Pálivá pasta harissa sa pridáva do tradičných jedál v regióne Magreb na severe Afriky. Skupina vyše 150 tuniských žien však harrisu nepripravuje už len pre svoje rodiny.
Autor TASR
Tunis 23. decembra (TASR) - Recept na pálivú harissu sa v tuniských rodinách už niekoľko storočí dedí z generácie na generáciu. Matky ho odovzdávajú svojim dcéram spolu s kulinárskymi skúsenosťami ako cenné rodinné tajomstvo.
Pálivá pasta harissa sa pridáva do tradičných jedál v regióne Magreb na severe Afriky. Skupina vyše 150 tuniských žien však harrisu nepripravuje už len pre svoje rodiny. Zarábajú peniaze tým, že vyrábajú a dokonca vyvážajú toto stáročné tajomstvo svojich predkov.
Harissa je vyrobená z papriky sušenej na slnku, čerstvo pripravených korenín a olivového oleja, aby sa zachovala aj "zmäkčila" jej pálivá chuť. Je súčasťou väčšiny jedál v reštauráciách v Tunisku a vďaka cestovnému ruchu si získala popularitu aj v zahraničí.
V roku 2013 sa skupina žien z vidieckej oblasti v centrálnom Tunisku spojila a vytvorila družstvo nazvané "Tahadi" - čo v arabčine znamená "výzva".
Obchádzali domácnosti od dverí k dverám, aby presvedčili ostatných, nech sa k nim pridajú. Spojili svoje vedomosti a začali spolu predávať svoje výrobky.
Ženy mohli využiť oficiálny vládny projekt na podporu miestnej produkcie a dostali školenie o technických, hygienických a komerčných aspektoch svojho podnikania.
Tahadi má teraz 164 zamestnancov a je jednou z prvých firiem v Tunisku, ktorá pracuje výhradne s miestnymi vidieckymi ženami v rotačnom systéme - jej členky pracujú podľa flexibilného plánu.
V bielom laboratóriu ženy v rukaviciach umývajú a pripravujú suroviny, ktoré potom stroje spracujú na povestnú červenú pastu.
Ženy tak zohrávajú kľúčovú úlohu v tuniskom hospodárstve, povedal Faruk Ben Salah z PAMPAT, projektu OSN, Švajčiarska a Tuniska, ktorého cieľom je dostať na trh vidiecke produkty ako harissa.
"Hlavnou úlohou je vytvoriť im čo najskôr vhodné pracovné podmienky," povedal.
Zatiaľ čo nezamestnanosť žien v celej krajine je na úrovni 22,5 %, vo vidieckych provinciách podľa Národného štatistického úradu z roku 2015 prekračuje 35 %.
Mnohé zo žien, ktoré teraz pracujú v Tahadi, robili predtým na poli v "strašných podmienkach", alebo"čakali, kým ich manželia nepriniesli domov peniaze.
Salah povedal, že PAMPAT by mohol pomôcť spoločnosti Tahadi diverzifikovať svoju produkciu, aby poskytla viac príležitostí zamestnať ženy, ktoré žijú v odľahlejších vidieckych oblastiach.
Tahadi vyrába harissu pod značkou Errim, ktorá si už získala meno. Predáva sa v obchodoch s gurmánskymi potravinami nielen v Tunisku, ale aj vo Švajčiarsku a Nemecku a objednávky už prišli aj z Francúzska a Talianska. Prebiehajú aj rokovania o exporte do Kanady.
Pálivá pasta harissa sa pridáva do tradičných jedál v regióne Magreb na severe Afriky. Skupina vyše 150 tuniských žien však harrisu nepripravuje už len pre svoje rodiny. Zarábajú peniaze tým, že vyrábajú a dokonca vyvážajú toto stáročné tajomstvo svojich predkov.
Harissa je vyrobená z papriky sušenej na slnku, čerstvo pripravených korenín a olivového oleja, aby sa zachovala aj "zmäkčila" jej pálivá chuť. Je súčasťou väčšiny jedál v reštauráciách v Tunisku a vďaka cestovnému ruchu si získala popularitu aj v zahraničí.
V roku 2013 sa skupina žien z vidieckej oblasti v centrálnom Tunisku spojila a vytvorila družstvo nazvané "Tahadi" - čo v arabčine znamená "výzva".
Obchádzali domácnosti od dverí k dverám, aby presvedčili ostatných, nech sa k nim pridajú. Spojili svoje vedomosti a začali spolu predávať svoje výrobky.
Ženy mohli využiť oficiálny vládny projekt na podporu miestnej produkcie a dostali školenie o technických, hygienických a komerčných aspektoch svojho podnikania.
Tahadi má teraz 164 zamestnancov a je jednou z prvých firiem v Tunisku, ktorá pracuje výhradne s miestnymi vidieckymi ženami v rotačnom systéme - jej členky pracujú podľa flexibilného plánu.
V bielom laboratóriu ženy v rukaviciach umývajú a pripravujú suroviny, ktoré potom stroje spracujú na povestnú červenú pastu.
Ženy tak zohrávajú kľúčovú úlohu v tuniskom hospodárstve, povedal Faruk Ben Salah z PAMPAT, projektu OSN, Švajčiarska a Tuniska, ktorého cieľom je dostať na trh vidiecke produkty ako harissa.
"Hlavnou úlohou je vytvoriť im čo najskôr vhodné pracovné podmienky," povedal.
Zatiaľ čo nezamestnanosť žien v celej krajine je na úrovni 22,5 %, vo vidieckych provinciách podľa Národného štatistického úradu z roku 2015 prekračuje 35 %.
Mnohé zo žien, ktoré teraz pracujú v Tahadi, robili predtým na poli v "strašných podmienkach", alebo"čakali, kým ich manželia nepriniesli domov peniaze.
Salah povedal, že PAMPAT by mohol pomôcť spoločnosti Tahadi diverzifikovať svoju produkciu, aby poskytla viac príležitostí zamestnať ženy, ktoré žijú v odľahlejších vidieckych oblastiach.
Tahadi vyrába harissu pod značkou Errim, ktorá si už získala meno. Predáva sa v obchodoch s gurmánskymi potravinami nielen v Tunisku, ale aj vo Švajčiarsku a Nemecku a objednávky už prišli aj z Francúzska a Talianska. Prebiehajú aj rokovania o exporte do Kanady.