Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Magazín

Česká stredná trieda krotí konzumný štýl života, investuje do detí

Ilustračná snímka Foto: TASR/Pavel Neubauer

Expertka však zdôraznila, že česká stredná trieda výrazne mení nákupné zvyky. Nakupuje zodpovednejšie a inteligentnejšie, chce kvalitnejší tovar a vie si počkať na cenovo výhodnejší nákup.

Praha 14. júna (TASR) - Stredná trieda v Českej republike mení spotrebiteľské správanie a viac myslí na budúcnosť. Podľa prieskumu si pre krízu uťahuje opasky 58 percent českých stredostavovských domácností, pritom majú byť ťahúňmi spotreby a hnacím motorom rastu ekonomiky. Napísal to dnes spravodajský server iDNES.cz.

Zmeny v nákupných zvykoch strednej triedy naznačil prieskum "Stredná trieda v Európe - Barometer Cetelem 2012", ktorý sa uskutočnil v 13 krajinách Európy vrátane Česka.

V západnej Európe pritom už začínajú panovať obavy, že súčasná stredná trieda je tou poslednou, pre ktorú platilo pravidlo, že jej deti sa budú mať lepšie. Česi sú podľa aktuálneho prieskumu zatiaľ optimistickejší.

"U nás stredná trieda ešte stále verí, že keď bude intenzívnejšie pracovať, dosiahne určitú pozíciu a zlepšenie životnej úrovne. Stále v nás beží motor a prevláda nasadenie. A to aj napriek tomu, že často počujeme, že poctivou prácou sa zlepšenie nedá až tak veľmi dosiahnuť," uviedla Jana Myšková, psychologička a odborníčka na psychológiu nakupovania z agentúry Factum Invenio, ktorú citovala stránka iDNES.cz.

Expertka však zdôraznila, že česká stredná trieda výrazne mení nákupné zvyky. Nakupuje zodpovednejšie a inteligentnejšie, chce kvalitnejší tovar a vie si počkať na cenovo výhodnejší nákup.

Európsky prieskum naznačuje, že stredná trieda začína prehodnocovať konzumný spôsob života. "Po roku 1989 u nás panovala spotrebiteľská voľnosť, že môžeme nakúpiť všetko možné. Spotreba výrazne rástla, ľudia nakupovali ako o život. Postupom času dochádzame ale k tomu, že sa zvyšujú ceny, rastie DPH a platy rastú tak, že sa znižuje reálna kúpna sila... už nemáme pocit neobmedzených možností," povedala Myšková.

Stále častejšie sa ukazuje, že ľudia v Česku začínajú byť vlastencami a viac dbajú na český tovar. Kauzy z posledného obdobia to len umocňujú, zdôraznila expertka.

Stredná trieda podľa Myškovej šetrí na ošatení, pohonných látkach, potravinách, voľnočasových aktivitách a domácich spotrebičoch. Na deťoch však nešetrí v tom zmysle, že sa stará, aby mali dobrú školu, dobré jazykové vybavenie, koníčky a krúžky, dobrý rozhľad a vyhliadky na lepšiu budúcnosť. "Je to však aj investícia do budúcnosti dospelých - keď sa moje deti dobre uplatnia, určite nehrozí, že skončím na ulici," vysvetlila odborníčka pre iDNES.cz.