Spustenie novej webovej stránky je skvelý pocit. Práca posledných týždňov alebo mesiacov má konečne viditeľný výsledok.
Autor OTS
Bratislava 18. marca (OTS) - Ako sa však uistiť, že je všetko v poriadku a pripravené na používanie? Mám pre vás checklist, vďaka ktorému skontrolujete najdôležitejšie oblasti.
Jednotlivé položky som rozdelil do niekoľkých kategórií. Obsah, dizajn, funkčnosť, SEO, webová analytika, bezpečnosť a zálohovanie, legislatíva. Zorientujete sa v ňom rýchlejšie a môžete sa zamerať na časť, ktorá vás zaujíma.
Online marketéri už dlhú dobu hlásia, že obsah je kráľ. Ak je však obsah kráľ, jeho kvalita je kráľovná. Bola by škoda zahodiť vašu snahu tým, že obsah na webe bude zlý, neaktuálny alebo “nekvalitný” – nech už si pod tým predstavíte čokoľvek. Z obsahovej stránky tak odporúčam skontrolovať:
- Korektúra všetkých textov na stránke. Gramatika, preklepy, interpunkcia. Nič tak nepokazí dojem ako amatérske preklepy, ktoré bijú do očí.
- Správne formátovanie textov. Nadpisy, odseky textov, zoznamy.
- Dátumy. Najmä pri prelome rokov nezabudnite v pätičke pri copyrightoch zobraziť aktuálny rok.
- Správne a aktuálne kontakty naprieč celým webom. Adresa, telefón, mailové adresy, odkazy na sociálne siete.
- Žiaden generický obsah. Uistite sa, že sa na vašom webe nenachádza už žiaden vzorový lorem ipsum text, placeholder obrázky a podobne.
- Obrázky. Uistite sa, že všetky obrázky sú správne po obsahovej stránke, nachádzajú na správnych miestach a sú správne zobrazené. Nezabudnite ich skontrolovať aj na mobilných zariadeniach. Častým problémom je ich poloha a veľkosť.
- Videá. Ak na webe máte videá, platí to, čo pri obrázkoch vyššie. Skontrolujte ich obsah, prehrávanie, polohu.
- Sťahovateľný a “prémium” obsah. Hľadajte chyby v textoch, opravte ich formátovanie. V graficky spracovaných e-bookoch skontrolujte vizuálnu stránku.Okrem iného skontrolujte funkčnosť stiahnutia daných súborov a ich fyzické umiestnenie.
Keď máte skontrolované, čo je na webe, pozrite sa na to, ako to vyzerá. Otvorte si webovú stránku na desktope, notebooku, tablete a smartphone. Ideálne s rôznymi rozlíšeniami obrazovky.
Pokiaľ spúšťate novú verziu súčasného webu, pozrite si v google analytics, z akých zariadení vám prichádzajú návštevníci. Napríklad, keď je väčšina na notebooku s rozlíšením 1366×768, zamerajte sa na toto rozlíšenie pre desktop.
- Webová stránka sa bezchybne zobrazuje naprieč rôznymi prehliadačmi (IE, Firefox, Chrome, Safari).
- Webová stránka sa bezchybne zobrazuje naprieč rôznymi platformami. (Windows, Mac OS, Android, iOS).
- Validnosť CSS a HTML kódu. Súvisí s predošlými bodmi.
- Favicon ikona je implementovaná a správne zobrazovaná.
- Formátovaný text je správne zobrazený. Riadkovanie a veľkosť textu, zoznamy, medzery medzi odsekmi.
Ako tretie odporúčam preveriť funkčnosť vybraných prvkov. Otestovať by ste mali formuláre (kontaktné, prihlasovacie, registračné, …), social share buttony. V prípade e-shopu odporúčam prejsť si celý objednávkový proces s možnými aj nemožnými situáciami.
- Formuláre pracujú správne s vloženými údajmi.
- Formuláre zobrazujú info o odoslaní alebo nápomocné chybové hlášky.
