Všeobecne známe sú rady pre stopárov, ktoré môžu znížiť riziká autostopu.
Autor TASR
Prešov 14. júla (TASR) – V súvislosti s letnými autostopmi polícia upozorňuje na riziká, ktoré takáto forma cestovania prináša pre stopárov i vodičov áut. Z pohľadu zákona o cestnej premávke je pritom stopár považovaný za chodca, pre ktorého platia príslušné ustanovenia. Rovnako dôležité je dodržiavanie pravidiel cestnej premávky zo strany vodičov vozidiel.
Chodec je pri použití cesty povinný chodiť po ľavej krajnici, resp. pri ľavom okraji vozovky. "Pohyb chodca a jeho státie pri pravej krajnici, resp. pri pravom okraji vozovky môže byť preto zo strany polície kvalifikovaný za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a na základe toho aj sankcionovaný," upozorňuje prešovský krajský policajný hovorca Daniel Džobanik. Pripomína tiež, že chodci majú zakázané používať diaľnicu a rýchlostnú cestu.
Aj vodiči musia pri autostope dbať na pravidlá cestnej premávky, najmä pokiaľ ide o zastavenie a státie, otáčanie a cúvanie, či prepravu osôb. V okamihu, keď sa zo stopára stáva spolujazdec vodiča vozidla, platí pre neho povinnosť dodržiavať ustanovenia zákona týkajúce sa tejto skupiny účastníkov cestnej premávky, ako je používanie bezpečnostných pásov, či ochrannej prilby pri jazde na motocykli. "Za prípadnú ujmu na zdraví alebo na majetku stopára pribratého do vozidla v prípade dopravnej nehody zodpovedá osoba, ktorá dopravnú nehodu zavinila," pripomína Džobanik.
Všeobecne známe sú rady pre stopárov, ktoré môžu znížiť riziká autostopu. Stopovať by sa malo minimálne vo dvojici, a to na bezpečných miestach, aby vodič zastavením vozidla neobmedzoval premávku. Podľa možností je treba vyvarovať sa autostopu po zotmení. Praktické je mať cieľové mesto či smer napísané na tabuľke. Ak auto zastaví, je dobré zapamätať si informácie o vozidle (evidenčné číslo, farba a podobne) a venovať od prvej chvíle dôslednú pozornosť vodičovi, jeho vzhľadu a správaniu, ako aj jeho prípadným spolucestujúcim. Ak je to možné, treba sa sadnúť na zadné sedadlo, aby stopár mal dostatočný odstup a prehľad o vodičovi, a v prípade nevhodného správania mohol včas vystúpiť. V prípade najmenšieho podozrenia treba požiadať o zastavenie na otvorenom priestranstve, napríklad z dôvodov nevoľnosti alebo vykonania osobnej potreby. V každej situácii je dôležité zachovať "chladnú" hlavu. Pri pokuse o násilie, ak je to možné, sa treba snažiť riešiť situáciu útekom na frekventované miesto. Je vhodné mať pri sebe niečo na obranu, napríklad ochranný sprej, na škodu nie je naučiť sa aj zopár základných prvkov sebaobrany. V prípade úteku treba podľa možnosti čo najskôr upovedomiť políciu.
"Vodičom, ktorým s miernou úpravou nie sú na škodu uvedené rady, nemožno zabrániť v ich vôli vziať k sebe stopárov, ale mali by byť v takom prípade, ak sa rozhodnú k sebe na cestu vziať neznámych spoločníkov, veľmi ostražití a pozorní, nie menej, ako samotní stopári. Rovnako netreba zabúdať na určitú zodpovednosť za takýchto neznámych spolucestujúcich," uviedol Džobanik.
Chodec je pri použití cesty povinný chodiť po ľavej krajnici, resp. pri ľavom okraji vozovky. "Pohyb chodca a jeho státie pri pravej krajnici, resp. pri pravom okraji vozovky môže byť preto zo strany polície kvalifikovaný za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a na základe toho aj sankcionovaný," upozorňuje prešovský krajský policajný hovorca Daniel Džobanik. Pripomína tiež, že chodci majú zakázané používať diaľnicu a rýchlostnú cestu.
Aj vodiči musia pri autostope dbať na pravidlá cestnej premávky, najmä pokiaľ ide o zastavenie a státie, otáčanie a cúvanie, či prepravu osôb. V okamihu, keď sa zo stopára stáva spolujazdec vodiča vozidla, platí pre neho povinnosť dodržiavať ustanovenia zákona týkajúce sa tejto skupiny účastníkov cestnej premávky, ako je používanie bezpečnostných pásov, či ochrannej prilby pri jazde na motocykli. "Za prípadnú ujmu na zdraví alebo na majetku stopára pribratého do vozidla v prípade dopravnej nehody zodpovedá osoba, ktorá dopravnú nehodu zavinila," pripomína Džobanik.
Všeobecne známe sú rady pre stopárov, ktoré môžu znížiť riziká autostopu. Stopovať by sa malo minimálne vo dvojici, a to na bezpečných miestach, aby vodič zastavením vozidla neobmedzoval premávku. Podľa možností je treba vyvarovať sa autostopu po zotmení. Praktické je mať cieľové mesto či smer napísané na tabuľke. Ak auto zastaví, je dobré zapamätať si informácie o vozidle (evidenčné číslo, farba a podobne) a venovať od prvej chvíle dôslednú pozornosť vodičovi, jeho vzhľadu a správaniu, ako aj jeho prípadným spolucestujúcim. Ak je to možné, treba sa sadnúť na zadné sedadlo, aby stopár mal dostatočný odstup a prehľad o vodičovi, a v prípade nevhodného správania mohol včas vystúpiť. V prípade najmenšieho podozrenia treba požiadať o zastavenie na otvorenom priestranstve, napríklad z dôvodov nevoľnosti alebo vykonania osobnej potreby. V každej situácii je dôležité zachovať "chladnú" hlavu. Pri pokuse o násilie, ak je to možné, sa treba snažiť riešiť situáciu útekom na frekventované miesto. Je vhodné mať pri sebe niečo na obranu, napríklad ochranný sprej, na škodu nie je naučiť sa aj zopár základných prvkov sebaobrany. V prípade úteku treba podľa možnosti čo najskôr upovedomiť políciu.
"Vodičom, ktorým s miernou úpravou nie sú na škodu uvedené rady, nemožno zabrániť v ich vôli vziať k sebe stopárov, ale mali by byť v takom prípade, ak sa rozhodnú k sebe na cestu vziať neznámych spoločníkov, veľmi ostražití a pozorní, nie menej, ako samotní stopári. Rovnako netreba zabúdať na určitú zodpovednosť za takýchto neznámych spolucestujúcich," uviedol Džobanik.