Napriek tomu, že sa politicky neangažoval, dostal sa Tupolev v roku 1937 do nemilosti boľševického systému a skončil vo väzení. Iba náhoda zariadila, že sa odtiaľ dostal a mohol pokračovať v práci.
Autor TASR
Pustomazovo/Bratislava 10. novembra (TASR) - Významný sovietsky letecký konštruktér Andrej Nikolajevič Tupolev, člen Akadémie vied ZSSR, čestný člen Kráľovskej leteckej spoločnosti Veľkej Británie a Amerického inštitútu letectva a kozmonautiky, sa narodil 10. novembra 1888 v obci Pustomazovo ešte v cárskom Rusku. Od toho momentu uplynie v nedeľu 125 rokov.
Po absolvovaní gymnázia študoval na Moskovskej ríšskej technickej univerzite železničné inžinierstvo. Učarovali mu však lietadlá. Od roku 1922 bol vedúcim konštrukčnej kancelárie pre námorné, bojové a dopravné lietadlá, torpédové člny a aerosane v Moskve.
Bol zástancom konštrukcie celokovového lietadla. V roku 1923 takéto lietadlo spolu so svojimi kolegami zostrojil. Nasledovali ďalšie. V roku 1934 to bolo najväčšie lietadlo na svete, ktoré sa na počesť známeho spisovateľa volalo Maxim Gorkij. Malo rozpätie krídel 63 metrov, výšku viac než desať metrov a dĺžku bezmála 35 metrov. Jeho úlohou okrem dopravy významných občanov ZSSR bola propagácia sovietskeho letectva. Obrovské lietadlo sa po roku počas letu dostalo do kolízie so sprevádzajúcou stíhačkou a zrútilo sa. Zahynulo všetkých 45 ľudí, ktorí boli na palube.
Ďalší stroj ANT-25 z dielne Tupoleva v roku 1937 preletel z Moskvy cez severný pól do San Jacinta v americkej Kalifornii. Tento let sa považuje za jeden z najpozoruhodnejších leteckých počinov pred druhou svetovou vojnou. Vzdialenosť 10.148 kilometrov bola prekonaná bez medzipristátia.
Napriek tomu, že sa politicky neangažoval, dostal sa Tupolev v roku 1937 do nemilosti boľševického systému a skončil vo väzení. Iba náhoda zariadila, že sa odtiaľ dostal a mohol pokračovať v práci. Politické čistky totiž poslali veľa vynikajúcich konštruktérov, inžinierov a technikov do pracovných táborov a vyhnanstva a nebolo dostatok schopných vyhovujúcich ľudí, ktorí by pokračovali vo výskume a vývoji nových lietadiel.
Tupolev sa z väzenia dostal a postupne si k sebe vyžiadal ďalších nešťastníkov. V tomto období pracoval pod dohľadom Ľudového komisariátu vnútra (NKVD - Narodnyj komissariat vnutrennich del, zodpovedný za stalinské represie). Ešte počas vojny sa na oblohu dostal jeho bombardér TU-2. Po druhej svetovej vojne musel Tupolev na príkaz tajnej služby odkopírovať americký bombardér B-29, ktorý potom Sovieti vyrábali pod značkou TU-4.
Po vojne Tupolev riešil leteckú dopravu v rámci ZSSR (Zväz sovietskych socialistických republík). Doprava z jedného konca obrovskej krajiny na druhý sa skrátila prvým prúdovým lietadlom TU-104. Pristátie tohto lietadla na londýnskom letisku vo Veľkej Británii vyvolalo nesmierny údiv, pretože pochádzalo z krajiny, u ktorej sa nepredpokladala taká technologická vyspelosť.
Lietadlo slúžilo verejnosti viac než tri desaťročia. V 60. rokoch 20. storočia bolo ďalším šokom pre Západ nadzvukové dopravné lietadlo TU-144, ktoré malo svoju premiéru na Silvestra 1968 a predbehlo o mesiac podobné lietadlo Concorde. Ukázalo sa však, že za konštrukciou TU-144 stála sovietska rozviedka, ktorá získala niektoré konštrukčné plány konkurencie.
