Zasnežené cesty a mrazivé noci skrývajú množstvo nástrah aj pre zdatných šoférov. Jazdné vlastnosti vozidla sú podstatne iné než v lete, preto by ste nemali podceniť jeho prípravu na chladné ročne obdobie. Prinášame vám niekoľko tipov, s ktorými budete aj v zime jazdiť bezpečne.
Autor OTS
Bratislava 14. decembra (OTS) - Zimné pneumatiky nestačia. Chystáte sa jazdiť v zime a nebodaj aj v horách? Výber dobrej havarijnej poistky a včasné prezutie pneumatík je základ. Ak vás zaskočí počasie a vyrazíte na cesty pokryté ľadom a snehom, riskujete nielen svoj život. Avšak veľkú rolu hrá pri jazde v zime aj tlak v pneumatikách. Nízky tlak v pneumatikách rozpoznáte tým, že sa vozidlo počas jazdy ,,trasie”.
Okrem samotných jazdných vlastností má významný vplyv napríklad na spotrebu – príliš nízky tlak ju môže zvýšiť až o 0,5 litra na 100 km. Môže tiež viesť k nepredvídateľnému správaniu auta v zákrutách a dlhšej brzdnej dráhe. Auto horšie ,,drží” na ceste. Nízkym tlakom v pneumatikách sa tiež skracuje ich životnosť. Tlak závisí aj od teploty okolia, ktorá sa môže výrazne zmeniť, keď idete napríklad do hôr.
Zdroj: Pexels.com
Tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať aspoň raz mesačne na akejkoľvek pumpe. Dodržujte inštrukcie výrobcu vašich pneumatík, ktorý udáva rozsah ich nafukovania. Informácie o tlaku by ste mali nájsť v aute – napríklad na lište dverí vodiča alebo klapke palivovej nádrže.
Prispôsobte jazdu v zime
,,Pomaly ďalej zájdeš” platí v zimnom období dvojnásobne. Dajte si načas a jazdite opatrne, dodržujte väčší odstup, a ak to nie je nevyhnutné, nepredbiehajte. Nezabúdajte, že brzdná dráha je v zime podstatne dlhšia. Šoférujte pokojne a vyhnite sa náhlemu zrýchľovaniu alebo brzdeniu, či prudkému trhaniu volantom.
Pri rozbiehaní sa si sledujte otáčky, ktoré by nemali byť príliš vysoké. Ináč by ste sa mohli prešmykovať na mieste. Ak sa rozbiehate do kopca, zaraďte vyšší prevodový stupeň ako zvyčajne. Pre prípady, že autom zastanete a nebudete sa môcť rozbehnúť, noste v kufri vrece piesku alebo soli.
Zdroj: Unsplash.com
Na cestu do hôr by ste sa mali pripraviť ešte viac. Naučte sa, ako sa používajú zimné reťaze, ktoré si zoberte so sebou. Na niektorých úsekoch sú povinné. Pomôcť vám v nečakanej situácii môže aj ťažné lano alebo štartovacie káble. Už len nájsť ochotného šoféra.
Čo robiť pri šmyku?
Náhly šmyk a strata kontroly nad vozidlom je desivá. Spomenúť si, čo robiť v takej situácii, môže byť v strese a rýchlosti výzva. Preto je najlepšia prevencia a plynulá, bezpečná jazda. Pripraviť sa na rôzne nebezpečné situácie vám tiež pomôžu v škole šmyku.
Šmyk môže byť pretáčavý, a teda zadná časť vozidla ide pri zatočení pôvodným smerom.
Zvyčajne sa objavuje pri vozidlách so zadným náhonom. Volant by ste vtedy mali prudko strhnúť opačným smerom, než ide zákruta, a prípadne pridať plyn.
Zdroj: Unsplash.com
Nedotáčavý šmyk je bežný pri automobiloch s predným náhonom. Celé vozidlo vtedy napriek točeniu volantom nezatáča. V takom prípade volantom netrhajte a nebrzdite. Uberte plyn a počkajte, kým predná náprava opäť ,,sadne” na cestu a získate kontrolu nad jazdou.