- Údaje z formulárov sú posielané správnym adresátom a uchované v DB.
- Automatické odpovede fungujú správne (ak sa používajú).
- Interné prelinkovanie je funkčné na celom webe.
- Externé odkazy odkazujú na správne weby. Otvorenie v novom okne väčšinou neodporúčam.
- Social share buttony sú na správnom mieste a fungujú.
- Objednávkový proces funguje bezchybne (e-shop).
- Všetky feedy sa chovajú korektne (RSS, novinky, social media, XML pre cenové porovnávače).
- Logo v ľavom rohu smeruje na hlavnú stránku.
- Čas načítania stránky je optimalizovaný.
- Existuje custom 404 stránka.
- Integrácia s inými nástrojmi funguje bezchybne (zbieranie mailov do mailchimpu, CRM, nástroje webovej analytiky)
Štvrtým bodom kontroly by mala byť optimalizácia pre vyhľadávače. Zaoberať by ste sa mali onpage faktormi. Unikátne a relevantné titulky a popisky stránok, XML sitemap súbor a 301 presmerovania.
- Každá stránka má unikátny titulok do 70 znakov.
- Každá stránka má unikátny popisok v rozsahu 150-160 znakov.
- Jednotlivé stránky obsahujú požadované kľúčové slová v prirodzenej miere.
- Metadata sú správne generované aj pre RSS feed a sociálne siete.
- Texty v metadatach sú správne a bez chýb.
- Každý obrázok na webe má zodpovedajúci atl tag.
- Existuje XML sitemap súbor a je zabezpečená jeho aktualizácia.
- XML sitemap je odoslaný vyhľadávačom (Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Tools)
- Štruktúra URL adries odzrkadľuje štruktúru obsahu na webe
- Staré URL adresy sú presmerované pomocou 301 redirect pravidiel na nové (ak sa menia)
- Odkazy, ktorých obsah nevieme zaručiť sú označené tagom rel=”nofollow” (ak také existujú)
Piatym bodom je zbieranie informácii z webu. Základom je meranie návštevnosti, konverzií, transakcií. Okrem toho nezabudnite na požadované filtre a nastavenie analytických nástrojov.
- Sledovacie kódy (Google Analytics alebo Google Tag Manager) sú vložené.
- Požadované filtre sú nastavené. Napríklad (ne)zaznamenávanie dát z vašej IP adresy.
- Ciele a konverzné tunely sú správne identifikované a sledované
- Analytické nástroje sú vhodne prepojené. Napríklad Google Analytics, Webmaster Tools, AdWords, AdSense.
Na konci odporúčam zabezpečiť vašu stránku voči napadnutiu a postarať sa o jej pravidelné zálohovanie a monitorovanie.
- Prevádzka webovej stránky je monitorovaná. 24/7 alebo aspoň raz za deň.
- Celý web a všetok obsah je pred spustením kompletne odzálohovaný.
- Všetok obsah sa pravidelne zálohuje podľa požadovaných kritérií.
- Prístupové údaje sú bezpečne uložené.
- Webová stránka je zabezpečená proti napadnutiu v požadovanej miere.
- O bezproblémový chod webu je postarané kvalitným hostingom. Dôležitá je stabilita, rýchlosť a technické zázemie.
- Všetky dáta sa pravidelne zálohujú aj na strane hostingu.
Špecifickým bodom na koniec je dodržiavanie legislatívnych noriem. Tu už záleží od typu webovej stránky, ktorú spúšťate. E-shopy musia obsahovať obchodné podmienky, chrániť osobné údaje používateľov. Podľa najnovších nariadení EU by ste tak isto mali informovať o používaní cookies. Odporúčam sa tak vždy poradiť s niekym znalým.
Záver
Ako som naznačil, dokončenie webovej stránky a jej spustenie môže byť v niektorých prípadoch náročné. Verím, že vám to náš checklist uľahčí a pomocou neho na nič dôležité nezabudnete. Ak sa vám páčil, môžete si ho importovať do vášho Wunderlistu.
