Spoločnosť Goodyear na ženevskom medzinárodnom autosalóne 2019 predstavila najnovšiu štúdiu pneumatík pre autonómne lietajúce automobily.
Autor OTS
Bratislava 28. marca (OTS) - Štúdia Goodyear AERO prináša koncept pneumatík "dva v jednom" určených pre autonómne, lietajúce automobily budúcnosti. Pri jazde po ceste by mali slúžiť ako klasické pneumatiky, vo vzduchu potom ako vrtule pre pohon lietajúceho stroja.
"Už viac ako 120 rokov sa Goodyear neúnavne venuje vývoju inovácií a vynálezov. Pritom spolupracuje s priekopníkmi, ktorí sú motorom zmien a dôležitých objavov v doprave," uviedol Chris Helsel, Chief Technology Officer spoločnosti Goodyear. "V rámci spolupráce so spoločnosťami, ktoré sa zaoberajú mobilitou a hľadajú v leteckej doprave odpoveď na tak naliehavé úlohy, aké predstavuje riešenie mestskej dopravy a dopravných kongescií v mestách, je výsledkom našej práce na pokročilej architektúre pneumatík a materiáloch na ich výrobu idea kolesa, ktoré by mohlo slúžiť ako tradičná pneumatika na ceste, a zároveň ako pohonný systém pre lietanie vzduchom."
Hoci sú pneumatiky AERO čisto len štúdiou, niektoré z vyspelých technológií, ktorými sú vybavené - napríklad nepneumatická štruktúra alebo samodiagnostické schopnosti - už Goodyear prakticky vyvíja. Ďalšie sa môžu stať východiskom pre nové technológie a možné nové budúce produkty.
"Účelom štúdií, na ktorých Goodyear pracuje, je podnietiť diskusiu o pneumatikách a dopravných technológiách pre nový dopravný ekosystém," dodal Chris Helsel.
"Už viac ako 120 rokov sa Goodyear neúnavne venuje vývoju inovácií a vynálezov. Pritom spolupracuje s priekopníkmi, ktorí sú motorom zmien a dôležitých objavov v doprave," uviedol Chris Helsel, Chief Technology Officer spoločnosti Goodyear. "V rámci spolupráce so spoločnosťami, ktoré sa zaoberajú mobilitou a hľadajú v leteckej doprave odpoveď na tak naliehavé úlohy, aké predstavuje riešenie mestskej dopravy a dopravných kongescií v mestách, je výsledkom našej práce na pokročilej architektúre pneumatík a materiáloch na ich výrobu idea kolesa, ktoré by mohlo slúžiť ako tradičná pneumatika na ceste, a zároveň ako pohonný systém pre lietanie vzduchom."
Koncept AERO obsahuje celý rad inovatívnych prvkov:
• Multimodálna konštrukcia: podstatou konceptu AERO je multimodálne naklonený rotor. V tradičnom smere by pneumatiky slúžili na prenos a absorpciu síl medzi vozidlom a vozovkou a vo vertikálnom smere by plnili úlohu vzdušného pohonného systému, ktorý vozidlo zdvíha zo zeme. Na zodpovedajúcim vozidle by pneumatiky AERO cestujúcim umožňovali kedykoľvek sa voľne vzniesť z cesty do vzduchu.
• Konštrukcia bez vzduchu: lúčová konštrukcia pneumatík by poskytovala oporu pre celú hmotnosť vozidla na zemi, a zároveň by fungovala ako lopatky ventilátora, ktoré by pri naklopení pneumatiky zabezpečovali vznášanie. Unikátne pneumatiky sa zaobídu bez upravovaného vzduchu a využívajú nepneumatickú konštrukciu, ktorá je dostatočne pružná, aby dokázala tlmiť otrasy pri jazde na ceste, a zároveň dostatočne tuhá, aby dokázala rotovať vo vysokej rýchlosti potrebné na získanie výšky vo zvislom smere.