Pozor na parkovanie
Pokiaľ je to možné, vyhnite sa parkovaniu vozidla pod stromami a v blízkosti budov. Konáre by sa mohli pod váhou snehu zlomiť a poškodiť automobil. Poškodenie hrozí aj pri padajúcich cencúľoch a kusoch ľadu z budovy alebo mostu.
Nezastavujte v zákrute a neparkujte ani na kraji cesty. Hrozí tu šmyk niekoho iného, prípadne poškodenie vozidla odhŕňačom snehu.
Okrem samotných jazdných vlastností má významný vplyv napríklad na spotrebu – príliš nízky tlak ju môže zvýšiť až o 0,5 litra na 100 km. Môže tiež viesť k nepredvídateľnému správaniu auta v zákrutách a dlhšej brzdnej dráhe. Auto horšie ,,drží” na ceste. Nízkym tlakom v pneumatikách sa tiež skracuje ich životnosť. Tlak závisí aj od teploty okolia, ktorá sa môže výrazne zmeniť, keď idete napríklad do hôr.
Zdroj: Pexels.com
Tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať aspoň raz mesačne na akejkoľvek pumpe. Dodržujte inštrukcie výrobcu vašich pneumatík, ktorý udáva rozsah ich nafukovania. Informácie o tlaku by ste mali nájsť v aute – napríklad na lište dverí vodiča alebo klapke palivovej nádrže.
Prispôsobte jazdu v zime
,,Pomaly ďalej zájdeš” platí v zimnom období dvojnásobne. Dajte si načas a jazdite opatrne, dodržujte väčší odstup, a ak to nie je nevyhnutné, nepredbiehajte. Nezabúdajte, že brzdná dráha je v zime podstatne dlhšia. Šoférujte pokojne a vyhnite sa náhlemu zrýchľovaniu alebo brzdeniu, či prudkému trhaniu volantom.
Pri rozbiehaní sa si sledujte otáčky, ktoré by nemali byť príliš vysoké. Ináč by ste sa mohli prešmykovať na mieste. Ak sa rozbiehate do kopca, zaraďte vyšší prevodový stupeň ako zvyčajne. Pre prípady, že autom zastanete a nebudete sa môcť rozbehnúť, noste v kufri vrece piesku alebo soli.
Zdroj: Unsplash.com
Na cestu do hôr by ste sa mali pripraviť ešte viac. Naučte sa, ako sa používajú zimné reťaze, ktoré si zoberte so sebou. Na niektorých úsekoch sú povinné. Pomôcť vám v nečakanej situácii môže aj ťažné lano alebo štartovacie káble. Už len nájsť ochotného šoféra.
Čo robiť pri šmyku?
Náhly šmyk a strata kontroly nad vozidlom je desivá. Spomenúť si, čo robiť v takej situácii, môže byť v strese a rýchlosti výzva. Preto je najlepšia prevencia a plynulá, bezpečná jazda. Pripraviť sa na rôzne nebezpečné situácie vám tiež pomôžu v škole šmyku.
Šmyk môže byť pretáčavý, a teda zadná časť vozidla ide pri zatočení pôvodným smerom.
Zvyčajne sa objavuje pri vozidlách so zadným náhonom. Volant by ste vtedy mali prudko strhnúť opačným smerom, než ide zákruta, a prípadne pridať plyn.
Zdroj: Unsplash.com
Nedotáčavý šmyk je bežný pri automobiloch s predným náhonom. Celé vozidlo vtedy napriek točeniu volantom nezatáča. V takom prípade volantom netrhajte a nebrzdite. Uberte plyn a počkajte, kým predná náprava opäť ,,sadne” na cestu a získate kontrolu nad jazdou.
Pozor na parkovanie
Pokiaľ je to možné, vyhnite sa parkovaniu vozidla pod stromami a v blízkosti budov. Konáre by sa mohli pod váhou snehu zlomiť a poškodiť automobil. Poškodenie hrozí aj pri padajúcich cencúľoch a kusoch ľadu z budovy alebo mostu.
Nezastavujte v zákrute a neparkujte ani na kraji cesty. Hrozí tu šmyk niekoho iného, prípadne poškodenie vozidla odhŕňačom snehu.