Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Kultúra

Výstava Tekuté piesky predstavuje fotografie Štrbu, Kollára a Sabik

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk

Výstava je v poradí druhým projektom Nadácie Miloty Havránkovej, zameraným na podporu prezentácie fotografickej tvorby nielen etablovaných, ale i začínajúcich autorov.

Bratislava 2. novembra (TASR) - Výstavu s názvom Tekuté piesky, ktorá je súčasťou festivalu Mesiac fotografie, otvoria v stredu v Galérii mesta Bratislavy (GMB). V Pálffyho paláci predstaví tvorbu Martina Štrbu, Martina Kollára a Ester Sabik. Výstava je v poradí druhým projektom Nadácie Miloty Havránkovej, zameraným na podporu prezentácie fotografickej tvorby nielen etablovaných, ale i začínajúcich autorov. Potrvá do 19. februára 2023.

Milan Štrba (1961) je významnou osobnosťou súčasného európskeho filmu. Verejnosti je známejší ako kameraman, ale dôležitá a výnimočná je i jeho fotografická tvorba. "Pozornosť často upriamuje na osobný naratív a na skutočne esenciálne hodnoty ľudského bytia: láska, dôvera, blízkosť a priateľstvo. Vychádza pritom zo žitej a videnej reality, jej stavebné obrazové kamene však prekopáva prostredníctvom média fotografie do nových, významovo ambivalentnejších schém," približuje Štrbove fotografie kurátorka výstavy Anna Vartecká.

Návštevníkom predstaví aj fotografickú tvorbu ďalšieho známeho filmára, dokumentaristu Martina Kollára (1971). Podľa kurátorky výstavy rozširuje vlastné fotografické prístupy o režisérske stratégie, používa svojrázny humor hraničiaci s asociatívnou iróniou. "Rôzne aspekty kultúrnej, spoločenskej i politickej absurdity aranžuje do kulisových obrazových schém, ale zároveň ich aj prirodzene nachádza v realite. Kombinácia autorského preparovania a režírovania nájdenej banality s princípmi magického realizmu dodáva jeho fotografiám naratívny a spektakulárny výraz," dodáva Vartecká.

Výstava je doplnená o podobne zameranú tvorbu mladej začínajúcej fotografky Ester Sabik (1994), ktorej "intuitívna a krehká tvorba je ovplyvnená súčasným ekofilozofickým myslením, východnou filozofiou a estetikou wabi-sabi". Nadácia ju vybrala na základe odporučení partnera projektu Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave. "Snaží sa viac-menej o tlmočenie veľmi osobných správ do univerzálneho vizuálneho esperanta, kde každý obraz je slovom ukrývajúcim mikrovýznam, obrazové kompozície sú vetami a inštalácie príbehmi ďaleko presahujúcimi osobný mikrokozmos," približuje GMB.