• Magnetický pohon: Štúdia AERO počíta s využitím magnetickej sily, vďaka ktorej by pohon vozidla neobmedzovalo trenie. To by mu umožnilo dosiahnuť vysokej rýchlosti na zemi a dovolilo mu sa pri naklonení kolies vzniesť a pokračovať ďalej v pohybe vzduchom.
• Využitie optických snímačov: Štúdia pneumatík AERO počíta so svetelnými senzormi s optickými vláknami, ktoré by monitorovali stav vozovky, opotrebenie pneumatík a ich prevádzkyschopnosť.
• Zapojenie umelej inteligencie: Súčasťou konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pre umelú inteligenciu, ktorý by mal využívať informácie zo senzorov pneumatiky spolu s údajmi z komunikácie medzi jednotlivými automobilmi navzájom a tiež medzi automobilmi a rôznymi prvkami dopravnej infraštruktúry. Procesor pre umelú inteligenciu (AI) by mal vykonávať analýzu toku všetkých týchto údajov a odporúčať ďalší postup - teda či by mal automobil zostať v režime jazdy alebo prejsť do režimu letu - a identifikovať a preventívne riešiť prípadné problémy súvisiace s pneumatikami.
• Multimodálna konštrukcia: podstatou konceptu AERO je multimodálne naklonený rotor. V tradičnom smere by pneumatiky slúžili na prenos a absorpciu síl medzi vozidlom a vozovkou a vo vertikálnom smere by plnili úlohu vzdušného pohonného systému, ktorý vozidlo zdvíha zo zeme. Na zodpovedajúcim vozidle by pneumatiky AERO cestujúcim umožňovali kedykoľvek sa voľne vzniesť z cesty do vzduchu.
• Konštrukcia bez vzduchu: lúčová konštrukcia pneumatík by poskytovala oporu pre celú hmotnosť vozidla na zemi, a zároveň by fungovala ako lopatky ventilátora, ktoré by pri naklopení pneumatiky zabezpečovali vznášanie. Unikátne pneumatiky sa zaobídu bez upravovaného vzduchu a využívajú nepneumatickú konštrukciu, ktorá je dostatočne pružná, aby dokázala tlmiť otrasy pri jazde na ceste, a zároveň dostatočne tuhá, aby dokázala rotovať vo vysokej rýchlosti potrebné na získanie výšky vo zvislom smere.
• Magnetický pohon: Štúdia AERO počíta s využitím magnetickej sily, vďaka ktorej by pohon vozidla neobmedzovalo trenie. To by mu umožnilo dosiahnuť vysokej rýchlosti na zemi a dovolilo mu sa pri naklonení kolies vzniesť a pokračovať ďalej v pohybe vzduchom.
• Využitie optických snímačov: Štúdia pneumatík AERO počíta so svetelnými senzormi s optickými vláknami, ktoré by monitorovali stav vozovky, opotrebenie pneumatík a ich prevádzkyschopnosť.
• Zapojenie umelej inteligencie: Súčasťou konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pre umelú inteligenciu, ktorý by mal využívať informácie zo senzorov pneumatiky spolu s údajmi z komunikácie medzi jednotlivými automobilmi navzájom a tiež medzi automobilmi a rôznymi prvkami dopravnej infraštruktúry. Procesor pre umelú inteligenciu (AI) by mal vykonávať analýzu toku všetkých týchto údajov a odporúčať ďalší postup - teda či by mal automobil zostať v režime jazdy alebo prejsť do režimu letu - a identifikovať a preventívne riešiť prípadné problémy súvisiace s pneumatikami.
Hoci sú pneumatiky AERO čisto len štúdiou, niektoré z vyspelých technológií, ktorými sú vybavené - napríklad nepneumatická štruktúra alebo samodiagnostické schopnosti - už Goodyear prakticky vyvíja. Ďalšie sa môžu stať východiskom pre nové technológie a možné nové budúce produkty.
"Účelom štúdií, na ktorých Goodyear pracuje, je podnietiť diskusiu o pneumatikách a dopravných technológiách pre nový dopravný ekosystém," dodal Chris Helsel.