Kalinka má dlhoročné tvorivé skúsenosti na domácich i zahraničných scénach, v rôznych typoch divadiel.
Autor TASR
Trnava 16. decembra (TASR) – Záver roka v trnavskom Divadle Jána Palárika (DJP) priniesol titul Temperamenty (ako sa učesať vo vetre a nezahodiť srdce). Režisér, autor libreta i hudby Andrej Kalinka zapojil do tvorby výslednej podoby inscenácie popri svojom tradičnom inscenačnom tíme aj účinkujúcich hercov. Snahou bolo, ako uviedla riaditeľka DJP Zuzana Hekel, priblížiť sa tomu, ako vzniká súčasné divadlo v zahraničí, kde všetci tvorcovia inscenácie Temperamenty pôsobia.
Temperamenty, ktoré mali premiéru v piatok 13. decembra, nezapadajú do rámca hier, ktoré má DJP na repertoári. Kalinka zanecháva po sebe stopu na divadelnej mape cez komplementárne umenie, v ktorom hľadá nové vyjadrovacie prostriedky a vytvára originálnu, nevšednú poetiku. K tvorbe Temperamentov pre TASR povedal, že vždy začína dlhým výskumom, čítaním a zaujímaním sa o tému, dôvody, prečo sa téma 'ozýva. "Napíšem libreto, ktoré by sa dalo v podstate inscenovať okamžite, prídeme na skúšky, libreto dám hercom prečítať. Potom ho dáme preč a začíname istým spôsobom akoby odznova, prichádza k tomu, aby samotní interpreti a spolutvorcovia našli svoj spôsob videnia a autentickej práce, aby sme spoločne hľadali ten konečný tvar," uviedol. Kým do inscenácie obsadil Ingridu Baginovú, Branislava Mosného, Tomáša Mosného, Miroslava Beňuša, Silviu Soldanovú a hosťujúcu Ivicu Franekovú, mal za sebou rozhovory s vedením divadla i vlastné pozorovania, ktorí herci "budú ochotní a schopní hľadať nové spôsoby práce, prijímať nové podnety a sami v sebe hľadať veci, na ktoré by možno inak neprišli".
Kalinka má dlhoročné tvorivé skúsenosti na domácich i zahraničných scénach, v rôznych typoch divadiel. Spoluprácu s trnavským kamenným vnímal "ako dialóg starého a nového aj vo forme a aj v obsahu, umenia staršieho a budúceho, toho, čo v sebe máme, to sa všetko premiešalo". Trnavská inscenácia je o hľadaní individuálnej cesty, výpovediach o vlastných frustráciách a zatvorených zásuvkách, o spôsoboch, ako sa s tým vyrovnať, ako hľadať odpovede na niektoré otázky. Každý účinkujúci narába s textom, hudbou, pohybom i rekvizitami rovnocenne, ide pritom predovšetkým o individuálne výpovede. Hoci sú herci na javisku spolu, nevystupujú ako kolektív. Autorský tím vidí potenciál hlavne v mladých divákoch, keď každá nová generácia musí objavovať svet pre seba sama a odznova.
Kalinka vyštudoval dirigovanie a kompozíciu klasickej hudby, začal spolupracovať s rôznymi divadelnými telesami aj ako libretista a režisér. Komplementárne umenie rozvíja spolu s choreografom Milanom Kozánkom, jeho domovskou scénou je zoskupenie Med a Prach, ale tvoril okrem Slovenska aj v Rusku, Thajsku, Poľsku, Chorvátsku, Maďarsku či v Nemecku a získal viacero divadelných ocenení. Kostýmy a objekty do inscenácie vytvorila Markéta Plachá a svetelný dizajn Róbert Polák. Najbližšia repríza Temperamentov bude 16. a 24. januára 2020.
Temperamenty, ktoré mali premiéru v piatok 13. decembra, nezapadajú do rámca hier, ktoré má DJP na repertoári. Kalinka zanecháva po sebe stopu na divadelnej mape cez komplementárne umenie, v ktorom hľadá nové vyjadrovacie prostriedky a vytvára originálnu, nevšednú poetiku. K tvorbe Temperamentov pre TASR povedal, že vždy začína dlhým výskumom, čítaním a zaujímaním sa o tému, dôvody, prečo sa téma 'ozýva. "Napíšem libreto, ktoré by sa dalo v podstate inscenovať okamžite, prídeme na skúšky, libreto dám hercom prečítať. Potom ho dáme preč a začíname istým spôsobom akoby odznova, prichádza k tomu, aby samotní interpreti a spolutvorcovia našli svoj spôsob videnia a autentickej práce, aby sme spoločne hľadali ten konečný tvar," uviedol. Kým do inscenácie obsadil Ingridu Baginovú, Branislava Mosného, Tomáša Mosného, Miroslava Beňuša, Silviu Soldanovú a hosťujúcu Ivicu Franekovú, mal za sebou rozhovory s vedením divadla i vlastné pozorovania, ktorí herci "budú ochotní a schopní hľadať nové spôsoby práce, prijímať nové podnety a sami v sebe hľadať veci, na ktoré by možno inak neprišli".
Kalinka má dlhoročné tvorivé skúsenosti na domácich i zahraničných scénach, v rôznych typoch divadiel. Spoluprácu s trnavským kamenným vnímal "ako dialóg starého a nového aj vo forme a aj v obsahu, umenia staršieho a budúceho, toho, čo v sebe máme, to sa všetko premiešalo". Trnavská inscenácia je o hľadaní individuálnej cesty, výpovediach o vlastných frustráciách a zatvorených zásuvkách, o spôsoboch, ako sa s tým vyrovnať, ako hľadať odpovede na niektoré otázky. Každý účinkujúci narába s textom, hudbou, pohybom i rekvizitami rovnocenne, ide pritom predovšetkým o individuálne výpovede. Hoci sú herci na javisku spolu, nevystupujú ako kolektív. Autorský tím vidí potenciál hlavne v mladých divákoch, keď každá nová generácia musí objavovať svet pre seba sama a odznova.
Kalinka vyštudoval dirigovanie a kompozíciu klasickej hudby, začal spolupracovať s rôznymi divadelnými telesami aj ako libretista a režisér. Komplementárne umenie rozvíja spolu s choreografom Milanom Kozánkom, jeho domovskou scénou je zoskupenie Med a Prach, ale tvoril okrem Slovenska aj v Rusku, Thajsku, Poľsku, Chorvátsku, Maďarsku či v Nemecku a získal viacero divadelných ocenení. Kostýmy a objekty do inscenácie vytvorila Markéta Plachá a svetelný dizajn Róbert Polák. Najbližšia repríza Temperamentov bude 16. a 24. januára 2020.