Slovenka v roku 1951 nadobudla týždennú periodicitu, o deväť rokov neskôr ako prvý slovenský obrázkový časopis dosiahla náklad 200.000 výtlačkov.
Autor TASR/TERAZ.sk
Bratislava 20. februára (TASR/Teraz.sk) – Presne 70 rokov uplynie v utorok od vydania prvého čísla časopisu Slovenka. Od 20. februára 1948 Slovenka vychádzala dvakrát do mesiaca na 16. stranách ako slovenská mutácia časopisu československého ministerstva poľnohospodárstva "Venkovská žena". Na historicky prvej titulke bol portrét dievčatka z Detvy, ktoré fotograf nasnímal v slovenskom tradičnom kroji na folklórnych slávnostiach.
Po februári 1948 a vyhlásení Košického vládneho programu sa tlač musela formovať v súlade s komunistickou líniou. Stranícke orgány zasahovali do štátnych informačných prostriedkov aj do tlače iných strán a kultúrnych časopisov. Regulácia periodík mala negatívny vplyv aj na vývoj ženských časopisov.
Slovenka v roku 1951 nadobudla týždennú periodicitu, o deväť rokov neskôr ako prvý slovenský obrázkový časopis dosiahla náklad 200.000 výtlačkov. Časom prešla na farebnú ofsetovú tlač a stala sa najčítanejším časopisom slovenských žien.
Od roku 1968 dosahovala dvojnásobný počet strán. Čitateľky na 32 stranách nachádzali nielen rady na výchovu detí a obľúbené recepty, ale aj informácie o dianí vo svete. V ponuke čísla nechýbali ani portréty profesionálne úspešných žien. Náklad opäť vzrástol a v roku 1978 dosiahol 232.000 kusov. Slovenka v tom čase patrila k najúspešnejším obrázkovým časopisom na území Slovenska.
V 90. rokoch 20. storočia sa objavili rôzne rebríčky popularity médií, prvenstvo si naďalej udržiavala Slovenka. V roku 1990 redakcia vyhlásila anketu Osobnosť roka. Na odovzdávaní ocenenia sa odvtedy stretávali špičkoví politici, umelci, športovci a ďalšie osobnosti. Anketa Otec roka sa radí vôbec k najstarším, dočkala sa 27. ročníkov. V tom čase na Slovensku sa organizovali aj zábavné ankety, akými napríklad boli každoročne vyhlasované Supersvokry či Kráľ starých mládencov.
Po osamostatnení Slovenska v roku 1993 vznikla akciová spoločnosť Živena, ktorej jediným akcionárom bola Únia žien Slovenska. Pokračovala vo vydávaní časopisu Slovenka. V konkurenčnom prostredí, keď na mediálny trh pribúdali mutácie zahraničných časopisov z veľkých vydavateľských domov, si periodikum slovenských žien udržalo suverénne prvé miesto. V roku 1996 predstavoval predaj každý týždeň štvrť milióna výtlačkov a Slovenka už vychádzala na 100 stranách.
K jej popularite prispievalo množstvo aktivít, do ktorých zapájala svojich čitateľov.
Po zániku vydavateľstva Živena v roku 2005 Slovenka zmenila majiteľa.
Slovenka prežila rôzne fázy vývoja, dosiahla podporu čitateliek a v istých obdobiach náklad pre súčasné časopisy ťažko dosiahnuteľný. Najúspešnejšie ženy oceňuje na slávnostnom odovzdávaní cien v súťaži Slovenka roka. Časopis je dostupný aj v internetovom vydaní.
Po februári 1948 a vyhlásení Košického vládneho programu sa tlač musela formovať v súlade s komunistickou líniou. Stranícke orgány zasahovali do štátnych informačných prostriedkov aj do tlače iných strán a kultúrnych časopisov. Regulácia periodík mala negatívny vplyv aj na vývoj ženských časopisov.
Slovenka v roku 1951 nadobudla týždennú periodicitu, o deväť rokov neskôr ako prvý slovenský obrázkový časopis dosiahla náklad 200.000 výtlačkov. Časom prešla na farebnú ofsetovú tlač a stala sa najčítanejším časopisom slovenských žien.
Od roku 1968 dosahovala dvojnásobný počet strán. Čitateľky na 32 stranách nachádzali nielen rady na výchovu detí a obľúbené recepty, ale aj informácie o dianí vo svete. V ponuke čísla nechýbali ani portréty profesionálne úspešných žien. Náklad opäť vzrástol a v roku 1978 dosiahol 232.000 kusov. Slovenka v tom čase patrila k najúspešnejším obrázkovým časopisom na území Slovenska.
V 90. rokoch 20. storočia sa objavili rôzne rebríčky popularity médií, prvenstvo si naďalej udržiavala Slovenka. V roku 1990 redakcia vyhlásila anketu Osobnosť roka. Na odovzdávaní ocenenia sa odvtedy stretávali špičkoví politici, umelci, športovci a ďalšie osobnosti. Anketa Otec roka sa radí vôbec k najstarším, dočkala sa 27. ročníkov. V tom čase na Slovensku sa organizovali aj zábavné ankety, akými napríklad boli každoročne vyhlasované Supersvokry či Kráľ starých mládencov.
Po osamostatnení Slovenska v roku 1993 vznikla akciová spoločnosť Živena, ktorej jediným akcionárom bola Únia žien Slovenska. Pokračovala vo vydávaní časopisu Slovenka. V konkurenčnom prostredí, keď na mediálny trh pribúdali mutácie zahraničných časopisov z veľkých vydavateľských domov, si periodikum slovenských žien udržalo suverénne prvé miesto. V roku 1996 predstavoval predaj každý týždeň štvrť milióna výtlačkov a Slovenka už vychádzala na 100 stranách.
K jej popularite prispievalo množstvo aktivít, do ktorých zapájala svojich čitateľov.
Po zániku vydavateľstva Živena v roku 2005 Slovenka zmenila majiteľa.
Slovenka prežila rôzne fázy vývoja, dosiahla podporu čitateliek a v istých obdobiach náklad pre súčasné časopisy ťažko dosiahnuteľný. Najúspešnejšie ženy oceňuje na slávnostnom odovzdávaní cien v súťaži Slovenka roka. Časopis je dostupný aj v internetovom vydaní.