Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Magazín

Priekopník automobilového priemyslu L. Renault zomrel pred 70 rokmi

Louis Renault Foto: pcf.fr

Presná príčina jeho smrti dodnes nebola objasnená, avšak existuje podozrenie, že zomrel na následky zlého zaobchádzania zo strany väzniteľov.  

Paríž/Bratislava 24. októbra (TASR) – Od úmrtia francúzskeho automobilového konštruktéra Louisa Renaulta uplynie dnes 24. októbra 70 rokov.

Prvé vozidlo, ktoré zostrojil ako dvadsaťjedenročný malo podobu ľahkého vozíka poháňaného jednovalcovým benzínovým motorom De Dion-Bouton. O pár rokov neskôr sa zakladateľ automobilky Renault stal celosvetovo známym výrobcom áut.

Louis Renault sa narodil 15. februára 1877 ako najmladší z piatich detí Alfreda Renaulta, úspešného parížskeho obchodníka s galantériou. Už v 11 rokoch sa prejavil jeho technický talent, keď vo svojej izbe nainštaloval elektrické osvetlenie s vlastnoručne vyrobenými batériami. Ako devätnásťročný získal patent na parný kotol a za ušetrené peniaze si kúpil staršiu štvorkolku, ktorú prestaval na svoj prvý automobil. Renault typu A prezývaný "Voiturette", ktorý využíval jednovalcový benzínový motor De Dion-Bouton, vybavil trojrýchlostnou, ručne ovládanou prevodovkou vlastnej konštrukcie. Túto technickú novinku si dal patentovať. Koncom roka 1898 na oslavách svojich 21. narodením predviedol mladý Renault auto verejnosti. Jeho výtvor, ktorý mohol prepravovať dvoch dospelých rýchlosťou až 50 km/h, vzbudil záujem viacerých potenciálnych kupcov a motivoval šikovného konštruktéra k výrobe tohto automobilu. Louis Renault sa spojil so svojimi bratmi Fernandom a Marcelom a ich priateľom Thomasom Evertom. 25. februára 1899 založili firmu Société Fréres Renault na Avenue du Cours v parížskom Billancourte. Tvrdo pracovali, ale na to, aby sa ich automobily dobre predávali, potrebovali publicitu. Jednou z možností bolo víťazstvo na veľkých automobilových pretekoch. To sa im podarilo dosiahnuť v roku 1900 na prestížnom závode Paríž-Bordeaux a následne automobilka dostala 350 nových objednávok.

Renault_Voiturette_1901
Foto: wikimedia.org

Ozajstný úspech však prišiel v roku 1902 na pretekoch Paríž-Viedeň. Zo 118 vozidiel na trati slávil úspech práve Renault, ktorý vo švajčiarskych kopcoch predbehol všetkých svojich konkurentov. Tento úspech preslávil automobilku Renault po celom svete. V roku 1903 počas pretekov Paríž-Madrid zahynul Louisov brat Marcel, v roku 1908 Louis Renault prebral vedenie firmy aj po ťažko chorom bratovi Fernandovi. V roku 1912 firma Renault vyrábala už 15 rozličných modelov osobných automobilov.

Aj v období prvej svetovej vojny podnik prosperoval. Továreň v Billancourt sa stala veľkým dodávateľom pre francúzsku armádu - dodávala lietadlá, nákladné autá i sanitky. V roku 1914 Sociéte des Automobiles Renault zamestnával viac ako 4000 pracovníkov, ku koncu vojny to bolo už okolo 22.000. Po vojne bol Louis Renault vyznamenaný Rádom čestnej légie za prispenie k jej skončeniu. Viac ako 40 rokov úspešný priemyselník plne kontroloval chod neustále sa rozvíjajúcej firmy. Významne sa podieľal na jej rýchlom raste a taktiež na návrhoch mnohých technických riešení používaných dodnes.

Počas druhej svetovej vojny fabriku obsadili Nemci a vynútili si výrobu pre svoje potreby. Louisovi Renaultovi nepomohlo ani to, že sám brzdil produkciu. Po oslobodení Paríža ho 23. septembra 1944 zatkli a obvinili z kolaborantstva s fašistickým Nemeckom. O mesiac neskôr – 24. októbra 1944 ako väzeň zomiera vo veku 67 rokov počas vyšetrovania v Paríži. Presná príčina jeho smrti dodnes nebola objasnená, avšak existuje podozrenie, že zomrel na následky zlého zaobchádzania zo strany väzniteľov.  

Po vojne spoločnosť na príkaz Charlesa de Gaulla zoštátnili pod názvom Régie Nationale des Usines Renault. V súčasnosti sa nazýva "Renault S.A." a je štvrtou najväčšou svetovou automobilkou.

Zdroje: http://www.financnici.cz/, http://www.renaultweb.cz/