Stiahnutia tohto rozmerného hlučného lietadla s veľkou spotrebou z obehu v roku 1977 sa Tupolev nedočkal. Zomrel 23. decembra 1972 v Moskve v spánku krátko po svojich 84. narodeninách.
Po absolvovaní gymnázia študoval na Moskovskej ríšskej technickej univerzite železničné inžinierstvo. Učarovali mu však lietadlá. Od roku 1922 bol vedúcim konštrukčnej kancelárie pre námorné, bojové a dopravné lietadlá, torpédové člny a aerosane v Moskve.
Bol zástancom konštrukcie celokovového lietadla. V roku 1923 takéto lietadlo spolu so svojimi kolegami zostrojil. Nasledovali ďalšie. V roku 1934 to bolo najväčšie lietadlo na svete, ktoré sa na počesť známeho spisovateľa volalo Maxim Gorkij. Malo rozpätie krídel 63 metrov, výšku viac než desať metrov a dĺžku bezmála 35 metrov. Jeho úlohou okrem dopravy významných občanov ZSSR bola propagácia sovietskeho letectva. Obrovské lietadlo sa po roku počas letu dostalo do kolízie so sprevádzajúcou stíhačkou a zrútilo sa. Zahynulo všetkých 45 ľudí, ktorí boli na palube.
Ďalší stroj ANT-25 z dielne Tupoleva v roku 1937 preletel z Moskvy cez severný pól do San Jacinta v americkej Kalifornii. Tento let sa považuje za jeden z najpozoruhodnejších leteckých počinov pred druhou svetovou vojnou. Vzdialenosť 10.148 kilometrov bola prekonaná bez medzipristátia.
Napriek tomu, že sa politicky neangažoval, dostal sa Tupolev v roku 1937 do nemilosti boľševického systému a skončil vo väzení. Iba náhoda zariadila, že sa odtiaľ dostal a mohol pokračovať v práci. Politické čistky totiž poslali veľa vynikajúcich konštruktérov, inžinierov a technikov do pracovných táborov a vyhnanstva a nebolo dostatok schopných vyhovujúcich ľudí, ktorí by pokračovali vo výskume a vývoji nových lietadiel.
Tupolev sa z väzenia dostal a postupne si k sebe vyžiadal ďalších nešťastníkov. V tomto období pracoval pod dohľadom Ľudového komisariátu vnútra (NKVD - Narodnyj komissariat vnutrennich del, zodpovedný za stalinské represie). Ešte počas vojny sa na oblohu dostal jeho bombardér TU-2. Po druhej svetovej vojne musel Tupolev na príkaz tajnej služby odkopírovať americký bombardér B-29, ktorý potom Sovieti vyrábali pod značkou TU-4.
Po vojne Tupolev riešil leteckú dopravu v rámci ZSSR (Zväz sovietskych socialistických republík). Doprava z jedného konca obrovskej krajiny na druhý sa skrátila prvým prúdovým lietadlom TU-104. Pristátie tohto lietadla na londýnskom letisku vo Veľkej Británii vyvolalo nesmierny údiv, pretože pochádzalo z krajiny, u ktorej sa nepredpokladala taká technologická vyspelosť.
Lietadlo slúžilo verejnosti viac než tri desaťročia. V 60. rokoch 20. storočia bolo ďalším šokom pre Západ nadzvukové dopravné lietadlo TU-144, ktoré malo svoju premiéru na Silvestra 1968 a predbehlo o mesiac podobné lietadlo Concorde. Ukázalo sa však, že za konštrukciou TU-144 stála sovietska rozviedka, ktorá získala niektoré konštrukčné plány konkurencie.
Stiahnutia tohto rozmerného hlučného lietadla s veľkou spotrebou z obehu v roku 1977 sa Tupolev nedočkal. Zomrel 23. decembra 1972 v Moskve v spánku krátko po svojich 84. narodeninách.