Jednotlivé položky som rozdelil do niekoľkých kategórií. Obsah, dizajn, funkčnosť, SEO, webová analytika, bezpečnosť a zálohovanie, legislatíva. Zorientujete sa v ňom rýchlejšie a môžete sa zamerať na časť, ktorá vás zaujíma.
Obsah
Online marketéri už dlhú dobu hlásia, že obsah je kráľ. Ak je však obsah kráľ, jeho kvalita je kráľovná. Bola by škoda zahodiť vašu snahu tým, že obsah na webe bude zlý, neaktuálny alebo “nekvalitný” – nech už si pod tým predstavíte čokoľvek. Z obsahovej stránky tak odporúčam skontrolovať:
- Korektúra všetkých textov na stránke. Gramatika, preklepy, interpunkcia. Nič tak nepokazí dojem ako amatérske preklepy, ktoré bijú do očí.
- Správne formátovanie textov. Nadpisy, odseky textov, zoznamy.
- Dátumy. Najmä pri prelome rokov nezabudnite v pätičke pri copyrightoch zobraziť aktuálny rok.
- Správne a aktuálne kontakty naprieč celým webom. Adresa, telefón, mailové adresy, odkazy na sociálne siete.
- Žiaden generický obsah. Uistite sa, že sa na vašom webe nenachádza už žiaden vzorový lorem ipsum text, placeholder obrázky a podobne.
- Obrázky. Uistite sa, že všetky obrázky sú správne po obsahovej stránke, nachádzajú na správnych miestach a sú správne zobrazené. Nezabudnite ich skontrolovať aj na mobilných zariadeniach. Častým problémom je ich poloha a veľkosť.
- Videá. Ak na webe máte videá, platí to, čo pri obrázkoch vyššie. Skontrolujte ich obsah, prehrávanie, polohu.
- Sťahovateľný a “prémium” obsah. Hľadajte chyby v textoch, opravte ich formátovanie. V graficky spracovaných e-bookoch skontrolujte vizuálnu stránku.Okrem iného skontrolujte funkčnosť stiahnutia daných súborov a ich fyzické umiestnenie.
Dizajn
Keď máte skontrolované, čo je na webe, pozrite sa na to, ako to vyzerá. Otvorte si webovú stránku na desktope, notebooku, tablete a smartphone. Ideálne s rôznymi rozlíšeniami obrazovky.
Pokiaľ spúšťate novú verziu súčasného webu, pozrite si v google analytics, z akých zariadení vám prichádzajú návštevníci. Napríklad, keď je väčšina na notebooku s rozlíšením 1366×768, zamerajte sa na toto rozlíšenie pre desktop.
- Webová stránka sa bezchybne zobrazuje naprieč rôznymi prehliadačmi (IE, Firefox, Chrome, Safari).
- Webová stránka sa bezchybne zobrazuje naprieč rôznymi platformami. (Windows, Mac OS, Android, iOS).
- Validnosť CSS a HTML kódu. Súvisí s predošlými bodmi.
- Favicon ikona je implementovaná a správne zobrazovaná.
- Formátovaný text je správne zobrazený. Riadkovanie a veľkosť textu, zoznamy, medzery medzi odsekmi.
Funkčnosť
Ako tretie odporúčam preveriť funkčnosť vybraných prvkov. Otestovať by ste mali formuláre (kontaktné, prihlasovacie, registračné, …), social share buttony. V prípade e-shopu odporúčam prejsť si celý objednávkový proces s možnými aj nemožnými situáciami.
- Formuláre pracujú správne s vloženými údajmi.
- Formuláre zobrazujú info o odoslaní alebo nápomocné chybové hlášky.
- Údaje z formulárov sú posielané správnym adresátom a uchované v DB.
- Automatické odpovede fungujú správne (ak sa používajú).
- Interné prelinkovanie je funkčné na celom webe.
