SNG je záverečná časť venovaná storočnici založenia Československa, kde potrvá do 31. decembra.
Autor TASR
Bratislava 18. decembra (TASR) – Slovenská národná galéria (SNG) v Bratislave si sériou nástenkových výstav s názvom Osmičky pripomínala tohtoročné významné výročia. V netradičných výstavných priestoroch na prízemí átria Esterházyho paláca SNG je záverečná časť venovaná storočnici založenia Československa, kde potrvá do 31. decembra.
"Je minimalistická a skôr zamyslením sa nad rokom 1918 ako nad novým začiatkom novej doby na Slovensku v rámci Československa, ale aj všeobecne," uviedla pre TASR Lucia Gregorová Stach zo SNG.
Na nástenke dominuje veľkorozmerná maľba zakladateľa a klasika slovenského moderného maliarstva Martina Benku (1888–1971) s názvom Po búrke/Dúha (1918–1919). Je to historicky prvé získané a zapísané dielo do zbierok SNG pod inventárnym číslom O 1. Benka maľbou symbolicky privítal koniec prvej svetovej vojny a vznik novej republiky.
Obraz s jeho príbehom je prezentovaný netradičným spôsobom a okrem pozerania sa návštevník veľa dozvie aj počúvaním. Kurátorka výstavy Október 1918 Katarína Bajcurová uviedla, že v slovenskom výtvarnom umení nemáme takmer žiadne diela aktuálne reflektujúce historické udalosti – vznik prvej Československej republiky a podpísanie Martinskej deklarácie v októbri 1918, ktorou sa k novej republike pridali Slováci. Jedným z mála diel je táto Benkova maľba.
Sériu výstav k osmičkovým výročiam začala SNG vo februári k výročiu roka 1948, kde Alexandra Kusá obrazmi, textami aj filmom pripomenula vtedajší komunistický prevrat. V auguste 1968 ju obmenila Petra Hanáková, ktorá pestrou zmesou fotografií a iných dobových dokumentov aj tematických umeleckých diel viacerých autorov priblížila spoločenské dianie počas vstupu vojsk Varšavskej zmluvy.
Napriek názvu sú nástenky viacvrstvovou výstavou umenia, ktorá sa okrem historických tém zaoberala aj teoretickými otázkami spojenými s kurátorstvom, typológiou výstav, kultúrnou politikou a s diváckymi očakávaniami. Základom výstavy je tri metre vysoká a osem metrov dlhá galerijná nástenka, na ktorej sa v časovom slede výročí striedali obrazové koláže zostavené z výtvarného materiálu rôznej povahy najmä zo zbierok SNG. Zámerom tohto ojedinelého výstavného projektu bola aj pripomienka socialistického nástenkárstva.
"Je minimalistická a skôr zamyslením sa nad rokom 1918 ako nad novým začiatkom novej doby na Slovensku v rámci Československa, ale aj všeobecne," uviedla pre TASR Lucia Gregorová Stach zo SNG.
Na nástenke dominuje veľkorozmerná maľba zakladateľa a klasika slovenského moderného maliarstva Martina Benku (1888–1971) s názvom Po búrke/Dúha (1918–1919). Je to historicky prvé získané a zapísané dielo do zbierok SNG pod inventárnym číslom O 1. Benka maľbou symbolicky privítal koniec prvej svetovej vojny a vznik novej republiky.
Obraz s jeho príbehom je prezentovaný netradičným spôsobom a okrem pozerania sa návštevník veľa dozvie aj počúvaním. Kurátorka výstavy Október 1918 Katarína Bajcurová uviedla, že v slovenskom výtvarnom umení nemáme takmer žiadne diela aktuálne reflektujúce historické udalosti – vznik prvej Československej republiky a podpísanie Martinskej deklarácie v októbri 1918, ktorou sa k novej republike pridali Slováci. Jedným z mála diel je táto Benkova maľba.
Sériu výstav k osmičkovým výročiam začala SNG vo februári k výročiu roka 1948, kde Alexandra Kusá obrazmi, textami aj filmom pripomenula vtedajší komunistický prevrat. V auguste 1968 ju obmenila Petra Hanáková, ktorá pestrou zmesou fotografií a iných dobových dokumentov aj tematických umeleckých diel viacerých autorov priblížila spoločenské dianie počas vstupu vojsk Varšavskej zmluvy.
Napriek názvu sú nástenky viacvrstvovou výstavou umenia, ktorá sa okrem historických tém zaoberala aj teoretickými otázkami spojenými s kurátorstvom, typológiou výstav, kultúrnou politikou a s diváckymi očakávaniami. Základom výstavy je tri metre vysoká a osem metrov dlhá galerijná nástenka, na ktorej sa v časovom slede výročí striedali obrazové koláže zostavené z výtvarného materiálu rôznej povahy najmä zo zbierok SNG. Zámerom tohto ojedinelého výstavného projektu bola aj pripomienka socialistického nástenkárstva.