- Externé odkazy odkazujú na správne weby. Otvorenie v novom okne väčšinou neodporúčam.
- Social share buttony sú na správnom mieste a fungujú.
- Objednávkový proces funguje bezchybne (e-shop).
- Všetky feedy sa chovajú korektne (RSS, novinky, social media, XML pre cenové porovnávače).
- Logo v ľavom rohu smeruje na hlavnú stránku.
- Čas načítania stránky je optimalizovaný.
- Existuje custom 404 stránka.
- Integrácia s inými nástrojmi funguje bezchybne (zbieranie mailov do mailchimpu, CRM, nástroje webovej analytiky)
SEO
Štvrtým bodom kontroly by mala byť optimalizácia pre vyhľadávače. Zaoberať by ste sa mali onpage faktormi. Unikátne a relevantné titulky a popisky stránok, XML sitemap súbor a 301 presmerovania.
- Každá stránka má unikátny titulok do 70 znakov.
- Každá stránka má unikátny popisok v rozsahu 150-160 znakov.
- Jednotlivé stránky obsahujú požadované kľúčové slová v prirodzenej miere.
- Metadata sú správne generované aj pre RSS feed a sociálne siete.
- Texty v metadatach sú správne a bez chýb.
- Každý obrázok na webe má zodpovedajúci atl tag.
- Existuje XML sitemap súbor a je zabezpečená jeho aktualizácia.
- XML sitemap je odoslaný vyhľadávačom (Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Tools)
- Štruktúra URL adries odzrkadľuje štruktúru obsahu na webe
- Staré URL adresy sú presmerované pomocou 301 redirect pravidiel na nové (ak sa menia)
- Odkazy, ktorých obsah nevieme zaručiť sú označené tagom rel=”nofollow” (ak také existujú)
Webová analytika
Piatym bodom je zbieranie informácii z webu. Základom je meranie návštevnosti, konverzií, transakcií. Okrem toho nezabudnite na požadované filtre a nastavenie analytických nástrojov.
- Sledovacie kódy (Google Analytics alebo Google Tag Manager) sú vložené.
- Požadované filtre sú nastavené. Napríklad (ne)zaznamenávanie dát z vašej IP adresy.
- Ciele a konverzné tunely sú správne identifikované a sledované
- Analytické nástroje sú vhodne prepojené. Napríklad Google Analytics, Webmaster Tools, AdWords, AdSense.
Bezpečnosť, zálohovanie a prevádzka
Na konci odporúčam zabezpečiť vašu stránku voči napadnutiu a postarať sa o jej pravidelné zálohovanie a monitorovanie.
- Prevádzka webovej stránky je monitorovaná. 24/7 alebo aspoň raz za deň.
- Celý web a všetok obsah je pred spustením kompletne odzálohovaný.
- Všetok obsah sa pravidelne zálohuje podľa požadovaných kritérií.
- Prístupové údaje sú bezpečne uložené.
- Webová stránka je zabezpečená proti napadnutiu v požadovanej miere.
- O bezproblémový chod webu je postarané kvalitným hostingom. Dôležitá je stabilita, rýchlosť a technické zázemie.
- Všetky dáta sa pravidelne zálohujú aj na strane hostingu.
Legislatíva
Špecifickým bodom na koniec je dodržiavanie legislatívnych noriem. Tu už záleží od typu webovej stránky, ktorú spúšťate. E-shopy musia obsahovať obchodné podmienky, chrániť osobné údaje používateľov. Podľa najnovších nariadení EU by ste tak isto mali informovať o používaní cookies. Odporúčam sa tak vždy poradiť s niekym znalým.
Záver
Ako som naznačil, dokončenie webovej stránky a jej spustenie môže byť v niektorých prípadoch náročné. Verím, že vám to náš checklist uľahčí a pomocou neho na nič dôležité nezabudnete. Ak sa vám páčil, môžete si ho importovať do vášho Wunderlistu.